|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tefsir Usulü |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS208 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tefsir Usulünün kavram, konu ve kaynaklarını açıklar. Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. Ulûmu´l-Kur´an´la ilgili kavramlara vakıf olur Kur´an Tarihine dair bilgi edinir Ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini tartışır Klasik tefsir çalışmalarının niteliğini tanımak.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı usulle ilgili kavram, konu ve kaynakları kavratmaktır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Tefsir Usulüne ait kavram, konu ve kaynaklar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ile ilgili kavramlara, konulara ve kaynaklara giriş |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
2 |
Kur´an Tarihi: Vahyin mahiyeti, biçimleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
3 |
Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
4 |
Kur´an´ın yazıya geçirilmesi, derlenmesi, çoğaltılması, harekelenmesi, noktalanması, okunuşu ve yedi harf meselesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
5 |
Ulûmu´l-Kur´an kavramı ve tefsir usulü ile ilişkisi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
6 |
Esbâb-ı Nüzûl |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
7 |
Nâsih-Mensûh |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
8 |
Vize |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
9 |
Muhkem-Müteşâbih |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
10 |
Mukattaa harfleri, Îcâzü´l-Kur´ân, Garîbu´l-Kur´an |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
11 |
Üslûbu´l-Kur´ân, Aksâmu´l-Kur´ân, Müşkilü´l-Kur´an |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
12 |
Mübhemâtü´l-Kur´an, Kur´an´da tekrarlar, meseller, hakikat ve mecaz |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
13 |
Vücûh ve Nezâir |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
14 |
Kur´an kıssaları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
15 |
Ayet ve sûreler arası münasebet, Kur´an´ın faziletleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Suyutî, el-İtkân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Beyrut 2004; İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usûlü, Ankara 1983; Mustafa Öztürk, Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara 2005.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
TDV İslam Ansiklopedisi
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
2 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
1 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
1 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
1 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
4 |
4 |
16 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
3 |
9 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 56 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|