|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Su Ürünl. Çevresel Etkiler Değerlendirilmesi |
|
Dersin Kodu |
: |
SUF412 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. M.ZİYA LUGAL GÖKSU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ülkemiz su ürünleri, çevre ve yasal durumunu tanımlar ve açıklar ÇED Yönetmeliğinin amaç, hedef ve kapsamını açıklar Yönetmelik kapsamındaki yükümlülükleri tanımlar ve tartışır Yönetmelik hükümleri kapsamında istenen projeleri hazırlar Hazırlanmış olan projeleri inceler, tartışır ve kontrol eder ÇED için gerekli sonuç raporlarını hazırlar, kontrol eder, değerlendirir ÇED proje-raporu hazırlama, inceleme ve kontrolünde beceri kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çevresel Etki Değerlendirilmesi Yönetmeliği uyarınca kurum ve kuruluşlarca su ürünleri konusunda hazırlanması zorunlu olan proje ve raporların hazırlanması , uygulanması ve kontrolünde beceri kazanma |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tanımı, kapsamı; yasal dayanak, sorumlu kuruluşlar; ÇED kapsamındaki çalışmalar; proje hazırlanması, prosedür; su kirliliği ve ÇED; balıkçılık ve ÇED; örnekler, inceleme, yorumlama.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çukurova Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Derslikleri ve Laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
ÇED ve Türkiye´de ÇED uygulaması
|
Ders notundaki ilgili bölüm okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
2 |
Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmeliği ve raporlar
|
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
3 |
ÇED Raporu ve ÇED Ön Araştırma Raporu hazırlanacak faaliyetler
|
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
4 |
Kapsam ve etkilerin belirlenmesi, çevrenin hali hazır durumunun belirlenmesi
|
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
5 |
Tahmin, değerlendirme, önlem, seçenek, öneri, rapor, karar, izleme, denetim
|
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
6 |
Genel ve sucul ortamlardaki etkilerin belirlenmesi-değerlendirilmesi
|
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
7 |
Atmosferik ve gürültü etkilerinin belirlenmesi-değerlendirilmesi
|
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
8 |
Ara Sınav |
Ara sınava hazırlık |
|
|
9 |
Biyolojik, kültürel ve sosyoekonomik çevreye etkiyi belirleme-değerlendirme |
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
10 |
Çevresel Etkileri Değerlendirme Yöntemleri |
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
11 |
Çevresel Etkileri Değerlendirme Yöntemleri |
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
12 |
Çevresel Etkileri Değerlendirme Yöntemleri
|
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
13 |
Çevresel Etkileri Değerlendirme Yöntemleri
|
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
14 |
Çevresel Etkileri Değerlendirme Yöntemleri
|
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
15 |
Çevresel Etkiler ve sonuç
|
Ders notundaki ve ÇED Yönetmeliğindeki ilgili bölümler okunacak |
Düz anlatım ve proje çalışması
|
|
16/17 |
Final sınavı
|
final sınavı için hazırlık |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
USLU, O., 1993. Çevresel Etki Değerlendirilmesi, Ankara, TÇV yayını, 239s.
ŞENGÜL, M., 2002. Türkiye´de ÇED ve Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği İçerik Çözümlemesi, Detay Yayıncılık, ISBN:975-8326-33-3, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
PINARLI, V., SALİHOĞLU, G., 2007. ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ DERSİ (ÇED) DERS NOTLARI. Uludağ Üniversitesi, Bursa. 28s
ANONİM, 2006. ÇED Araştırma Stratejisi. T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara. 27s
ANONİM, 2009. ÇED Rehberi-Balık Çifltikleri. T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara. 27s
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
2 |
Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. |
0 |
|
3 |
Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. |
4 |
|
4 |
Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. |
3 |
|
5 |
Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. |
4 |
|
6 |
Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
4 |
|
7 |
Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
4 |
|
8 |
Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
5 |
|
9 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
4 |
|
10 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
1 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
3 |
|
12 |
Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
3 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. |
1 |
|
14 |
Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur. |
1 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|