|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kamu Maliyesi |
|
Dersin Kodu |
: |
MG 209 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. VOLKAN YURDADOĞ Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAŞİM AKÇA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kamu maliyesi alanındaki temel terminolojiyi tanımlar Mali ve ekonomik konularda temel bilgi edinir ve değerlendirir Kamu ve özel sektörün ekonomideki rolü, piyasa ekonomisi ve kamu ekonomisinin yapısını ve işleyiş süreçlerini açıklar Kamu harcamalarını ve kamu gelirlerini çeşitlerini,özelliklerini açıklayabilir ve değerlendirebilir Vergi tekniğini,vergi sorunlarını, vergilerin ekonomik etkilerini ve vergi türlerini açıklar,karşılaştırır ve değerlendirir Devlet borçlanmasını açıklar,karşılaştırır ve değerlendirir Bütçe teorisi,ilkeleri ve Türkiye´de bütçeleme sürecini açıklar ve değerlendirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğrencilere özellikle kamu ekonomik faaliyetlerinin nedenleri, biçimleri,kamu ve özel kesimin ekonomik işleyişinin nasıl olduğu olmak üzere maliye bilimi ve kamu maliyesi ile ilgili temel kavram ve teorileri hakkında bilgi vermek; kamu harcamaları,kamu gelirleri,vergi teorisi, vergileme ile ilgili kavramlar ve ekonomik etkileri ile ilgili bilgi vermektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Maliyenin Tanımı,Maliye ile İlgili Yaklaşımlar ve Kamu Maliyesinin Bilim Dalları ile İlişkisi,Devketin Ekonomideki Rolü ve Kamu Ekonomik Faaliyetleri ile İlgili Düşünceler ,Kamu Ekonomisi ve Özel Ekonomi Tanımı,Ayırımı ,Piyasa Ekonomisi ve Kamu Ekonomisinin Özellikleri, Başarısızlıkları ve Kamusal Mallar,Dışsallıklar,Kamu Kesiminin Sınırları ve Etkinlik,Kamu Kesiminde Karar Alma ve Oylama Modelleri,Kamu Harcamalarının Tanımı,Özellikleri ve Artışı ile İlgili Görüşler,Kamu Harcamalarının Artış Nedenleri ve Sınırları,Kamu Harcamalarının Sınıflandırılması,Kamu Harcamalarının Etkileri ve Türkiye´de Kamu Harcamaları,Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı,Vergi Tarihsel ve Teorik Gelişimi,Vergi Tanımı,Özellikleri ve Amaçları,Vergi ile İlgili Temel Kavramlar ,Vergileme ilkeleri, Vergilemeye ilişkin bazı teknik kavramlar,vergilemeye ilişkin bazı sorunlar, Devlet Borçları Tanımı, Borçlanma Nedenleri, Devlet Borçlarının Sınıflandırılması,Borçlanma Tekniği ve Borç Yönetimi,Bütçe Tanımı, Özellikleri, Bütçe Teorileri ve Bütçe İlkeleri,Bütçe Sistemleri, Bütçe Çeşitleri,Türk Bütçe Sistemi; bütçenin hazırlanması,görüşülmesi,onaylanması, uygulanması, kapatılması ve denetimi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte tarafından atanacak bir derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Maliyenin Tanımı,Maliye ile İlgili Yaklaşımlar ve Kamu Maliyesinin Bilim Dalları ile İlişkisi |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
2 |
Devletin Ekonomideki Rolü ve Kamu Ekonomik Faaliyetleri ile İlgili Düşünceler Kamu Ekonomisi ve Özel Ekonomi Tanımı,Ayırımı |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
3 |
Piyasa Ekonomisi ve Kamu Ekonomisinin Özellikleri, Başarısızlıkları ve Kamusal Mallar,Dışsallıklar |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
4 |
Kamu Harcamalarının Tanımı,Özellikleri, Artış Nedenleri ve Sınırları |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
5 |
Kamu Harcamalarının Sınıflandırılması,Kamu Harcamalarının Etkileri ve Türkiye´de Kamu Harcamaları |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
6 |
Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
7 |
Vergi Tarihsel ve Teorik Gelişimi,Vergi Tanımı,Özellikleri ve Amaçları |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
8 |
Vize Sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Vergi ile İlgili Temel Kavramlar, Vergilerin sınıflandırılması |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
10 |
Vergileme ilkeleri, Vergilemeye İlişkin Bazı Teknik ve Kavramlar:Vergi yükü,Verginin yansıması,vergiden kaçınma,vergi kaçakçılığı |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
11 |
Devlet Borçları Tanımı, Borçlanma Nedenleri, Devlet Borçlarının Sınıflandırılması |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
12 |
Borçlanma Tekniği ve Borç Yönetimi |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
13 |
Bütçe Tanımı, Özellikleri, Bütçe Teorileri ve Bütçe İlkeleri |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
14 |
Bütçe Sistemleri, Bütçe Çeşitleri |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
15 |
Türk Bütçe Sistemi; bütçenin hazırlanması,görüşülmesi,onaylanması, uygulanması, kapatılması ve denetimi |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nihat EDİZDOĞAN ,Özhan ÇETİNKAYA, Erhan GÜMÜŞ , Kamu Maliyesi, Ekin Yayınevi, Bursa
ERDEM, Metin,ŞENYÜZ Doğan ve TATLIOĞLU İsmail, Kamu Maliyesi, Ekin Yayınevi, Bursa
AKDOĞAN, Abdurrahman , Kamu Maliyesi, Gazi Kitabevi, Ankara
PEHLİVAN, Osman , Kamu Maliyesi, Derya Kitabevi, Trabzon
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel kurumsal kaynak planlama paket programlarını kullanır |
0 |
|
2 |
İşletme ile ilgili kavramları listeler, tanımlar ve kavramların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar
|
0 |
|
3 |
İşletme yönetiminin temel kuramsal modellerini, sayısal ve istatistik yöntemlerini listeler, tanımlar ve kullanım amaçlarını açıklar; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtir. |
0 |
|
4 |
Temel ekonomi kavramlarını listeleme ve açıklar; temel ekonomi kavramlarının işletme yönetimi kavramlarıyla ilişkisini açıklar; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtir |
4 |
|
5 |
İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin nasıl oluşturulacağını, sayısal ve istatistik yöntemlerin nasıl uygulanacağını açıklar |
0 |
|
6 |
İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin, sayısal ve istatistik yöntemlerin oluşturulması/uygulanması sonucu elde edilen sonuçların nasıl yorumlanacağını açıklar. |
0 |
|
7 |
Karşılaştığı işletme sorunlarının çözümü için uygun yöntemleri belirler |
4 |
|
8 |
İşletme yönetimi yöntemlerinin uygulanması sonucu elde edilen sonuçları değerlendirir |
0 |
|
9 |
Temel sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanır |
2 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
11 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
5 |
|
12 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır
|
5 |
|
13 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
5 |
|
14 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
4 |
|
15 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
3 |
|
16 |
İşletmelerin sektörünü, büyüklüğünü, kaynaklarını, kültürünü, hedef ve amaçlarını göz önünde bulundurarak en uygun işletme yönetimi yaklaşım, uygulama ve yöntemlerini belirler |
2 |
|
17 |
İşletmelerin faaliyetlerini etkileyen sektör yapısı, rekabet, teknoloji, ekonomi, siyaset, kültür gibi dış çevre unsurlarını izler ve bunların işletmeler üzerindeki etkisini yorumlar |
3 |
|
18 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 102 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|