|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ölçme Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP217 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Yatay ve eğik gözleme yapan aletleri tanır. 2. Eğik gözlemle açı, uzunluk ve alanları ölçer. 3. Koordinat sistemine göre alan hesabı yapar ve poligon ölçer. 4. Planları araziye uygular. 5. Modern teknoloji ile tanışır; mühendislik vizyonu elde eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yatay ve eğik gözleme yapan aletleri tanımak; eğik gözlemlerle açı, uzunluk ve alanları ölçmek; koordinat sistemine göre alan hesabı yapmak; poligon ölçmelerini yapmak; planları araziye uygulamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hatalar ve hata kaynakları; Teodolit, açı ve uzunlukların ölçülmesi; poligon ölçmeleri ve koordinat sistemine göre alanların ölçülmesi; planların araziye uygulanması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve arazi uygulaması |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ölçme bilgisinde hatalar ve yayılımı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
2 |
Takeometrik yöntemle uzunlukların ölçülmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
3 |
Takeometrik yöntemle açıların ölçülmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
4 |
Alanların ölçülmesi: Planimetreler ve Cross yöntemi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
5 |
Ölçeklerin değiştirilmesi: Pantoğraf |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
6 |
Koordinat sistemleri ve poligonasyon |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
7 |
Topoğrafyada temel ödevler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
8 |
Birinci temel ödev |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
9 |
Ikinci temel ödev |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
10 |
ARA SINAV |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
ARA SINAV/Yazılı |
|
11 |
Üçüncü temel ödev |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
12 |
Dördüncü temel ödev |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
13 |
Açıklık açıları ve koordinatların belirlenmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
14 |
Projelerin araziye aplikasyonu |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
15 |
Kurplar ve hesabı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
YIL SONU SINAVI/Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Songu, C., Şerbetçi, M., 2009. Ölçme Bilgisi. Cilt 1, Birsen yayınevi, 297 s., ISBN: 9755113444.
Ayyıldız, M., 1999. Ölçme Bilgisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 550, Ders kitabı: 182.
İnal, C., Erdi, A., Yıldız, F., 2006. Topoğrafya: Ölçme Bilgisi. Nobel Kitabevi, 266 s., ISBN: 9789944770354.
Johnson, A., 2004. Plane and Geodetic Surveying. Spon Press 11 New Fetter Lane, London EC4P 4EE.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
4 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
0 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
3 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
1 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
0 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
5 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
5 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
5 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
2 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
5 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
1 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
4 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
2 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|