|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Öğrenme Kuramları |
|
Dersin Kodu |
: |
EPÖ 739 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Arş.Gör. MÜKERREM AKBULUT TAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenmeyi tanımlar Öğrenme ile ilgili temel kavramları açıklar Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar Öğrenme-Öğretim ilişkisini açıklar Davranışçı öğrenme kuramının temel sayıltılarını yorumlar Klasik koşullanmayı açıklar Edimsel koşullanmayı açıklar Davranışçı öğrenme kuramının eğitsel doğurgularını yorumlar Sosyal öğrenme kuramının temel ilkelerini açıklar Sosyal öğrenme kuramının eğitsel doğurgularını yorumlar Bilişselci öğrenme kuramlarının temel sayıltılarını yorumlar Öğrenme-bellek-bilgi işleme süreçleri arasındaki ilişkiyi açıklar Bilişselci öğrenme kuramlarının eğitsel doğurgularını yorumlar Yapılandırmacı öğrenme kuramının temel ilkelerini açıklar Radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık arasındaki benzerlik ve farklılıkları yorumlar Gestalt kuramının öğrenmeye katkılarını değerlendirir Nörofizyolojik kuramın temel ilkelerini açıklar Öğrenme-motivasyon ilişkisini açıklar Öğrenme kuramlarının üstünlük ve sınırlılıklarını karşılaştırır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu derste, öğrenciler öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, öğrenmeyi etkileyen faktörleri, öğrenme teorilerini, ilkelerini, sayıltılarını ve öğrenme kuramlarının öğretimde uygulanabilirliği ile ilgili temel bilgileri kazanır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, öğrenmenin nasıl oluştuğunu açıklayan davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı, nörofizyolojik ve sosyal öğrenme kuramlarının sayıltıları, kavramları, ilkeleri, sınırlılıkları ve bu kuramların davranış geliştirme sürecinde kullanılması ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğrenme ile ilgili temel kavramlar, öğrenme-öğretim ilişkisi |
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Öğrenme teorilerine genel bir bakış |
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Davranışçı öğrenme kuramı |
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Klasik edimsel koşullanma (temel kavramları, ilkeleri, sayıltıları ve eğitsel doğurguları) |
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, tartışma, örnek olay |
|
5 |
Edimsel koşullanma (temel kavramları, ilkeleri, sayıltıları ve eğitsel doğurguları |
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, tartışma, örnek olay |
|
6 |
Sosyal öğrenme kuramı(temel ilkeleri, kavramları, sayıltıları ve eğitsel doğurguları)
|
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
ÖDEV |
Öğrenme teorileri ile ilgili bir yabancı makaleyi inceleme |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
Bilişsel öğrenme kuramları (ikili kodlama kuramı, temel sayıltıları, kavramları, bellek ve biliş ilişkisi ve eğitsel doğurguları)
|
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
9 |
Bilişsel öğrenme kuramları (ikili kodlama kuramı, temel sayıltıları, kavramları, bellek ve biliş ilişkisi ve eğitsel doğurguları)
|
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
Oluşturmacı öğrenme kuramları (temel ilkeleri, radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık ve eğitsel doğurguları)
|
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Oluşturmacı öğrenme kuramları (temel ilkeleri, radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık ve eğitsel doğurguları)
|
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Oluşturmacı öğrenme kuramları (temel ilkeleri, radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık ve eğitsel doğurguları)
- |
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Nörofizyolojik kuram (temel ilkeleri, kavramları ve eğitsel doğurguları
|
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Öğrenme ve motivasyon |
ilgili kaynakları okuma |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme ve ödev teslimi |
yok |
soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
ilgili kaynakları okuma |
yok |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ormrod, J.E. (2008). Human Learning (5.Ed.), USA: Pearson Merrill Prentice Hall.
Solso, RL., Maclin, MK., Maclin, OH. (2010).Bilişsel Psikoloji, İstanbul: Kitabevi yayınları
Dersin sorumlusu tarafından önerilen diğer kaynaklar.
Domjan, M. (2004). Koşullama ve öğrenmenin temelleri (H. Çetinkaya, Çev.). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Dale H. Schunk (2009). Öğrenme Teorileri Eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
5 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
5 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
5 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
5 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
4 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
4 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
4 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
5 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
5 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
5 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
3 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
4 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
4 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
4 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
5 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
3 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
5 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
4 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
4 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 160 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|