Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fen Labaratuvarından Farklı Yaklaşımlar

Dersin Kodu : GKS426

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEDAT UÇAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Fen bilgisi öğretiminde laboratuvar kullanımına yönelik farklı yaklaşımları açıklar
Farklı yaklaşımlara yönelik laboratuvar deneylerinin planlanması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması aşamalarındaki işlemleri açıklar
Farklı yaklaşımlara yönelik laboratuvar deneylerinin planlanması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması aşamalarındaki işlemlere yönelik deneyler tasarlar
Fen bilgisi öğretiminde laboratuvar uygulamalarının önemini fark eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Fen bilgisi öğretiminde, laboratuvar kullanımına yönelik farklı yaklaşımların öğrenciler tarafından öğrenilmesi ve fen bilgisi öğretim programındaki bazı deneylerin bu stratejiler kullanılarak gerçekleştirilmesi

Dersin İçeriği : 1-Fen bilgisi öğretiminde laboratuvarın önemi ve deney türlerinin tanıtılması 2- Laboratuvar kullanımına yönelik farklı yaklaşımlar- Teknik becerileri geliştirme yaklaşımının tanıtılması/ Öğrencilerin bu yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları 3-Bilimsel Süreç Becerileri Geliştirmeye Dayalı Laboratuvar Modelinin tanıtılması/ Öğrencilerin bu yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları 4-Doğrulama Yaklaşımı/ Öğrencilerin bu yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları 5- Tümevarım Yaklaşımı/Öğrencilerin bu yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları 6- Buluş yoluna dayalı laboratuvar yaklaşımları (Argüman temelli sorgulama, 7E Modeli Merkezli laboratuvar yaklaşımı)/ Öğrencilerin bu yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları 7-Araştırmaya dayalı yaklaşımının tanıtılması/ Öğrencilerin bu yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları 8- Bütünleştirici Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Laboratuvar Modelinin tanıtılması/ Öğrencilerin bu yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Bilgisi Laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Fen bilgisi öğretiminde laboratuvarın önemi ve deney türlerinin tanıtılması Konuyla ilgili okuma/ araştırma yapma Düz anlatım/ Tartışma
2 Laboratuvar kullanımına yönelik farklı yaklaşımlar- Teknik becerileri geliştirme yaklaşımının tanıtılması Konuyla ilgili okuma/ araştırma yapma Düz anlatım/ Tartışma
3 Öğrencilerin Teknik becerileri geliştirme yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları Tasarlanacak deney için plan yapma İşbirlikli öğrenme
4 Bilimsel Süreç Becerileri Geliştirmeye Dayalı Laboratuvar Modelinin tanıtılması Konuyla ilgili okuma/ araştırma yapma Düz anlatım/ Tartışma
5 Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerileri Geliştirmeye Dayalı Laboratuvar yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları Tasarlanacak deney için plan yapma İşbirlikli öğrenme
6 Doğrulama Yaklaşımı/ Öğrencilerin bu yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları Konuyla ilgili okuma/ araştırma yapma Düz anlatım/ Tartışma
7 Tümevarım Yaklaşımı/Öğrencilerin bu yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları Konuyla ilgili okuma/ araştırma yapma Düz anlatım/ Tartışma
8 Vize
9 6- Buluş yoluna dayalı laboratuvar yaklaşımları (Argüman temelli sorgulama, 7E Modeli Merkezli laboratuvar yaklaşımı)/ Konuyla ilgili okuma/ araştırma yapma Düz anlatım/ Tartışma
10 Öğrencilerin Buluş yoluna dayalı laboratuvar yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları Tasarlanacak deney için plan yapma İşbirlikli öğrenme
11 Araştırmaya dayalı yaklaşımının tanıtılması Konuyla ilgili okuma/ araştırma yapma Düz anlatım/ Tartışma
12 Öğrencilerin araştırmaya dayalı yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları Tasarlanacak deney için plan yapma İşbirlikli öğrenme
13 Bütünleştirici Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Laboratuvar Modelinin tanıtılması/ Konuyla ilgili okuma/ araştırma yapma Düz anlatım/ Tartışma
14 Öğrencilerin bu yaklaşımın özelliklerini göz önünde bulundurarak bir deney tasarlayıp bunu uygulamaları Tasarlanacak deney için plan yapma İşbirlikli öğrenme
15 Final
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Çepni, S. & Ayvacı, H.Ş. (2005). Laboratuvar destekli fen öğretimi yaklaşımları. Çepni, S (Ed.), Fen ve Teknoloji Öğretimi (s. 167-195). Ankara
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 7 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. 3
2 Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. 0
3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. 3
4 Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. 3
5 Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. 5
6 Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. 4
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 5
8 Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. 3
9 Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 5
10 Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. 5
11 Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. 5
12 Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
13 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. 3
14 Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 3
15 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 2
16 İngilizce’yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. 0
17 Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. 0
18 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. 0
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 5
20 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 7 2 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 75
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3
Dersin AKTS Kredisi: 3