|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Aktüeryal Risk Analizi |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB406 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. DENİZ ÜNAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Aktüerya ve risk kavramlarını öğrenir Fayda teoriri hakkında bilgi sahibi olur Bireysel ve kollektif risk modelleri hakkında bilgi sahibi olur İflas teorisini anlar Prim konusunu bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
fayda teorisi, bireysel ve kollektif risk modellerini öğrenme, iflas teorisini bilme, prim hesabı yapabilmeyi öğrenme |
|
Dersin İçeriği |
: |
aktüerya, risk, fayda teorisi, iflas teorisi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
FEF ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Aktuaryal risk tanımı |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
2 |
Fayda teorisi |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
3 |
Fayda teorisi ve sigorta |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
4 |
Bireysel risk modelleri. |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
5 |
Uygulama: Optimal reasürans |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
6 |
Kollektif risk modelleri, talepler |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
7 |
Birleşik dağılımlar, Panjer´in yinelemesi, Kayıp durduran sigorta |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
8 |
Ara sınav |
İlgili kaynaklara çalışılır |
yazılı sınav |
|
9 |
iflas teorisi |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
10 |
Risk süreci |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
11 |
Üstel talep, Beekman formulu |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
12 |
Prim Prensibi ve özellikleri |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
13 |
Prim Prensibi ve özellikleri |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
14 |
Bonus-malus sistemi |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
15 |
Kredi teorisi |
İlgili kaynaklara çalışılır |
düz anlatım, tartışma, sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
İlgili kaynaklara çalışılır |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Actuarial Mathematics, 1997. Bowers, N., Gerber, H., Hickman, J., Jones, D., Nesbitt, C., the society of actuaries
Modern Actuarial Risk Theory 2001, Kaas, R., Goovaerts, M., Dhaene, J., Denuit, M.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
0 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
5 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
0 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
5 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
0 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
0 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
4 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
0 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
5 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
5 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
0 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
5 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
3 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
3 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
4 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
0 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 134 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|