Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sayısal Karar Verme Teknikleri

Dersin Kodu : TYP362

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Yöneylem araştırma tekniklerini tanır.
2. Analitik düşünce tarzı gelişir ve sentezleme yeteneği kazanır.
3. Benzer yöneylem problemlerini formüle eder ve hesaplamaları yapar.
4. Alternatif çözüm tekniklerini analiz eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yöneylem araştırma tekniklerini tanıtmak, Excel ile gereken hesaplamaların yapılabileceğini göstermek, öğrencin benzer problemleri kendisinin modelleyerek çözmesini sağlamak, yöneylem araştırma yöntemlerini anlamada ve işlemleri yapmada yardımcı olmak

Dersin İçeriği : Doğrusal programlama, oyun teorisi, proje yönetimi karar analizi, Markov zinciri, simülasyon vb. konularda uygulanan sayısal yöntemlerin Excel ortamında öğretilmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Doğrusal programlama Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
2 Oyun teorisi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
3 Ulaşım ve atama problemleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
4 Şebeke problemleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
5 Tamsayılı programlama Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
6 Hedef programlama Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
7 Proje yönetimi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
8 Doğrusal olmayan programlama Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
9 Karar analizi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
10 ARA SINAVI Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ARA SINAVI
11 Kuyruk modelleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
12 Tahmin modelleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
13 Stok yönetimi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
14 Markov analizi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
15 Simülasyon Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Anlatım ve örnekler
16/17 YIL SONU SINAVI Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler YIL SONU SINAVI


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  •Pauker SG, Kassirer JP. Decision analysis. N Engl J Med. 1987 Jan 29;316(5):250–258.[PubMed]
 •Kassirer JP, Moskowitz AJ, Lau J, Pauker SG. Decision analysis: a progress report. Ann Intern Med. 1987 Feb;106(2):275–291.
 Düzakın, E., 2005. İşletme Yöneticileri İçin Excel ile Sayısal Karar Verme Teknikleri. Kare Yayınları, 1. Baskı, 356 Syf.
 Render, B., Stair, J.R., Ralph, M., 1992. Introduction to management science
 Stevenson, W. J., 2002. Operations management.Seventh edition, McGraw-Hill, Irwin.
 Taha, H. A., 1992. Operations Research, an introduction. Fifth edition, Maxwell Macmillan.
 Taylor III, Bernard, W., 1999. Introduction to management science. Sixth edition, Prentice Hall.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 4 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 5
2 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 3
3 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 4
4 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 1
5 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 3
6 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 4
7 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 2
8 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 5
9 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 0
10 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 5
11 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 4
12 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 4
13 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 3
14 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 5
15 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 1 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 52
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.08
Dersin AKTS Kredisi: 2