Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yeni Medya Çalışmaları

Dersin Kodu : ILT204

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci, yeni medya ile ilgili kavramlar hakkında genel bilgiye sahip olur
Yeni medya ve yeni iletişim teknolojilerinin ekonomi politiği hakkında bilgi edinir
Yeni medya ortamlarına ve iletişim teknolojilerine eleştirel bakabilme becerisi kazanır
Yeni medyanın gündelik hayat, kimlik ve toplumsal değişmelerdeki rolünü irdeler
Yeni medya ortamları-kullanıcı ilişkisini kavrar ve eleştirel bakabilir
Yeni medyada yeni habercilik biçimleri, yurttaş gazeteciliği ve alternatif-bağımsız yayınlar hakkında bilgi sahibi olur
Yeni medyadaki iletişim ortamlarına katılım, üretici-kullanıcı olma, haklar ve toplumsal hareketler bağlamında yeni medyaya eleştirel bakabilir ve yeni medyanın özgün kullanım biçimlerini irdeleyebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yeni medyanın ve iletişim teknolojilerinin sosyolojik, ekonomi ve politik boyutu ele alınacak, yeni medyanın iletişim ortamları iletişim çalışmaları çerçevesinde gündelik hayat, medya çalışmaları, kültür ve politikadan beslenilerek irdelenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Yeni medyanın, yeni medya teknolojilerinin yaygınlaşmasıyla, gözetim denetim biçimlerinden toplumsal hareketlere, medya düzeninden ekonomiye, gündelik hayattan toplumsallaşmaya ve toplumsal hayata kadar pek çok düzlemdeki rolü gözönünde bulundurularak; yeni medya ile ilgili temel kavramlar, yeni medyanın ekonomi politiği, yeni medyanın gündelik hayat, kimlik ve toplumsal değişmelerdeki rolü, yeni medya ortamları-kullanıcı ilişkisi, yeni medyada yeni habercilik biçimleri, yurttaş gazeteciliği ve alternatif-bağımsız yayınlar, yeni medyadaki iletişim ortamlarına katılım, üretici-kullanıcının haklar ve toplumsal hareketlerdeki rolü ve kullanım biçimleri bağlamında eleştirel düşünme biçiminin geliştirilmesi ve yeni medyanın özgün kullanım biçimleri irdelenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse giriş, dersin tanıtımı, kurallar, gereklilikler, ödevler hakkında açıklamalar
2 Yeni medyanın tarihçesi Kaynak okuma Literatür
3 Sosyal Ağlar Kaynak okuma Literatür, sunum, yorum, tartışma
4 Yeni medya ve yeni iletişim teknolojilerinin ekonomi politiği Kaynak Okuma Literatür, sunum
5 İdeal İletişim Ortamı, Yeni Medya, Katılım, üretici-kullanıcı Kaynak Okuma Literatür
6 Sanal Kimlikler: Sosyal Ağlar, Web Günlükleri Kaynak Okuma Literatür, sunum, yorum, tartışma
7 Sanal Kimlikler ve Gündelik Hayat: Sosyal Ağlar ve web Günlükleri Kaynak Okuma Literatür, sunum, yorum, tartışma
8 Ara Sınav
9 Yeni Medya ve Mahremiyet Kaynak Okuma Literatür, sunum, yorum, tartışma
10 Demokrasi, Medya ve Gazetecilikte Dönüşümler: Anaakım Medyaya online kullanıcı katılımı, Yurttaş Gazeteciliği, Alternatif/Bağımsız Medya Kaynak Okuma Literatür, sunum, yorum, tartışma
11 Yeni Medya ve Nefret Söylemi Kaynak Okuma Literatür, sunum, yorum, tartışma
12 Yeni Medya ve Toplumsal Hareketler I Kaynak Okuma Literatür, sunum, yorum, tartışma
13 Yeni Medya ve Toplumsal Hareketler II Kaynak Okuma ve Ödev Literatür, sunum, yorum, tartışma
14 Öğrenci Sunumları Kaynak Okuma ve Ödev Tartışma
15 Öğrenci Sunumları Kaynak Okuma ve Ödev Tartışma
16/17 Yarıyıl Sonu Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Eric Maigret (2011) Medya ve İletişim Sosyolojisi, çev. Halime Yücel, İletişim Yayınları
 Manuel Castells (2005) Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Çev. Ebru Kılıç, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
 Yeni Medya Çalışmaları (2007) Der. Mutlu Binark, Dipnot Yay., Ankara
 Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (2005) Hakan Kara vd., Bianet Yay., İstanbul
 Medya Çalışmaları (2010) Teoriler ve Yaklaşımlar, Dan Laughey, çev. Ali Toprak, Kalkedon Yay., İstanbul
 Nick Stevenson (2008) Medya Kültürleri, çev. Göze Orhon - Barış Engin Aksoy, Ütopya Yay., Ankara
 Yeni Medyada Nefret Söylemi (2010) Tuğrul Çomru vd., Kalkedon Yay., İstanbul
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 5
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 5
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 5
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 5
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 5
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 1
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 5
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 5
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 2
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 2
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 3
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 1
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 1
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 1
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 1
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 4
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 3
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 10 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 120
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.8
Dersin AKTS Kredisi: 5