Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Öğrenme Kuramları

Dersin Kodu : EPÖ 739

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Arş.Gör. MÜKERREM AKBULUT TAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenmeyi tanımlar
Öğrenme ile ilgili temel kavramları açıklar
Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar
Öğrenme-Öğretim ilişkisini açıklar
Davranışçı öğrenme kuramının temel sayıltılarını yorumlar
Klasik koşullanmayı açıklar
Edimsel koşullanmayı açıklar
Davranışçı öğrenme kuramının eğitsel doğurgularını yorumlar
Sosyal öğrenme kuramının temel ilkelerini açıklar
Sosyal öğrenme kuramının eğitsel doğurgularını yorumlar
Bilişselci öğrenme kuramlarının temel sayıltılarını yorumlar
Öğrenme-bellek-bilgi işleme süreçleri arasındaki ilişkiyi açıklar
Bilişselci öğrenme kuramlarının eğitsel doğurgularını yorumlar
Yapılandırmacı öğrenme kuramının temel ilkelerini açıklar
Radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık arasındaki benzerlik ve farklılıkları yorumlar
Gestalt kuramının öğrenmeye katkılarını değerlendirir
Nörofizyolojik kuramın temel ilkelerini açıklar
Öğrenme-motivasyon ilişkisini açıklar
Öğrenme kuramlarının üstünlük ve sınırlılıklarını karşılaştırır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları :

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : yok

Dersin Amacı : Bu derste, öğrenciler öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, öğrenmeyi etkileyen faktörleri, öğrenme teorilerini, ilkelerini, sayıltılarını ve öğrenme kuramlarının öğretimde uygulanabilirliği ile ilgili temel bilgileri kazanır.

Dersin İçeriği : Bu ders, öğrenmenin nasıl oluştuğunu açıklayan davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı, nörofizyolojik ve sosyal öğrenme kuramlarının sayıltıları, kavramları, ilkeleri, sınırlılıkları ve bu kuramların davranış geliştirme sürecinde kullanılması ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Öğrenme ile ilgili temel kavramlar, öğrenme-öğretim ilişkisi ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Öğrenme teorilerine genel bir bakış ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Davranışçı öğrenme kuramı ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Klasik edimsel koşullanma (temel kavramları, ilkeleri, sayıltıları ve eğitsel doğurguları) ilgili kaynakları okuma anlatım, tartışma, örnek olay
5 Edimsel koşullanma (temel kavramları, ilkeleri, sayıltıları ve eğitsel doğurguları ilgili kaynakları okuma anlatım, tartışma, örnek olay
6 Sosyal öğrenme kuramı(temel ilkeleri, kavramları, sayıltıları ve eğitsel doğurguları) ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
7 ÖDEV Öğrenme teorileri ile ilgili bir yabancı makaleyi inceleme anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Bilişsel öğrenme kuramları (ikili kodlama kuramı, temel sayıltıları, kavramları, bellek ve biliş ilişkisi ve eğitsel doğurguları) ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
9 Bilişsel öğrenme kuramları (ikili kodlama kuramı, temel sayıltıları, kavramları, bellek ve biliş ilişkisi ve eğitsel doğurguları) ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Oluşturmacı öğrenme kuramları (temel ilkeleri, radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık ve eğitsel doğurguları) ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Oluşturmacı öğrenme kuramları (temel ilkeleri, radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık ve eğitsel doğurguları) ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Oluşturmacı öğrenme kuramları (temel ilkeleri, radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık ve eğitsel doğurguları) - ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Nörofizyolojik kuram (temel ilkeleri, kavramları ve eğitsel doğurguları ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Öğrenme ve motivasyon ilgili kaynakları okuma anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Genel değerlendirme ve ödev teslimi yok soru-cevap, tartışma
16/17 Final Sınavı ilgili kaynakları okuma yok


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ormrod, J.E. (2008). Human Learning (5.Ed.), USA: Pearson Merrill Prentice Hall.
 Solso, RL., Maclin, MK., Maclin, OH. (2010).Bilişsel Psikoloji, İstanbul: Kitabevi yayınları
 Dersin sorumlusu tarafından önerilen diğer kaynaklar.
 Domjan, M. (2004). Koşullama ve öğrenmenin temelleri (H. Çetinkaya, Çev.). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
 Dale H. Schunk (2009). Öğrenme Teorileri Eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 5
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 5
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 5
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 4
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 4
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 4
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 5
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 5
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 5
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 3
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 4
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 4
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 4
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 5
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 3
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 4
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 4
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 160
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.4
Dersin AKTS Kredisi: 6