Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri

Dersin Kodu : ILT207

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. FERHANGÜNDÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : İletişimin çeşitli uzmanlık alanlarında nesnel bir düşünce ve tutum kazanır
Gerek duyduğunda bilginin asıl kaynağına ulaşabilme ve doğru bilgi elde edebilme becerisi kazanır
Elde ettiği bilgilerin doğruluğunu sınayabilme ve değerlendirme deneyimi edinir
Nesnel bilgiye ulaşmada metinleri doğru analiz yapabilme becerisi elde eder
Bilim felsefesi ve sosyal bilimlerde araştırmanın önemini ve tarihçesini bilir
Kuram-metodoloji, hipotezler varsayımları açıklar
Araştırmada tasarımı ve araştırma çeşitlerini uygular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste; İletişim fakültesi öğrencilerinin alanlarında geliştirmeye çalıştıkları uzmanlık bilgisi ve becerisi için gerekli olabilecek, nicel, nitel araştırma yöntem tekniklerini kullanmayı ve araştırmalardan elde edilen bulguları rapor etmeyi öğretmek amaçlamaktadır. Öğrencilerde; hem gerek duyduklarında haber yazımı, haber vb. programları yapımında hem de çeşitli belgesellerin hazırlanmasında ön araştırmaların nesnel ölçütler temelinde gerçekleştirilebilmesi hususunda birikim oluşturulacaktır.

Dersin İçeriği : Bilimsel araştırmalarda kuramsal temeller, Nitel ve nicel Araştırmaların planlanması, Örnekleme kuramları, veri toplama Ölçme ve değerlendirme , rapor yazma.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik,


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilim felsefesi ve sosyal bilimler araştırmanın önemi tarihçesi Okuma Teorik Anlatım ve Sunum
2 Kuram-metodoloji, hipotezler varsayımlar Okuma Teorik Anlatım ve Sunum
3 Araştırma tasarımı ve araştırma çeşitleri Okuma Teorik Anlatım ve Sunum
4 Nicel Araştırmalar ve Nitel Araştırmaların iletişim alanında önemi ve farklılıkları ve alanları4 Okuma Teorik Anlatım ve Sunum
5 Nicel ve nitel Örnekleme yöntemleri Okuma Teorik Anlatım ve Sunum
6 Nicel Araştırmalardan araştırma örnekleri ve değerlendirilmesi, araştırma projelerinin hazırlanması Okuma Teorik Anlatım, Uygulama
7 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri ve örneklemler Okuma Teorik Anlatım ve Sunum
8 vize
9 Araştırma raporunun yazılması Okuma Uygulama
10 Nitel araştırma desenleri: fenomenolojik etnografik, gömülü(grounded theory), örnek olay incemeleri Okuma Teorik Anlatım ve Sunum
11 Nitel araştırmalarda değerlendirme ve yorumlama teknikleri Okuma Teorik Anlatım ve Sunum
12 İçerik analizi ve örnekleri Okuma Teorik Anlatım ve Sunum
13 Nicel ve nitel araştırmaların birlikte yer aldığı büyük araştırma projeleri ve etkinlikleri, Okuma Teorik Anlatım ve Sunum
14 Araştırma projelerinin hazırlanması Okuma ve ödev Uygulama
15 Ödev teslimi Uygulama
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. W. Lawrence Neuman 2008 Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nitel ve Nicel Yaklaşımlar Cilt I-II
 Geray, Haluk (2004) Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi
 Karasar, Niyazi (2002) Bilimsel Araştırma Yöntemi.Ankara: 3A yay.
  Duverger, M. (1964) Sosyal Bilimlere Giriş. Oskay Ü. (çev), Ankara: Bilgi Yayınları
  Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde niteliksel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. 2. Baskı.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 0
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 0
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 0
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 5
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 0
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 0
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 0
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 0
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 0
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 5
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 5
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 0
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 5
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 0
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 0
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 28 28
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 126
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.04
Dersin AKTS Kredisi: 5