|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Varyans Analizi |
|
Dersin Kodu |
: |
ISB-544 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Örneklem ve deneysel birim terimlerini bilmek ve anlaması Varyans analizindeki mantığı bilir Faktör düzeyelerinin ortalamaları nasıl etkilediğini belirler Parametre tahminlerini bulur ve güven aralığı oluşturur Varyans analizi modelleri için hipotez testi yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Deneysel tasarımlarda kullanılan yöntemlr ve bunların istatistiksel modellerle ilişkisini incelemektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Deneysel tasarım ilkeleri; varyans analizi modelleri, tek yönlü varyans analizi: Dengeli durumda; iki yönlü varyans analizi: Dengeli durumda; Varyans analizi: Dengesiz durumda; kovaryans analizi; Rastgele etkili modelleri ve karışık etkili modeller |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm Seminer Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Deneysel tasarımın düzenlenmesi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Sabit etkili tek yönlü varyans analizi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Modele uyumun kontrolü, Parametre tahmini ve güven aralıkları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve istatistiksel paket programlarını kullanma |
|
4 |
Rasgele etkili tek yönlü varyans analizi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Modele uyumun kontrolü, Parametre tahmini ve güven aralıkları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve istatistiksel paket programlarını kullanma |
|
6 |
Sabit etkili dengeli iki yönlü tasarım |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Rasgele etkili dengeli iki yönlü tasarım |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Arasiınav, ödev |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav, |
|
9 |
Sabit etkili dengesiz iki yönlü tasarım |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Parametre tahmini ve güven aralıkları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve istatistiksel paket programlarını kullanma |
|
11 |
Rasgele tam blok tasarım |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Karışık etkili modeller |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Varyans bileşenlerinin tahmini ve güven aralıkları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve istatistiksel paket programlarını kullanma |
|
14 |
Tekrarlı ölçümler |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Varyan analizi tablosu ve F testi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Rencher, A. C. (2000), Linear Models in Statistics, Wiley and Sons Inc., New York.
Mickey, R.M.; Dunn, O.J.; Clark, V.A. (2004), Applied Statistics, Analysis of Variance and Regression, Wiley and Sons Inc..
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler |
3 |
|
2 |
Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. |
3 |
|
3 |
İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler.
|
4 |
|
4 |
İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir.
|
5 |
|
5 |
İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. |
4 |
|
6 |
İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir.
|
1 |
|
7 |
İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. |
1 |
|
8 |
Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular.
|
5 |
|
9 |
Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. |
3 |
|
10 |
Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
|
3 |
|
11 |
Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. |
3 |
|
12 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. |
3 |
|
13 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
|
3 |
|
14 |
Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
4 |
|
15 |
Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. |
3 |
|
16 |
Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
3 |
|
17 |
İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
6 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
18 |
18 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|