|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bilgisayar Similasyon Yön. 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 481 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. METİN ÖZDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Fortran dilinin temel yapısını ve temel komutlarını bilir
Bilgisayar kullanarak fonksiyonların iki ve üç boyutlu grafiklerini çizmesini bilir Sayısal hesaplamlarda hata kaynaklarını bilir Hassasiyet ve kararlılık kavramlarını bilir Kök bulma yöntemlerini bilir, kök bulmak için bunları kullanır Başlangıç şartlı diferansiyel denklemi bilir Başlangıç şartlı adi diferansiyel denklemlerini sayısal olarak çözmesini bilir Basit proglama yapabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrenciye sayısal hesaplama ile ilgili temel kavramları tanıtmak, olası hata kaynakları ve çözümleri üzerinde durmak, bilgisyar programlama ile ilgili kısa bilgiler vermek, fonksiyonlar ve grafiklerinin çizilmesi, sayısal türev alma ve bunu kullanarak basit başlangıç şartlı diferansiyel denklemlerin sayısal çözümünü tanıtmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
FORTRAN komutlarının gözden geçirilmesi; fonksiyonlar ve fonksiyonların 2 ve 3 boyutlu grafiklerinin çizilmesi; hata ve kaynakları, kök bulma, yarılama metodu, secant metodu, Newton-Raphson metodu, sabit nokta iterasyonları, N-R metodunun lineer olmayan denklem kümesine genelleştirilmesi; Başlangıç şartlı adi diferansiyel denklemlerin çözümü, Euler metodu, Euler-Richardson metodu, Runge-Kutta metodu, R-K-Verner metodu, çok adımlı metotlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen edebiyat fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel fortran komutlarının tekrarı |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Bilgisayar grafik programının tanıtılması, fonksiyonların iki ve üç boyutta grafiklerinin çizilmesi |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Hata, hassasiyet ve kararlılık, Makine hassasiyeti, makine hassasiyetini bulmak için basit program çalıştırma |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Kök bulma, yarılama metodu ve algoritması, programın kodlanması |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Secant ve Newton-Raphson metotları, algoritmaları, program kodları |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Kök bulma programlarının değişik problemlerin çözümünde kulanılması, Newton-Raphson metodunun genelleştirilmesi |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Diferansiyel denklemler ve sınıflandırılması, örnek çözümler |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
ara sınavı |
ara sınavı |
ara sınavı |
|
9 |
sayısal türev alma |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
başlangıç şartlı adi diferansiyel denklemlerin sayısal çözümü, Euler metodu |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Euler-Richardson metodu, program kodlama ve çalıştırma |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
iki adımlı Runge-Kutta netodu, bazı fiziksel problemlerin çözümü |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Dört adımlı R-K metodu, problem çözümlerine devam, yöntemlerin karşılaştırılması |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Adım kontrollü metotlar, R-K-Verner metodu, eski problemlerin yeniden çözümü, projeye başlangıç |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Çok adımlı yöntemler, projeye devam |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
final sınavı |
final sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Sınıfta dağıtılacak hazır ders notları.
Herhangi bir Fortran kitabı (Fortran 77)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
2 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
0 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
2 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
3 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
1 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
3 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
4 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
1 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
2 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
0 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
5 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
3 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
0 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
1 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
2 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
1 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 84 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|