|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tasavvuf Metinleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS324 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN Öğr.Gör. M.MANSUR GÖKCAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci Tasavvufun Temel Kaynaklarını tanımış olur. Tasavvufi kavramlara vukufiyet sağlanmış olur. Tasavvuf eserlerinin yazılış amacını ve özelliklerini bilir Tasavvuf kaynaklarını tanır, tasnif eder, karşılaştırır. Tasavvuf metinlerinin bilgi kaynağı olarak değerini açıklar. Tasavvuf metinlerinde yer alan temel kavramları açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Temel Tasavvuf Metinlerini Tanımak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel Tasavvufi kaynakların tahlili. Kitâbü’z-Zühd ve’r-rekaik. er-Riaye li-hukukillah. el-Lüma’. et-Taarruf li-mezhebi ehli´t-tasavvuf. Kutü´l-kulub. Tabakatü’s-sufiyye. Hilyetü’l-evliyâ. er-Risâletü´l-Kuşeyriyye. Keşfü’l-mahcûb. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Abdullah b. Mübarek (ö. 181/797), Kitâbü’z-Zühd ve’r-rekaik. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
2 |
Muhâsibî (ö. 243/857), er-Riaye li-hukukillah. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
3 |
Serrâc (ö. 378/988), el-Lüma’. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
4 |
Kelabazi (ö. 380/990), et-Taarruf li-mezhebi ehli´t-tasavvuf. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
5 |
Ebû Tâlib el-Mekk (ö. 386/996), Kutü´l-kulub. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
6 |
Sülemi, (ö. 412/1021), Tabakatü’s-sufiyye. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
7 |
Ebû Nuaym İsfahânî (ö. 430/1038), Hilyetü’l-evliyâ.
|
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
8 |
vize |
vize |
vize |
|
9 |
Kuşeyrî (ö. 465/1072), er-Risâletü´l-Kuşeyriyye. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
10 |
Hücviri (ö. 465/1072), Keşfü’l-mahcûb. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
11 |
Herevî (ö. 481/1089), Kitâbü menâzili’s-sâirîn. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
12 |
Gazzâlî (ö. 505/1111), İhyâu ulûmi’d-dîn. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
13 |
Ruzbihan Baklî (ö. 606/1209), Meşrebü’l-ervâh. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
14 |
Sühreverdî, (ö. 632/1234), Avârifü’l-maarif. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
16/17 |
Final |
Final |
Final |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Abdullah b. Mübarek (ö. 181/797), Kitâbü’z-Zühd ve’r-rekaik. Muhâsibî (ö. 243/857), er-Riaye li-hukukillah. Serrâc (ö. 378/988), el-Lüma’. Kelabazi (ö. 380/990), et-Taarruf li-mezhebi ehli´t-tasavvuf. Ebû Tâlib el-Mekk (ö. 386/996), Kutü´l-kulub. Sülemi, (ö. 412/1021), Tabakatü’s-sufiyye. Ebû Nuaym İsfahânî (ö. 430/1038), Hilyetü’l-evliyâ. Kuşeyrî (ö. 465/1072), er-Risâletü´l-Kuşeyriyye. Hücviri (ö. 465/1072), Keşfü’l-mahcûb. Herevî (ö. 481/1089), Kitâbü menâzili’s-sâirîn. Gazzâlî (ö. 505/1111), İhyâu ulûmi’d-dîn. Ruzbihan Baklî (ö. 606/1209), Meşrebü’l-ervâh. Sühreverdî, (ö. 632/1234), Avârifü’l-maarif. İbnü’l-Arabi (ö. 638/1240), el-Fütuhatü´l-Mekkiyye.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İsmail Hakkı Bursevi (ö. 1137/1725), Rûhu’l-beyân. Gümüşhanevi (ö. 1311/1893), Câmiü’l-usul. Hakîm, Suâd, el-Mu’cemü’s-sufi.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
5 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
5 |
10 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 42 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|