Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uluslararası İlişkilere Giriş

Dersin Kodu : EAS110

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HARUN ARIKAN
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA MEMİŞOĞLU
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Uluslarası İlişkiler disiplininin temel kavramlarını, konularını ve tartışmalarını açıklar.
Uluslararası ortamdaki temel aktörleri tanımlar ve bu aktörlerin uluslararası ilişkilerdeki etkilerini açıklar.
Uluslararası İlişkilerdeki temel kavramları ve düşünce okullarını tanımlar.
Uluslararası sistemi ve bu sistemdeki güç dağılımını açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders Uluslarası İlişkiler disiplinine bir giriş dersi olarak düşünülmüştür. Dersin temel amacı, öğrenciye, uluslarası ilişkilerin karmaşık yapısını anlayıp açıklamalarını sağlayacak ana kavramları ve düşünce ekollerini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Bu derste Uluslararası İlişkiler teorileri başlangıç seviyesinde ele alınacak ve temel kavramlar tanımlanacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Akademik bir disiplin olarak Uluslararası İlişkilere giriş: Temel kavramlar A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s.15-28. Ders anlatma
2 Liberalizm ve Realizm "A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 57-88. Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 163-192. " Ders anlatma ve tartisma
3 Neo-liberalizm ve Neo-realizm " Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 343-353, 406-445, 192-213. A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 149-164. " Ders anlatma ve tartisma
4 Uluslararası İlişkilerin Marksist Teorileri A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 169-174. Ders anlatma ve tartisma
5 Alternatif Yaklaşımlar: Konstrüktivizm ve Feminizm Kaynak okuma Ders anlatma ve tartisma
6 Soğuk Savaş Dönemi Kaynak okuma Ders anlatma ve tartisma
7 Ulusal ve Küresel Güvenlik Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, 6.bölüm. Ders anlatma ve tartisma
8 Ara sinav Sinava hazirlik -
9 Dış Politikayı Anlamak: Diplomasi Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, 4. bölüm. Ders anlatma ve tartisma
10 Anarşiyi Dizginleme: Uluslararası Örgütler Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, s. 81-102. Ders anlatma ve tartisma
11 İnsani müdahale "Richard Caplan, “Humanitarian Intervention: Which Way Forward”, Ethics & International Affairs 14 (2000), 23-38. " Ders anlatma ve tartisma
12 Küreselleşme ve Devlet "D. Held, A. McGrew, D. Goldblatt, D. and J. Perraton, “Küreselleşmeyi Yeniden Düşünmek”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 88-96. Michael Mann, “Küreselleşme Ulus-Devletin Yükselişine Son mu Verdi?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 164-177. " Ders anlatma ve tartisma
13 Kimlik Siyaseti ve Çatışma "John Tomlinson, “Küreselleşme ve Kültürel Kimlik”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 320-329. Anthony D. Smith, “Küresel bir Kültüre Doğru mu?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 330-339 " Ders anlatma ve tartisma
14 Güvenliği Yeniden Düşünmek: 11 Eylül, Uluslararası Terörizm, Dünya Düzeninin Geleceği "Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması mı?”, Doğu Batı, Mayıs-Haziran-Temmuz 2007.• Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması”. E. Fuat Keyman, “Küreselleşme, Uluslararası İlişkiler ve Hegemonya”, Uluslararası İlişkiler, cilt 3, sayı 9, Bahar 2006, s. 1-20. " Ders anlatma ve tartisma
15 Genel Değerlendirme - Tartisma
16/17 Final sinavi Sinava hazirlik -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, İstanbul: Alfa, 2006.
  Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, İstanbul: Alfa, 2008 (5. baskı).
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 1
2 Ekonometri kavramlarını açıklar 1
3 Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar 2
4 Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar 1
5 İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 0
6 İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar 1
7 Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir 2
8 Veri toplar, düzenler ve analiz eder 1
9 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır 0
10 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 4
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 4
12 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 5
13 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 4
14 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 5
15 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 4
16 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 4
17 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 5
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 94
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.76
Dersin AKTS Kredisi: 4