Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Matematiksel İstatistik 2

Dersin Kodu : EM 208

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 7

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. EBRU ÖZGÜR GÜLER
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLSEN KIRAL
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜSEYİN GÜLER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sürekli dağılımların matematiksel özelliklerini uygulayarak dağılımlar arası geçişler yapar
Örnekleme dağılımlarını ve kullanım alanlarını sıralar
İstatistiksel tahminleme yapar
Parametrelere ilişkin hipotez testleri oluşturarak, istatistiksel karar alır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sürekli dağılımlar ve örnekleme dağılımlarına ilişkin ayırt edici özellikleri bilerek dağılımlar arası geçisleri yapmak ve istatistiksel tahminleme ve karar alma süreçlerini uygulayabilmek amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Sürekli dağılımlar arasındaki matematiksel ilişkileri ortaya koyarak, sürekli dağılımlar ile örnekleme dağılımlarına ilişkin özelliklerin matematiksel olarak incelenmesi, parametrelere ilişkin güven aralıklarının oluşturularak, hipotezlerin test edilebilmesi yer almaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İİBF derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Motivasyon: Temel kavramların hatırlatılması Düz anlatım
2 Sürekli Dağılımlar: Normal, standart normal dağılım Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım
3 Sürekli Dağılımlar (devam): Log-normal dağılım Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım, problem çözme
4 Sürekli dağılımlar ile ilgili uygulama sorularının çözülmesi Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım, problem çözme
5 Örnekleme Dağılımları: Ki-kare ve t dağılımları Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım
6 Örnekleme Dağılımları (devam): F ve Fisher-Z dağılımları Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım
7 Tek kitleye ilişkin aralık tahmini: Güven aralıkları oluşturma Ödev1: Vize deneme sınavı Düz anlatım, problem çözme
8 Ara Sınav
9 İki kitleye ilişkin aralık tahmini: Güven aralıkları oluşturma Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım, problem çözme
10 Tek ve iki kitleye ilişkin karışık güven aralıkları oluşturma Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım, problem çözme
11 Tek kitleye ilişkin hipotez testi: İstatistiksel karar alma Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım, problem çözme
12 İki kitleye ilişkin hipotez testi: İstatistiksel karar alma Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım, problem çözme
13 Tek ve iki kitleye ilişkin hipotez testleri kurma ve test etme Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım, problem çözme
14 Ki-kareye dayanan bağımısızlık testi Kaynak kitaptan ilgili bölüm Düz anlatım, problem çözme
15 Genel tekrar ve soru çözümü Ödev2: Final deneme sınavı Problem çözme
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  MATEMATİKSEL İSTATİSTİK, Prof. Dr. Mustafa AYTAÇ, Ezgi Kitabevi, Bursa 2012, Genişletilmiş 4. Baskı.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 4
2 Ekonometri kavramlarını açıklar 4
3 Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar 5
4 Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar 5
5 İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 0
6 İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar 0
7 Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir 4
8 Veri toplar, düzenler ve analiz eder 5
9 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır 3
10 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 1
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 1
12 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 2
13 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 1
14 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 1
15 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 3
16 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 1
17 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 1
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 8 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 166
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.64
Dersin AKTS Kredisi: 7