Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Varyans Analizi

Dersin Kodu : ISB-544

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Örneklem ve deneysel birim terimlerini bilmek ve anlaması
Varyans analizindeki mantığı bilir
Faktör düzeyelerinin ortalamaları nasıl etkilediğini belirler
Parametre tahminlerini bulur ve güven aralığı oluşturur
Varyans analizi modelleri için hipotez testi yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Deneysel tasarımlarda kullanılan yöntemlr ve bunların istatistiksel modellerle ilişkisini incelemektir

Dersin İçeriği : Deneysel tasarım ilkeleri; varyans analizi modelleri, tek yönlü varyans analizi: Dengeli durumda; iki yönlü varyans analizi: Dengeli durumda; Varyans analizi: Dengesiz durumda; kovaryans analizi; Rastgele etkili modelleri ve karışık etkili modeller

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm Seminer Salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Deneysel tasarımın düzenlenmesi Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
2 Sabit etkili tek yönlü varyans analizi Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
3 Modele uyumun kontrolü, Parametre tahmini ve güven aralıkları Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve istatistiksel paket programlarını kullanma
4 Rasgele etkili tek yönlü varyans analizi Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
5 Modele uyumun kontrolü, Parametre tahmini ve güven aralıkları Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve istatistiksel paket programlarını kullanma
6 Sabit etkili dengeli iki yönlü tasarım Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
7 Rasgele etkili dengeli iki yönlü tasarım Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
8 Arasiınav, ödev Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav,
9 Sabit etkili dengesiz iki yönlü tasarım Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
10 Parametre tahmini ve güven aralıkları Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve istatistiksel paket programlarını kullanma
11 Rasgele tam blok tasarım Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
12 Karışık etkili modeller Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
13 Varyans bileşenlerinin tahmini ve güven aralıkları Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve istatistiksel paket programlarını kullanma
14 Tekrarlı ölçümler Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
15 Varyan analizi tablosu ve F testi Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
16/17 Final Sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Rencher, A. C. (2000), Linear Models in Statistics, Wiley and Sons Inc., New York.
 Mickey, R.M.; Dunn, O.J.; Clark, V.A. (2004), Applied Statistics, Analysis of Variance and Regression, Wiley and Sons Inc..
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler 3
2 Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. 3
3 İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler. 4
4 İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. 5
5 İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. 4
6 İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir. 1
7 İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. 1
8 Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular. 5
9 Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. 3
10 Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. 3
11 Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. 3
12 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. 3
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. 3
14 Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 4
15 Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. 3
16 Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar. 3
17 İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 6 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü: 140
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.6
Dersin AKTS Kredisi: 6