|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarım Müh. Çevre Sorunları |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP457 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SEVİLAY TOPÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çevreyi kirleten unsurlar ve bunlarla ilgili parametreleri öğrenir Çevre kirlenmesinin tarım üzerindeki olumsuz etkilerini öğrenir Tarımın çevre üzerindeki olumsuz etkilerini öğrenir. Çevre kirlenmesine karşı alınabilecek önlemleri öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin; sulama ve çevre arasındaki ilişkiyi kavramasını, sulamanın çevre üzerine olan etkilerini değerlendirebilmesini ve bu etkileri azaltmak veya kaldırabilmek için gerekli bilgileri edinmesini sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çevre kirliliği ve tarım ilişkileri, hava, toprak ve su kirliliği, kirletici kaynakları ve etkileri, sulu tarımın çevresel etkileri; küresel ısınma ve su kaynaklarında azalma, nitrat ve pestisit kirliliği, ötrofikasyon, drenaj ve tuzluluk sorunu, atık sular ve yeniden tarımda kullanımları, sulu tarımın sosyo-ekonmik etkileri ve su yönetimi, çevresel etki değerlendirmesinde esaslar ve yöntemler, sulama drenaj projelerinin çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) projeleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çevre ile ilgili tanımlar, çevre kirliliği ve kaynakları
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
2 |
Tarımsal sistemler, sistem ve değişim, biyokimyasal döngüler, enerji döngüleri, hidrolojik döngüler, besin döngüleri, modern tarım sistemleri ve çevre
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
3 |
Hava kirliliği ve kaynakları, ve ilgili yasal mevzuat
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
4 |
Sera gazları, hava kirliliğinin iklim değişikliği ve küresel ısınmaya etkileri.
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
5 |
Hava kirliliğinin toprak su ve bitkiler üzerindeki etkileri; asit yağmurları
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
6 |
Dünyada ve Türkiye’de su varlığı, Türkiye Akarsularının kirlilik durumu,
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
7 |
Su kirliliği ve kaynakları, su kalitesi kontrolü, su çerçeve direktifi, nitrat direktifi
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
8 |
Atık su yönetimi, atık su arıtma yöntemleri, atık suların sulamada kullanım esasları ve uygulanan yöntemler
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
9 |
ARA SINAV |
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Ara Sınav |
|
10 |
Dünyada ve Türkiye’ de toprak kaynakları, toprak kirliliği, toprak için kirletici kaynaklar, başlıca tarımsal (bitkisel ve hayvansal üretim) faaliyetleri
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
11 |
Başlıca tarımsal (bitkisel ve hayvansal üretim) faaliyetlerin çevresel etkileri;
Pestisitler ve çevresel etkileri, tarım ürünleri ve su kaynakları üzerindeki kalıntı
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
12 |
Sulu kaynaklarında azalma, nitrat kirliliği ve tuzluluk
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
13 |
Sürdürülebilir tarım; çevre dostu tarım politikaları, suyun etkin kullanımını sağlayacak su politikaları ve entegre havza su yönetimi esasları
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
14 |
Sulama drenaj projelerinin çevresel etki değerlendirmesi;
Yönetmelik ve esaslar ve yöntemler
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
15 |
Sulama drenaj projelerinin çevresel etki değerlendirmesi; örnek proje
|
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
İlgili ders notları ve diğer kaynakları okuma |
Sunumlar ve ders anlatımı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tarım Mühendisliğinde Çevre Sorunları, Prof. Dr. Sevilay Topçu, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 207, Ders Kitapları Yayın No: a-65, Adana
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
5 |
|
2 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
1 |
|
3 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
1 |
|
4 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
3 |
|
5 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
1 |
|
6 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
1 |
|
7 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
1 |
|
8 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
3 |
|
9 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
0 |
|
10 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
4 |
|
11 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
5 |
|
12 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
1 |
|
13 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
1 |
|
14 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
2 |
|
15 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
5 |
|
16 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
17 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
8 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 102 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|