|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kodlama Teorisi |
|
Dersin Kodu |
: |
MT 415 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. GONCA AYIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kodlamanın teknik tanımını bilir ve ifade edebilir. Kod çeşitlerini bilir Bilgi ve entropi kavramlarını açıklayabilir. Kodlama teorisindeki ilgili temel teoremleri bilir Hata düzeltme kavramların bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kodlama teorisinin matematiksel temellerini öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kaynak kodlaması, tek türlü çözülebilen kodlar, anlık kodlar, Kraft ve McMillan eşitsizlikleri, optimal kodlar, ikili Huffman kodları, kaynakların genişlemesi, entropi ve bilgi. Shannon-Fano kodlaması, 1. Shannon teoremi, bilgi kanalları, ikili simetrik kanallar, güvenilmez kanal kullanımı, hata düzeltme kodları, lineer kodlama . |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kaynak kodlaması |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
2 |
Tek türlü çözülebilen kodlar, anlık kodlar |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
3 |
Kraft ve McMillan eşitsizlikleri |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
4 |
Optimal kodlar |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
5 |
İkili Huffman kodları |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
6 |
Kaynakların genişlemesi |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
7 |
entropi ve bilgi |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Tekrar |
Yazılı SInav |
|
9 |
Shannon-Fano kodlaması |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
10 |
Shannon´ un Birinci Teoremi |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
11 |
Bilgi kanalları |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
12 |
İkili simetrik kanallar |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
13 |
Güvenilmez kanal kullanımı |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
14 |
Lineer kodlama |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatma ve Tartışma |
|
15 |
Tekrar |
Tekrar |
Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Tekrar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Information and coding theory, G. A. Jones and J.M. Jones, Springer, 2000.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. |
0 |
|
2 |
Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. |
0 |
|
3 |
Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar |
0 |
|
4 |
Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder |
0 |
|
5 |
Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. |
0 |
|
6 |
Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. |
3 |
|
7 |
Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar |
0 |
|
8 |
Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. |
3 |
|
9 |
Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. |
0 |
|
10 |
Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. |
2 |
|
11 |
Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur |
0 |
|
12 |
Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. |
0 |
|
13 |
Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
14 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 123 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|