|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Haber Toplama Ve Yazma Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
AS 204 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Misafir Öğretim Elemanı ÇETİNYİĞENOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Haber toplama ve yazma teknikleri konusunda temel bilgi ve becerilere sahip olmak klasik metotlarla pratik sentezlerden çıkarsanmış haber yazma tekniklerini kullanabilmek Günümüzdeki yanlış tekniklerle karşılaştırmalar yoluyla doğru haber yazabilir Haber yüklemlerini etkili kullanabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Haber toplama ve yazma teknikleri konusunda öğrencilere temel bilgi ve becerileri vermek. Öğrencilerin deneyimlerin ışığında gazetecilik mesleğine hazırlanması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Derste, haber tanımları, objektiflik sorunsalı, gazetecinin çalıştığı kurumsal ve farklı medya bağlamlarını değerlendirmesi, haber türleri, haber toplama ve haber kaynakları, soru sorma teknikleri, soru sorma türleri, haber yazmada temel unsurlar, haber yazmada temel ilkeler, haberde aktarma türleri, haber dili, haber yazım kuralları ve yazılan haberin değerlendirilmesi/redaksiyon konuları işlenecektir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersi tanıtma, işleme biçimi |
tanışma |
Konuşma |
|
2 |
Haber tanımları |
Tokgöz, Demirkent |
Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
3 |
Objektiflik sorunsalı (ödev-1) |
Tokgöz, Demirkent |
Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
4 |
Gazetecinin çalışma koşulları |
Yiğenoğlu ders notları |
Konuşma |
|
5 |
Haber Türleri (ödev-2) |
Tokgöz, Demirkent |
Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
6 |
Haber toplama ve haber kaynakları (ödev-3) |
Yiğenoğlu ders notları |
Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
7 |
Soru sorma teknikleri (ödev-4) |
Yiğenoğlu ders notları |
Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
8 |
Soru sorma türleri (ödev-5) |
Yiğenoğlu ders notları |
Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
9 |
ara sınav |
dosya |
yazılı sınav |
|
10 |
Haber yazmada temel unsurlar (ödev-6) |
Yiğenoğlu ders notları |
Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
11 |
Haber yazmada temel ilkeler (ödev 7-8) |
Yiğenoğlu ders notları |
Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
12 |
Haberde aktarma türleri |
Yiğenoğlu ders notları |
Literatür, karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
13 |
Haber dili |
Yiğenoğlu ders notları, gündelik gazeteler |
karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
14 |
Haber yazım kuralları |
Yiğenoğlu ders notları, gündelik gazeteler |
karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
15 |
Yazılan haberin değerlendirilmesi/redaksiyon |
Yiğenoğlu ders notları, gündelik gazeteler |
karşılaştırmalı medya çözümlemesi |
|
16/17 |
Final sınavı |
tüm dosya |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Oya, Tokgöz (2010) Temel Gazetecilik, İmge Yayınları
Nezih Demirkent, Medya Medya
Çetin Yiğenoğlu ders notları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
0 |
|
3 |
Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
4 |
|
4 |
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
3 |
|
5 |
Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
5 |
|
6 |
Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
0 |
|
7 |
Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
3 |
|
8 |
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
0 |
|
9 |
Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
0 |
|
10 |
Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
5 |
|
11 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
0 |
|
12 |
Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
5 |
|
13 |
Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
3 |
|
14 |
Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
0 |
|
15 |
Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
2 |
|
16 |
Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
4 |
|
17 |
Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
4 |
|
18 |
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
4 |
|
19 |
Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
2 |
20 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
2 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|