|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seramik Arkeometrisi |
|
Dersin Kodu |
: |
SRS212 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. NERGİS KILINÇ MİRDALI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Arkeometride seramik malzemenin önemini kavrayabilmek Arkeolojik Seramiklerin tanımlama tekniklerini öğrenebilecektir Arkeolojik seramiklerin üretim teknolojisini kavrayabilecektir Sırlı, sırsız, astarlı, perdahlı, dekorlu seramiklerin inceleme yöntemlerini öğrenebilecektir Arkeolojik seramiklerin hamur bileşimleri hakkında yorum yapabilecektir Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir
Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün ve, teknik çözümler bulur Konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrenciler arkeolojik seramiklerin karakterizasyon yöntemleri hakkında bilgi edineceklerdir. Özellikle seramik buluntuların incelenmesi ile farklı kültürlerin tarih, kültür ve teknolojileri hakkında bilgi sahibi olabilecektir. Anadoluda yapılmış kap tiplerini tanıyıp, günümüz tasarımıyla ilişkilendirebilecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders içerikleri ve işleyişi hakkında bilgi. Arkeometriye giriş. Arkeometri nedir? Arkeometrik seramik malzemelerin rolü ve önemi . Arkeoloji, sanat tarihi ve doğa bilimleri ile arasındaki ilişki. Arkeolojik seramik hammaddeler. Seramik buluntuların Tarih, kültür ve teknolojisi . Arkeolojik seramiklerin mikroyapısal özellikleri, kimyasal bileşimi ve üretim teknolojisi. Seramik tipolojisi ve üretim teknolojisi.Arkeolojik sorunlara bilimsel yaklaşım ilkelerinin temel teknikleri tartışılacaktır. Ana konular : tarihlendirme; analiz ve malzeme karakterizasyonu. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders İşleyişi ve İçeriği hakkında bilgilendirme. Arkeometri nedir? Arkeometrinin kapsamı, seramik malzemenin arkeometrideki yeri ve önemi. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
2 |
Arkeometriye yardımcı bilim dalları ve arkeometride kullanılan başlıca karakterizasyon yöntemleri (SEM, XRF, XRD, DTA, Raman Spektrofotometresi v.b.) |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
3 |
Kaynak araştırması ve üretim teknik ve teknolojilerinin belirlenmesi. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
4 |
Arkeolojik seramiklerin üretim teknolojileri, sırlı, astarlı, dekorlu, perdahlı seramikler. Hamur bileşimi, pişirme teknolojileri. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
5 |
Seramik örneklerin seçilmesi. Örneklerin gruplandırılması ve tanımlanması |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
6 |
Seramik teknolojisi tarihi ve gelişimi, arkeolojik seramikler, İslam seramikleri ve sırları |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
7 |
Çatalhöyük ve Karatepe Seramikleri, tarihi, kültürü ve teknolojisi, mikroyapı özellikleri, kimyasal bileşimleri |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
8 |
Ara Sınav (1 Saat-Defter, Kitap, Ders notları kapalı) |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Yazılı Sınav |
|
9 |
İznik çini ve seramikleri, tarihi, kültürü ve teknolojisi, mikroyapı özellikleri, kimyasal bileşimleri |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum. |
|
10 |
Çini üretim teknolojisi, Çini fırınları |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum |
|
11 |
Laboratuvar çalışması. Optik mikroskop tanıtma. Mikroskopta seramik buluntu inceleme. İnce kesit hazırlama yöntemleri. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum |
|
12 |
Seramik buluntuların üretildikleri dönemler. Seramik buluntuların üretim tarzına göre adlandırılması. Tipoloji: Kap ve gövde biçimleri |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum |
|
13 |
Osmanlı, Selçuklu, Bizans ve Roma Dönemlerine Ait Kap Tipleri, Sır-Astar-Bünye özellikleri, Müzelerdeki Örnekleri ve Günümüz Tasarımına Katkıları |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum |
|
14 |
İon, Karya uygarlıkları, Helenistik Dönem ve Pers Egemenliğine Ait Kap Tipleri. Sır-Astar-Bünye özellikleri, Örnekleri ve Günümüz Tasarımına Katkıları |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum |
|
15 |
Urartu, Lidya, Frig ve Hitit Uygarlıklarına Ait Kap Tipleri, Sır-Astar-Bünye özellikleri, Müzelerdeki Örnekleri ve Günümüz Tasarımına Katkıları |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterim, Power Point Sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı (1 Saat-Defter, Kitap, Ders notları kapalı) |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Arkeolojik Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemleri, A.Tuba Ökse. Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2002 Ön Asya
Arkeoloji Seramik Terimleri , Ted HUGES, A. Tuba ÖKSE, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1999
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Süreli Yayınlar: Arkeometri, - Arkeolojik Bilim Dergisi - Arkeometri üzerinde herhangi bir el kitabı
İnternet Veri Tabanları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir |
5 |
|
2 |
Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir
|
5 |
|
3 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir |
5 |
|
4 |
Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular |
5 |
|
5 |
El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir
|
0 |
|
6 |
Zamanı verimli ve planlı kullanır |
5 |
|
7 |
Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir |
2 |
|
8 |
Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür |
0 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
|
3 |
|
10 |
Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur
|
5 |
|
11 |
Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır
|
5 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır |
5 |
|
13 |
Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır |
5 |
|
14 |
Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder
|
5 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir |
5 |
|
16 |
Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir |
5 |
|
17 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir
|
5 |
|
18 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder |
2 |
|
19 |
Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
5 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 63 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|