Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Modernleşme Ve Popüler Kültür

Dersin Kodu : AS 206

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NURÇAYTÜRKOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Modernleşme kuramını farklı yaklaşımlarıyla öğrenir
Geleneksel toplum ve modern toplum kavramlarıyla ilgili tartışmalardan haberdar olur
Teoriyi gündelik yaşama nasıl uygulayacağını öğrenir
popüler kültür ve medya ilişkisini anlar
toplumsal gelişim ve dönüşüm süreci hakkında bilgi sahibi olur
toplumsal dönüşümü yorumlayabilir
medya ürünlerini teoriye dayanarak analiz edebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : ILT103 İletişime Giriş

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Derste Türkiye’de ve dünyada popüler kültür ve gündelik yaşamı oluşturan kültürel ortaklık ve farklılıklar hakkında kapsamlı bir içerik hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği : Bu dersin içeriğinde; Modernleşme Kuramı ve kuramın temel özellikleri ele alınacaktır. Geleneksel toplumdan, modern topluma geçiş süreci ve modernleşme kuramının eleştirileri üzerinde durulacaktır. Gündelik yaşam akışında önemli bir yere sahip olan popüler kültür kavramı açıklanacak; popüler kültürle ilişkisi bağlamında ideoloji ve tüketim toplumu kavramları analiz edilecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Modernleşme Kuramı A. Giddens Literatür, yorum, tartışma
2 ´Geleneksel Toplum´dan ´Modern Toplum´a geçiş süreci, M. Berman Literatür, yorum, tartışma
3 Modernleşme Kuramının Eleştirileri, Ü. Oskay, M. Berman Literatür, yorum, tartışma
4 Kültür ve modernleşme Ü. Oskay, M. Berman Literatür, yorum, tartışma
5 gündelik yaşamda kültür (ödev1) M. Özbek+güncel örnek Literatür, yorum, tartışma, örnek olay
6 İdeoloji ve popüler kültür Ü. Oskay, Kasaba&Bozdoğan Literatür, yorum, tartışma
7 kitle toplumu-tüketim toplumu Ü. Oskay, N. Türkoğlu Literatür, yorum, tartışma
8 moda, medya, reklamlar (ödev2) Ü. Oskay, E. Mutlu, N. Türkoğlu, güncel örnek Literatür, yorum, tartışma, örnek olay
9 ara sınav hepsi yazılı sınav
10 yeniliklerin yayılması, benimsenmesi E. Rogers Literatür, yorum, tartışma
11 eleştirel okul B. Kejanlıoğlu Literatür, yorum, tartışma
12 eleştirel okul B. Kejanlıoğlu Literatür, yorum, tartışma
13 modernizm-postmodernizm Giddens Literatür, yorum, tartışma
14 Kültürel Çalışmalar M. Özbek Literatür, yorum, tartışma
15 genel değerlendirme (ödev3) hepsi, güncel örnek Literatür, yorum, tartışma, örnek olay
16/17 final sınavı hepsi yazıı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Modernite ve Bireysel Kimlik, Anthony Giddens, Say yay., 2010
 Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, Meral Özbek, 2012
 Marshall Berman, Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, İletişim yay, 2013
 19. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, Ünsal Oskay, Der yay., 1995.
 Türkiye´de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Reşat Kasaba, Sibel Bozdoğan, Tarih Vakfı, 2010
 Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Erol Mutlu, Ütopya yay, 2005
 Frankfurt Okulu´nun Eleştirel bir Uğrağı, Beybin Kejanlıoğlu, Bilim ve Sanat, 2005
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 5
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 4
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 4
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 4
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 4
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 0
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 5
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 5
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 0
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 3
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 3
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 4
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 0
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 3
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 2
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 0
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 5 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 69
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.76
Dersin AKTS Kredisi: 3