Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tefsir Usulü

Dersin Kodu : ILS208

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK
Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tefsir Usulünün kavram, konu ve kaynaklarını açıklar.
Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar.
Ulûmu´l-Kur´an´la ilgili kavramlara vakıf olur
Kur´an Tarihine dair bilgi edinir
Ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini tartışır
Klasik tefsir çalışmalarının niteliğini tanımak.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı usulle ilgili kavram, konu ve kaynakları kavratmaktır.

Dersin İçeriği : Tefsir Usulüne ait kavram, konu ve kaynaklar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ile ilgili kavramlara, konulara ve kaynaklara giriş Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
2 Kur´an Tarihi: Vahyin mahiyeti, biçimleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
3 Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
4 Kur´an´ın yazıya geçirilmesi, derlenmesi, çoğaltılması, harekelenmesi, noktalanması, okunuşu ve yedi harf meselesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
5 Ulûmu´l-Kur´an kavramı ve tefsir usulü ile ilişkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
6 Esbâb-ı Nüzûl Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
7 Nâsih-Mensûh Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
8 Vize Konu tekrarı Yazılı
9 Muhkem-Müteşâbih Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
10 Mukattaa harfleri, Îcâzü´l-Kur´ân, Garîbu´l-Kur´an Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
11 Üslûbu´l-Kur´ân, Aksâmu´l-Kur´ân, Müşkilü´l-Kur´an Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
12 Mübhemâtü´l-Kur´an, Kur´an´da tekrarlar, meseller, hakikat ve mecaz Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
13 Vücûh ve Nezâir Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
14 Kur´an kıssaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
15 Ayet ve sûreler arası münasebet, Kur´an´ın faziletleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
16/17 Final Sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Suyutî, el-İtkân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Beyrut 2004; İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usûlü, Ankara 1983; Mustafa Öztürk, Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara 2005.
Diğer Kaynaklar  TDV İslam Ansiklopedisi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 1
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 1
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 1
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 1
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 56
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.24
Dersin AKTS Kredisi: 2