Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bilgisayar Similasyon Yön. 1

Dersin Kodu : FZ 481

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. METİN ÖZDEMİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Fortran dilinin temel yapısını ve temel komutlarını bilir
Bilgisayar kullanarak fonksiyonların iki ve üç boyutlu grafiklerini çizmesini bilir
Sayısal hesaplamlarda hata kaynaklarını bilir
Hassasiyet ve kararlılık kavramlarını bilir
Kök bulma yöntemlerini bilir, kök bulmak için bunları kullanır
Başlangıç şartlı diferansiyel denklemi bilir
Başlangıç şartlı adi diferansiyel denklemlerini sayısal olarak çözmesini bilir
Basit proglama yapabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrenciye sayısal hesaplama ile ilgili temel kavramları tanıtmak, olası hata kaynakları ve çözümleri üzerinde durmak, bilgisyar programlama ile ilgili kısa bilgiler vermek, fonksiyonlar ve grafiklerinin çizilmesi, sayısal türev alma ve bunu kullanarak basit başlangıç şartlı diferansiyel denklemlerin sayısal çözümünü tanıtmaktır.

Dersin İçeriği : FORTRAN komutlarının gözden geçirilmesi; fonksiyonlar ve fonksiyonların 2 ve 3 boyutlu grafiklerinin çizilmesi; hata ve kaynakları, kök bulma, yarılama metodu, secant metodu, Newton-Raphson metodu, sabit nokta iterasyonları, N-R metodunun lineer olmayan denklem kümesine genelleştirilmesi; Başlangıç şartlı adi diferansiyel denklemlerin çözümü, Euler metodu, Euler-Richardson metodu, Runge-Kutta metodu, R-K-Verner metodu, çok adımlı metotlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen edebiyat fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel fortran komutlarının tekrarı Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
2 Bilgisayar grafik programının tanıtılması, fonksiyonların iki ve üç boyutta grafiklerinin çizilmesi Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
3 Hata, hassasiyet ve kararlılık, Makine hassasiyeti, makine hassasiyetini bulmak için basit program çalıştırma Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
4 Kök bulma, yarılama metodu ve algoritması, programın kodlanması Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
5 Secant ve Newton-Raphson metotları, algoritmaları, program kodları Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
6 Kök bulma programlarının değişik problemlerin çözümünde kulanılması, Newton-Raphson metodunun genelleştirilmesi Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
7 Diferansiyel denklemler ve sınıflandırılması, örnek çözümler Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
8 ara sınavı ara sınavı ara sınavı
9 sayısal türev alma Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
10 başlangıç şartlı adi diferansiyel denklemlerin sayısal çözümü, Euler metodu Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
11 Euler-Richardson metodu, program kodlama ve çalıştırma Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
12 iki adımlı Runge-Kutta netodu, bazı fiziksel problemlerin çözümü Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
13 Dört adımlı R-K metodu, problem çözümlerine devam, yöntemlerin karşılaştırılması Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
14 Adım kontrollü metotlar, R-K-Verner metodu, eski problemlerin yeniden çözümü, projeye başlangıç Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
15 Çok adımlı yöntemler, projeye devam Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın düz anlatım, tartışma
16/17 Final sınavı final sınavı final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sınıfta dağıtılacak hazır ders notları. Herhangi bir Fortran kitabı (Fortran 77)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 10 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
2 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. 2
3 Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. 0
4 Fizik Alanında deneyleri tasarlar. 2
5 Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. 3
6 Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 1
7 Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 3
8 Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. 4
9 Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 3
10 Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 1
11 Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2
12 Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. 0
13 Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. 5
14 Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. 3
15 Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. 0
16 Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. 1
17 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 2
18 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 1 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 84
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.36
Dersin AKTS Kredisi: 3