Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kodlama Teorisi

Dersin Kodu : MT 415

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. GONCA AYIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kodlamanın teknik tanımını bilir ve ifade edebilir.
Kod çeşitlerini bilir
Bilgi ve entropi kavramlarını açıklayabilir.
Kodlama teorisindeki ilgili temel teoremleri bilir
Hata düzeltme kavramların bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kodlama teorisinin matematiksel temellerini öğretmek

Dersin İçeriği : Kaynak kodlaması, tek türlü çözülebilen kodlar, anlık kodlar, Kraft ve McMillan eşitsizlikleri, optimal kodlar, ikili Huffman kodları, kaynakların genişlemesi, entropi ve bilgi. Shannon-Fano kodlaması, 1. Shannon teoremi, bilgi kanalları, ikili simetrik kanallar, güvenilmez kanal kullanımı, hata düzeltme kodları, lineer kodlama .

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kaynak kodlaması Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
2 Tek türlü çözülebilen kodlar, anlık kodlar Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
3 Kraft ve McMillan eşitsizlikleri Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
4 Optimal kodlar Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
5 İkili Huffman kodları Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
6 Kaynakların genişlemesi Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
7 entropi ve bilgi Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
8 Ara Sınav Tekrar Yazılı SInav
9 Shannon-Fano kodlaması Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
10 Shannon´ un Birinci Teoremi Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
11 Bilgi kanalları Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
12 İkili simetrik kanallar Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
13 Güvenilmez kanal kullanımı Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
14 Lineer kodlama Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Ders anlatma ve Tartışma
15 Tekrar Tekrar Tartışma
16/17 Final Sınavı Tekrar Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Information and coding theory, G. A. Jones and J.M. Jones, Springer, 2000.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. 0
2 Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. 0
3 Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar 0
4 Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder 0
5 Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. 0
6 Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. 3
7 Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar 0
8 Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. 3
9 Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. 0
10 Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. 2
11 Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur 0
12 Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. 0
13 Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
14 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 123
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.92
Dersin AKTS Kredisi: 5