Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eğitim Bilimine Giriş

Dersin Kodu : MB 131

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MAHMUT OĞUZ KUTLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenciler Eğitim-Öğretim ve Öğrenme kavramlarını açıklayabilir
Öğrenciler eğitimin alt türlerini ve bu türler arasındaki benzerlik ve farklılıkları açıklayabilir
Öğrenciler Eğitim Kurumlarının açık ve gizli işlevlerini açıklayabilir
Öğrenciler Eğitimin toplumsal, felsefi, psikolojik, sosyolojik, ekonomik ve hukuksal temellerini açıklayabilir
Eğitimin diğer bilimlerle ilişkisini kurma,
Eğitim felsefesi akımlarını sınıflama, bu akımların genel felsefelerle ilişkisini belirtme
Türk Milli Eğitiminin temel ilkelerini sıralayarak her birini açıklama,
Milli Eğitimle ilgili temel yasaları tanımlama,
Öğretmenlik mesleğinin ve iyi bir öğretmenin niteliklerini açıklama
Türk Milli Eğimiyle ilgili tarihi olguları listeleme ve her birini kısaca açıklama,
Eğitimde kullanılan bilimsel araştırma yöntemlerini sınıflayarak açıklama.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin genel amacı, eğitim-öğretim ve öğrenme ile ilgili temel kavramların kazandırılmasını sağlamak, bir eğitim kurumu olarak okulun işlevlerini, eğitimin toplumsal, felsefi, psikolojik ve ekonomik temellerini, diğer bilimlerle ilişkisini açıklamaktır. Bu derste ayrıca Türk Milli Eğitiminin genel yapısı, amacı, ilkeleri, ilgili yasaları ile öğretmenlik mesleğinin özelliklerinin açıklanarak öğrencilere kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : 1) GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR 2) EĞİİTİM BİLİMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ 3) ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN İLKELERİ VE ÖZELLİKLERİ 4) EĞİTİMİN SOSYAL TEMELLERİ 5) EĞİTİMİN SİYASAL TEMELLERİ 6) EĞİTİM VE PSİKOLOJİ 7) EĞİTİM VE FELSEFE 8) EĞİTİM VE HUKUK 9) EĞİTİM VE EKONOMİ 10) TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ 11) ÖĞRETMEN EĞİTİMİ MODELLERİ

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Eğitim-Öğretim ve Öğrenme Kavramları, Eğitim Türleri Düzanlatım, Sunu Yöntemi ve Tartışma
2 Eğitim Kurumlarının İşlevleri, Eğitimin Temelleri Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
3 Eğitimin Toplumsal ve Ekonomik Temelleri Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
4 Eğitimin Psikolojik Temelleri Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
5 Felsefe ve Eğitim Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
6 Eğitim Felsefesi Akımları Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
7 Eğitim ve Hukuk Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
8 Arasınavı Yazılı Sınav
9 Eğitim ve Ekonomi Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
10 Eğitimin Siyasal Temelleri Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
11 Türk Eğitimin Tarihsel Gelişimi Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
12 Türk Eğitim Tarihi Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
13 Eğitimde Bilimsel Araştırmalar Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
14 Türk Eğitim Sistemi Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
15 Türk Eğitim Sisteminin Sorunları ve Çözüm Önerileri Düzanlatım Yöntemi ve Tartışma
16/17 Final Sınavı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Küçükahmet, Leyla. (2007). Eğitim Bilimine Giriş, Nobel Kitabevi, Ankara.
 Karip Emin. (2009). Eğitim Bilimine Giriş, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
 Hasan Çelikkaya. (2006). Eğitim Bilimlerine Giriş, Alfa Basım-Yayım- Dağıtım, Ankara
 Başaran, İbrahim Ethem. (2007). Eğitim Bilimine Giriş, Ekinoks Yayınları, Ankara.
 Oktay, Ayla. (2007). Eğitim Bilimine Giriş, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 1 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alan ve ilgili alanlar kapsamında verilen durumlarda, bilimsel düşünmeye temel olan bilimsel araştırma ve temel istatistiksel kavram ve uygulamaları işe koşar. 3
2 Öğretim teknolojileri alt-alanlarını ve süreçlerinin bütünsel yapısını ve diğer ilgili alanlar ile ilişkisini açıklar. 2
3 Öğretim teknolojileri ve ilgili alanların bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, öğrenme ve öğretme ile ilgili problemlerin karmaşık yapısını ortaya koyar. 3
4 Bilimsel bir bakış açısı ile alan veya ilgili alanlar kapsamında verilen problemlerin çözümü için plan geliştirme, planı uygulama ve sonuçları değerlendirir. 3
5 İlgili durumlarda öğretim teknolojileri, bilgisayar bilimleri bileşeni temelinde yeni ürünler veya süreçler ortaya koyar. 0
6 Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. 2
7 Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alma ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 0
8 Güncel sorun ve uygulamaları takip edip, bir sonraki aşamanın gerektireceği bilgi ve becerileri tespit ederek, yeni öğrenme görevleri üstlenir. 4
9 Öğretim teknolojileri ile bilişim teknolojileri veya bilgisayar bilimleri uygulamalarının bileşik yapısını açıklar. 1
10 Alan ve ilgili alanlar kapsamında, bilimsel düşünmeye temel olan kavram ve uygulamaları açıklar. 2
11 Öğretim teknolojileri bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, analiz, tasarım, geliştirme ve değerlendirme süreçlerini uygular. 2
12 Bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimleri uygulamalarını etkili ve verimli bir öğrenme-öğretme çevresini oluşturmada işe koşar. 0
13 Öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular. 2
14 Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 4
15 Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde yararlanması gereken yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilir. 3
16 Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. 2
17 Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. 4
18 Alanın geleceğine ilişkin konularda stratejik görüş geliştirebilme ve görüş değerlendirir. 3
19 Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. 2
20 Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratabilme ve sürdürür. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 99
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.96
Dersin AKTS Kredisi: 4