|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB424 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çok sayıda değişkenin oluşturduğu verinin yapısını belirler ve olabildiğince basit bir forma dönüştürerek ilgili konuda yorum yapar ve doğru karar verir Temel bileşenler analizinin amacını anlar ve temel bileşenleri elde eder Faktör analizinin amacını bilir ve uygun faktör sayısını bilir. Temel bileşenler analizi ile faktör analizi arasındaki ilişkiyi anlar Kümeleme analizinde kullanılan benzerlik ve uzaklık ölçülerini bilir ve kullanır İlişki kavramını ve kanonik korelasyon analizinin amacını bilir, kanonik korelasyonları elde eder İki ve ikiden çok grup olması durumunda diskriminant analizini yapar Çok boyutlu ölçekleme yöntemlerini bilir ve kullanılır SPSS ve Minitab paket programları yardımıyla temel bileşenler analizi, faktör analizi, kanonik korelasyon analizi, diskriminant analizi ve kümeleme analizi yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çok sayıda değişkenin oluşturduğu verinin yapısını belirleyerek ve olabildiğince basit bir forma dönüştürerek hangi analizin kullanılmasının uygun olacağına karar vermek, ilgili konuda yorum yapması ve doğru karara ulaşmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel bileşenler analizi, faktör analizi, kanonik korelasyon analizi, discriminant analizi, kümeleme analizi, çok boyutlu ölçekleme |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Ek Bina Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel Bileşenler Analizi, Temel bileşenler analizinin gerekliliği, temel bileşenlerin elde edilmesi, |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme |
|
2 |
Temel bileşenlerin özellikleri, temel bileşen sayısının belirlenmesi, örnekler |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme |
|
3 |
Faktör Analizi, Faktör analizinin amacı, temel bileşenler analizi ile benzerliği |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme |
|
4 |
Temel faktör yöntemi, faktör döndürülmesi ve kavramsal anlamlılık |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Tartışma, Problem çözme |
|
5 |
SPSS ve Minitab paket programları yardımıyla temel bileşenler analizi ve faktör analizi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, istatistiksel paket programlarını kullanma |
|
6 |
Kanonik Korelasyon Analizi, İlişki kavramı ve kanonik korelasyon analizinin amacı, kanonik korelasyonların elde edilmesi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme |
|
7 |
Kanonik korelasyon katsayılarının önem kontrolleri, örnekler, SPSS ve Minitab uygulamaları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, istatistiksel paket programlarını kullanma |
|
8 |
Ara Sınav |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Diskriminant Analizi, İki grup olması durumunda diskriminant analizi
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme |
|
10 |
İkiden çok grup olması durumunda diskriminant analizi, örnekler, SPSS ve Minitab uygulamaları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
11 |
Benzerlik ve uzaklık ölçütleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Tartışma, Problem çözme |
|
12 |
Kümeleme Analizi, Kümeleme yöntemleri, örnekler |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme |
|
13 |
SPSS ve Minitab uygulamaları
|
Kaynak okuma |
Tartışma, Problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
14 |
Çok boyutlu ölçekleme yöntemleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme |
|
15 |
Çok boyutlu ölçekleme yöntemlerinin karşılaştırılması, çok boyutlu ölçekleme yöntemleri ile temel bileşenlerin karşılaştırılması, örnekler |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tatlıdil, Hüseyin (2002). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz, Ankara
Rencher, A.C. (2002). Methods of Multivariate Analysis (2nd Edition), John Wiley & Sons, Inc., Publication
Kalaycı, Şeref (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara
Srivastava, M.S. (2002) Methods of Multivariate Statistics, John Wiley & Sons, Inc., Publication
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
4 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
5 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
5 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
5 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
5 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
5 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
4 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
4 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
1 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
1 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
2 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
2 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
3 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
2 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
2 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 134 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|