Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Matematiksel İktisat 1

Dersin Kodu : EM 315

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. KENAN LOPÇU
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CEVAT BİLGİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenciler mikroekonomik analizin temel öğeleri ve kullanılan matematiksel teknikleri kavrar.
Kısıtsız ve kısıtlı optimizasyon ve karşılaştırılmalı durağanlık analizini yapar.
Elde edilen çözümlemeleri iktisadi olarak yorumlama becerisi kazanır.
Talep, maliyet ve arz kararları ampirik analizinde kullanılan temel kantitatif tekniklere (ekonometri ve doğrusal programlama) aşina olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu öğrencilere ekonomik analizin analitik yöntemleri ve kantitatif tekniklerini öğretmek için hazırlanmış iki dönemlik bir serinin ilkidir. Derste sunulan bilgileri etkin bir şekilde anlayabilmek için bu dersi alan öğrencilerin temel analiz (EM 125-126), doğrusal cebir (EM205) ve mikroiktisat iktisat (EC 201-202) bilgilerine sahip olmaları beklenmektedir. Bu dönem mikroekonomik analiz üzerinde yoğunlaşılacaktır. Ders, tüketici teorisi ve kişisel ve piyasa talep fonksiyonlarının elde edilmesi; üretici teorisi ve üretim, arz, girdi talebi, maliyet ve kar fonksiyonlarının elde edilmesi konularını bütünleştirilmiş bir yaklaşımla ele alacaktır. Piyasa türleri ve piyasa dengesi, kaynak dağılımı ve etkinlik formel olarak incelenecektir. Ders ayrıca refah ekonomisine bir girişi de içerecek ve öğrencileri uygulamalı refah ekonomisi ve kamu maliyesinde kullanılan temel ilkeler ve analitik araçlarla da tanıştıracaktır.

Dersin İçeriği : Ders Konuları ve Metodoloji, Piyasa Teorisi ve Türleri, Tüketici Teorisi ve Talep Analizi, Üretici Teorisi ve Arz Analizi, Refah Ekonomisine Giriş, Doğrusal Programlama

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ders Konuları ve Yöntem İlgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
2 Yöntem lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
3 Yöntem lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
4 Piyasa Teorisi ve Türleri -Çıktı Yaklaşımı lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
5 Piyasa Teorisi ve Türleri -Çıktı Yaklaşımı lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
6 Tüketici Teorisi ve Talep Analizi lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
7 Tüketici Teorisi ve Talep Analizi lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
8 Ara sınav
9 Üretici Teorisi ve Arz Analizi-I lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
10 Üretici Teorisi ve Arz Analizi-I lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
11 Üretici Teorisi ve Arz Analizi-II lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı
12 Üretici Teorisi ve Arz Analizi-II lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
13 Refah Ekonomisine Giriş lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
14 Doğrusal Programlamaya Giriş lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
15 Tekrar lgili Okuma ve Problem Seti Ders Anlatımı, Problem Çözme
16/17 Yarıyıl Sonu Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Alpha C. Chiang and Kevin Wainwright, Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri, (4. baskıdan çeviri, Çevirenler: Muzaffer Sarımeşeli ve Şenay Açıkgöz), Gazi Kitabevi, Ankara, 2005.
 J.Handerson and R. Quandt, Mikroiktisat: Matematiksel bir Yaklaşım,(3. baskıdan çeviri, Çevirenler: Erhan Ada, Osman Aydoğuş, Muzaffer Sarımeşeli ve Nurcan Süzal), Gazi Kitabevi, Ankara, 1998.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 6 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 5
2 Ekonometri kavramlarını açıklar 3
3 Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar 4
4 Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar 5
5 İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 5
6 İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar 3
7 Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir 5
8 Veri toplar, düzenler ve analiz eder 3
9 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır 2
10 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 4
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 5
12 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 5
13 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 5
14 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 3
15 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 4
16 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 3
17 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 3
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 5 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 124
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.96
Dersin AKTS Kredisi: 5