Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Seçmeli Genel Kültür I: Yaratıcı Yazma

Dersin Kodu : TES425

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yazılı ve sözlü anlatım arasındaki farkları sınıflandırır
Yazılı anlatım tür ve tekniklerini tanımlar, sınıflandırır
Açıklayıcı, karşılaştırmacı, heyecan yaratıcı, öyküleyici, betimleyici anlatım türlerini tanımlar, sınıflandırır ve uygular
Yazıda konu, amaç, sorun ve çözüm belirlemeleri yapar ve uygular
Paragraf türlerini belirler ve sınıflandırır.
Yazıya başlama, geliştirme ve sonuçlandırma yollarını tanımlar, sınıflandırır ve uygular.
Kompozisyon, metnin organik bütünlüğü ve mekanik düzenleme kavramlarını tanımlar ve uygular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dili etkili bir biçimde kullanarak estetik niteliği yüksek, yaratıcı metinler yazabilmeyi tanıtmak.

Dersin İçeriği : Yazılı ve sözlü anlatım arasındaki farklar; yazılı anlatımın temel nitelikleri; duygusal ve rasyonel anlatım; anlatımın düzenlenmesi; anlatım tekniklerinin etkili kullanımı.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yazı nedir; sözlü ve yazılı anlatımın farkları; yazılı anlatımın amacı, temel nitelikleri Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
2 Yazı nedir; sözlü ve yazılı anlatımın farkları; yazılı anlatımın amacı, temel nitelikleri Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
3 Kompozisyon, plan, düzen kavramları ve bunların yazıda uygulanması Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
4 Biçim-içerik ilişkisi Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
5 Konunun belirlenmesi, geliştirmede kullanılacak yöntem ve araçların belirlenmesi Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
6 Duygu ve düşünceyi aktarma biçimleri; duyguda empati oluşturma, düşüncede ikna etme gerekliliği Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
7 Duygu ve düşünceyi aktarma biçimleri; duyguda empati oluşturma, düşüncede ikna etme gerekliliği Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Duygu ve düşünceyi aktarma biçimleri; duyguda empati oluşturma, düşüncede ikna etme gerekliliği Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
10 Duygusal anlatımda dilin imaj üreten metafor, metonim gibi öğelerinden ve ritim oluşturucun ses yönünden yararlanmak Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
11 Düşünce aktarımında sorunu, amacı, çözümü planlamak; paragraf türleri; yazıya başlama, geliştirme ve sonuçlandırma Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
12 Yazılı anlatım yöntemleri: analitik anlatım Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
13 Yazılı anlatım yöntemleri: analitik anlatım Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
14 Yazılı anlatım yöntemleri: analitik anlatım Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
15 Yazılı anlatım yöntemleri: analitik anlatım Anlatım Soru- Cevap Güdümlü Yazma, Tartışma
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Danell Jones, Virginia Woolf´tan Yazarlık Dersleri
 Mehmet Gedizli, Yazabilmek
 Murat Gülsoy, Büyübozumu: Yaratıcı Yazarlık
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 4
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 5
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 0
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 5
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 0
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 0
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 0
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 86
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.44
Dersin AKTS Kredisi: 3