|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Matematiksel İktisat 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
EM 315 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. KENAN LOPÇU Dr.Öğr. ÜyesiDr. CEVAT BİLGİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler mikroekonomik analizin temel öğeleri ve kullanılan matematiksel teknikleri kavrar. Kısıtsız ve kısıtlı optimizasyon ve karşılaştırılmalı durağanlık analizini yapar. Elde edilen çözümlemeleri iktisadi olarak yorumlama becerisi kazanır. Talep, maliyet ve arz kararları ampirik analizinde kullanılan temel kantitatif tekniklere (ekonometri ve doğrusal programlama) aşina olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu öğrencilere ekonomik analizin analitik yöntemleri ve kantitatif tekniklerini öğretmek için hazırlanmış iki dönemlik bir serinin ilkidir. Derste sunulan bilgileri etkin bir şekilde anlayabilmek için bu dersi alan öğrencilerin temel analiz (EM 125-126), doğrusal cebir (EM205) ve mikroiktisat iktisat (EC 201-202) bilgilerine sahip olmaları beklenmektedir. Bu dönem mikroekonomik analiz üzerinde yoğunlaşılacaktır. Ders, tüketici teorisi ve kişisel ve piyasa talep fonksiyonlarının elde edilmesi; üretici teorisi ve üretim, arz, girdi talebi, maliyet ve kar fonksiyonlarının elde edilmesi konularını bütünleştirilmiş bir yaklaşımla ele alacaktır. Piyasa türleri ve piyasa dengesi, kaynak dağılımı ve etkinlik formel olarak incelenecektir. Ders ayrıca refah ekonomisine bir girişi de içerecek ve öğrencileri uygulamalı refah ekonomisi ve kamu maliyesinde kullanılan temel ilkeler ve analitik araçlarla da tanıştıracaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders Konuları ve Metodoloji, Piyasa Teorisi ve Türleri, Tüketici Teorisi ve Talep Analizi, Üretici Teorisi ve Arz Analizi, Refah Ekonomisine Giriş, Doğrusal Programlama |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders Konuları ve Yöntem |
İlgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı |
|
2 |
Yöntem |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı |
|
3 |
Yöntem |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı, Problem Çözme |
|
4 |
Piyasa Teorisi ve Türleri -Çıktı Yaklaşımı |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı |
|
5 |
Piyasa Teorisi ve Türleri -Çıktı Yaklaşımı |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı, Problem Çözme |
|
6 |
Tüketici Teorisi ve Talep Analizi |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı |
|
7 |
Tüketici Teorisi ve Talep Analizi |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı, Problem Çözme |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Üretici Teorisi ve Arz Analizi-I |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı |
|
10 |
Üretici Teorisi ve Arz Analizi-I |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı, Problem Çözme |
|
11 |
Üretici Teorisi ve Arz Analizi-II |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı |
|
12 |
Üretici Teorisi ve Arz Analizi-II |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı, Problem Çözme |
|
13 |
Refah Ekonomisine Giriş |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı, Problem Çözme |
|
14 |
Doğrusal Programlamaya Giriş |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı, Problem Çözme |
|
15 |
Tekrar |
lgili Okuma ve Problem Seti |
Ders Anlatımı, Problem Çözme |
|
16/17 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Alpha C. Chiang and Kevin Wainwright, Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri, (4. baskıdan çeviri, Çevirenler: Muzaffer Sarımeşeli ve Şenay Açıkgöz), Gazi Kitabevi, Ankara, 2005.
J.Handerson and R. Quandt, Mikroiktisat: Matematiksel bir Yaklaşım,(3. baskıdan çeviri, Çevirenler: Erhan Ada, Osman Aydoğuş, Muzaffer Sarımeşeli ve Nurcan Süzal), Gazi Kitabevi, Ankara, 1998.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
5 |
|
2 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
3 |
|
3 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
4 |
|
4 |
Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar |
5 |
|
5 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
5 |
|
6 |
İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar |
3 |
|
7 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
5 |
|
8 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
3 |
|
9 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır |
2 |
|
10 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
5 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
5 |
|
14 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
3 |
|
15 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
4 |
|
16 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
3 |
|
17 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
3 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
5 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 124 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|