|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Peyzaj Analizinde Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz Yöntemlerinin Kullanımı |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-604 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YÜKSELÜNLÜKAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Peyzajı oluşturan doğal ve kültürel unsurların yapısının ortaya konulması Veri setlerinin oluşturulması Sistem içerisindeki karşılıklı etkileşimlerinin ilişkilendirilmesi Çok değişkenli niteliğe sahip veri setlerinin analizinde etken olabilecek istatistiksel yöntemlerin belirlenmesi İlgili yöntemlerin peyzaj planlama çalışmalarıyla bütünleştirilmesi.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Peyzajın analizinde kullanılabilecek çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemler ve ilgili teorik bilgiler hakkında bilgi vermek. Ayrıca farklı paket programların aracılığıyla bilgisayar uygulamalarına yer vermek, öğrenciye yorum yapabilme, sorunlar üzerinde analiz edebilme gibi yetenekleri kazandırmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Peyzajı oluşturan doğal ve kültürel unsurların yapısının ortaya konulması, veri setinin oluşturulması, sistem içerisindeki karşılıklı etkileşimlerinin ilişkilendirilmesi, çok değişkenli niteliğe sahip veri setlerinin analizinde etken olabilecek istatistiksel yöntemlerin belirlenmesi ve peyzaj planlama çalışmalarıyla bütünleştirilmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel Olarak Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz Teknikleri |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım |
|
2 |
Çok değişkenli İstatistiksel Analiz Tekniklerinin Uygulama Amaçları, Varsayımları |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım |
|
3 |
Kümeleme Analizi |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım |
|
4 |
Ekosistem Analizinde Hiyerarşik Kümeleme Analizi |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım ve Paket program |
|
5 |
Veri setinin oluşturulması |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım ve Paket program |
|
6 |
Uygulamalı analiz |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım ve Paket program |
|
7 |
Faktör analizi |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım |
|
8 |
Ekosistem Analizinde Faktör Analizi |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım ve Paket program |
|
9 |
Ara değerlendirme |
Ders notlarındaki ve kaynaktaki konuları gözden geçirme |
Yazılı sınav |
|
10 |
Kanonik Korelasyon Analizi |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım |
|
11 |
Ekosistem Analizinde Kanonik Korelasyon Analizi |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım ve Paket program |
|
12 |
Kanonik Uyum Analizi |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım |
|
13 |
Uygulama çalışmaları |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım ve Paket program |
|
14 |
Uygulama çalışmaları |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım ve Paket program |
|
15 |
Uygulama çalışmaları |
Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları |
Düz anlatım ve Paket program |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders notlarındaki ve kaynaktaki konuları gözden geçirme |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Shaw, P. J. A., 2003. Multivariate Statistics for the Environmental Sciences. Hodder Arnold, New York.
Ünlükaplan, Y., Yılmaz, K.T. 2009. Bitki Örtüsü Ve Habitat İlişkilerinin Yorumlanmasında Atama Ve Sınıflandırma Yöntemlerinin Kullanımı: Çukurova Deltaları (Using Ordination and Classification Methods to Interpret Vegetation and Habitat Relations: The Cukurova Deltas Case), Ekoloji(19):73, 10-20. ISSN: 1300-1361.
Albayrak, A.S., 2006. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın Ltd. Şti, Ankara.
Ünlükaplan, Y., Yılmaz, K.T., Çakan, H., Alphan, H., 2010. Kıyı Habitatlarının Envanterinde Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz Tekniklerinin Kullanımı, Türkiye’nin Kıyı ve Deniz Alanları VIII. Ulusal Konferansı, 27 Nisan-1 Mayıs 2010, Karadeniz Teknik Üniversitesi,Bildiriler kitabı, Cilt1,S: 363-74, Trabzon.
Ünlükaplan, Y.,, 2008. Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlerin Peyzaj Ekolojisi Araştırmalarında Kullanımı, ÇÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Doktora Tezi,Adana.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
0 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
0 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
3 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
4 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
4 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
3 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
3 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
0 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
4 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
3 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
4 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
5 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
4 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
5 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
7 |
98 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|