|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sayısal Karar Verme Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP362 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Yöneylem araştırma tekniklerini tanır. 2. Analitik düşünce tarzı gelişir ve sentezleme yeteneği kazanır. 3. Benzer yöneylem problemlerini formüle eder ve hesaplamaları yapar. 4. Alternatif çözüm tekniklerini analiz eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yöneylem araştırma tekniklerini tanıtmak, Excel ile gereken hesaplamaların yapılabileceğini göstermek, öğrencin benzer problemleri kendisinin modelleyerek çözmesini sağlamak, yöneylem araştırma yöntemlerini anlamada ve işlemleri yapmada yardımcı olmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Doğrusal programlama, oyun teorisi, proje yönetimi karar analizi, Markov zinciri, simülasyon vb. konularda uygulanan sayısal yöntemlerin Excel ortamında öğretilmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Doğrusal programlama |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
2 |
Oyun teorisi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
3 |
Ulaşım ve atama problemleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
4 |
Şebeke problemleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
5 |
Tamsayılı programlama |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
6 |
Hedef programlama |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
7 |
Proje yönetimi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
8 |
Doğrusal olmayan programlama |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
9 |
Karar analizi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
10 |
ARA SINAVI |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
ARA SINAVI |
|
11 |
Kuyruk modelleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
12 |
Tahmin modelleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
13 |
Stok yönetimi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
14 |
Markov analizi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
15 |
Simülasyon |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
YIL SONU SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
•Pauker SG, Kassirer JP. Decision analysis. N Engl J Med. 1987 Jan 29;316(5):250–258.[PubMed]
•Kassirer JP, Moskowitz AJ, Lau J, Pauker SG. Decision analysis: a progress report. Ann Intern Med. 1987 Feb;106(2):275–291.
Düzakın, E., 2005. İşletme Yöneticileri İçin Excel ile Sayısal Karar Verme Teknikleri. Kare Yayınları, 1. Baskı, 356 Syf.
Render, B., Stair, J.R., Ralph, M., 1992. Introduction to management science
Stevenson, W. J., 2002. Operations management.Seventh edition, McGraw-Hill, Irwin.
Taha, H. A., 1992. Operations Research, an introduction. Fifth edition, Maxwell Macmillan.
Taylor III, Bernard, W., 1999. Introduction to management science. Sixth edition, Prentice Hall.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
5 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
3 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
1 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
3 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
4 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
2 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
5 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
5 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
4 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
3 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
5 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
1 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 52 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|