Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yeni Türk Edebiyatına Giriş

Dersin Kodu : TE 120

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MUSTAFA APAYDIN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Şiir türü hakkında bilgi edinmek
Şiirin biçim ve içerik özelliklerini tanımak
Tanzimat´tan sonraki Türk şiirinin özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak.
Tanzimat´tan sonraki Türk şiirinde kullanılan yeni nazım şekillerini tanımak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Şiir türünün özellikleri hakkında bilgi vermek, Tanzimat dönemi Türk şiirindeki biçim ve içerik özelliklerini belirlemek, edebi metin çözümlemeleri yapmak, edebi eser ve okur odaklı metotları tanımak.

Dersin İçeriği : Şiir türü; şiir türünün genel özellikleri. Biçim ve içerik bakımından şiir türünün özellikleri. Şiir dilinin değerlendirilmesi. Tanzimat´tan sonraki Türk şiirinde yeni vezin ve kafiye anlayışı. Tanzimat´tan sonraki Türk şiirinde kullanılan yeni nazım şekilleri; serbest nazım. Tanzimat´tan sonraki Türk şiirinde içerikle ilgili yeni yaklaşım, metin tahliline giriş. Metin tahlili metotları. Tarihsel ve sosyal ortam dikkate alınarak uygulanan metotlar ve uygulama. Edebi eser odaklı metotlar ve uygulama. Okur odaklı metotlar ve uygulama.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Şiir türü; şiir türünün genel özellikleri Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Düz anlatım ve tartışma
2 Biçim ve içerik bakımından şiir türünün özellikleri Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili Düz anlatım ve tartışma
3 Şiir dilinin değerlendirilmesi Wellek-Warren, Yazın Kuramı Düz anlatım ve tartışma
4 Tanzimat´tan sonraki Türk şiirinde yeni vezin ve kafiye anlayışı Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Düz anlatım ve tartışma
5 Tanzimat´tan sonraki Türk şiirinde kullanılan yeni nazım şekilleri; serbest nazım. Düz anlatım ve tartışma
6 Tanzimat´tan sonraki Türk şiirinde içerikle ilgili yeni yaklaşımlar Düz anlatım ve tartışma
7 Metin tahliline giriş Düz anlatım ve tartışma
8 Ara sınav
9 Metin tahlili metotları Düz anlatım ve tartışma
10 Tarihsel ve sosyal ortam dikkate alınarak uygulanan metotlar Düz anlatım ve tartışma
11 Uygulama Düz anlatım ve tartışma
12 Edebi eser odaklı metotlar Düz anlatım ve tartışma
13 Uygulama. Düz anlatım ve tartışma
14 Okur odaklı metotlar Düz anlatım ve tartışma
15 Uygulama Düz anlatım ve tartışma
16/17 Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi
 Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri
 Wellek-Warren, Yazın Kuramı
 Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 5
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 4
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 4
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 5
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 4
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 5
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 5
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 5
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 5
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 4
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 5
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 77
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.08
Dersin AKTS Kredisi: 3