|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Analysis and Design of Switched Mode Power Supplies |
|
Dersin Kodu |
: |
EE-711 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MEHMET UĞRAŞ CUMA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kararlı hal dönüştürücü analizinin temellerini açıklar. Kararlı hal eşdeğer devre modellemesi, kayıplar ve verimlilik konularını tanımlar. Dönüştürücü topolojilerini listeler. Dönüştürücülerin AC eşdeğer devre modellemesi, dönüştürücü transfer fonksiyonlarının analizi açıklar. Kapalı döngü transfer fonksiyonları ve kararlılık konularını tanımlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Anahtarlamalı güç kaynakları ile ilgili temel bilgileri kazanmak, dönüştürücü topolojilerinin devre modellemesi, çalışma modları ve transfer fonksiyonlarını kavramaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Anahtarlamalı güç kaynaklarının kararlı hal analizi: kararlı hal eideğer devre modelleme, kayıplar ve verimlilik. anahtarlama ve güç yarıiletken elemanlar. Sürekli olmayan iletim modu, dönüştürücü topojileri. Dönüştürücülerin AC eşdeğer devre modellemesi, dönüştürücü transfer fonksiyonları analizi, Empedansların grafiksel analizi ve transfer fonksiyonlar, bağlantı transfer fonksiyonlarında negatif geribeslemenin etkisi, kapalı döngü transfer fonksiyonları ve kararlılık, regülatör tasarımı, döngü kazançlarının ölçümü, Manyetik teori, manyetik devrelerde kayıp mekanizması, filtre bobini, çok sargılı manyetizmai tafo ve AC bobin tasarımı |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü, Lisansüstü Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kararlı hal dönüştürücü analizinin temelleri |
Yok |
Sunu ve anlatım |
|
2 |
Kararlı hal eşdeğer devre modellemesi, kayıplar ve verimlilik |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
DC trafo modeli, anahtarlama ve yarıiletken devre elemanları |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Dönüştürücülerin sürekli olmayan iletim çalışma modu |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Dönüştürücü topolojileri |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Dönüştürücü topolojileri |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Manyetik teori, manyetik elemanlardaki kayıp mekanizması, sargılardaki eddy akımları, manyetik elemanların çeşitli tipleri |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Arasınav |
Arasınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Filtre bobin tasarımı, Çok sargılı manyetik tasarım, trafo tasarımı, AC bobin tasarımı |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Dönüştürücülerin AC eşdeğer devre modellemesi, dönüştürücü transfer fonksiyonlarının analizi |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Dönüştürücülerin AC eşdeğer devre modellemesi, dönüştürücü transfer fonksiyonlarının analizi |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Empedans, transfer fonksiyonları ve dönüştürücü transfer fonksiyonlarının grafiksel çizimi, Bağlantı transfer fonksiyonlarında negatif geribeslemenin etkisi |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Empedans, transfer fonksiyonları ve dönüştürücü transfer fonksiyonlarının grafiksel çizimi, Bağlantı transfer fonksiyonlarında negatif geribeslemenin etkisi |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Kapalı döngü transfer fonksiyonları ve kararlılık |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Regülatör tasarımı, döngü kazançlarının ölçümü |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Sunu ve anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final sınavı hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Y. S. Lee, Computer Aided Analysis And Design Of Switch-Mode Power Supplies, Marcel Dekker, 1993.
A. S. Kislovski, R. Redl, N. Sokal, Dynamic Analysis Of Switching-Mode DC/DC Converters, Van Nostrand Reinhold, 1994.
H. W. Whittington, B. W. Flynn, D. E. Macpherson, Switched Mode Power Supplies, 2nd Ed., John Wiley & Sons Inc., 1997.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
1 |
|
2 |
Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. |
5 |
|
3 |
Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. |
4 |
|
4 |
Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme |
4 |
|
5 |
Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme |
2 |
|
6 |
Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme |
2 |
|
7 |
Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme |
4 |
|
8 |
Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. |
2 |
|
9 |
Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. |
4 |
|
10 |
Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
3 |
|
11 |
Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. |
4 |
|
12 |
Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme |
0 |
|
13 |
Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
3 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme |
3 |
|
15 |
Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
6 |
48 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|