Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kitle İletişim Kuramları

Dersin Kodu : ILT203

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NURÇAYTÜRKOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel kuramları bilir.
Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir.
İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir.
Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir;
alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller.
Öğrenci iletişimin toplumdaki önemi ve işleyiş süreci ile ilgili temel kavramları bilerek karşılaştırmalı olarak yorumlayabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : ILT103 İletişime Giriş

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Medya ve toplum ilişkilerinin irdelendiği bu derste; kitle iletişimindeki çeşitli yaklaşımlar, multidisipliner bir alan olan iletişim bilimleri içinde kitle iletişiminin merkezi yerinin vurgulanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Kitle iletişim tanımları, medya sistemleri ve kurumları, teknolojinin toplumsal kullanımı, kültür kuramları, izleyici araştırmaları, güçlü ve sınırlı etki kuramları gibi temel kuram ve kavramlar tarihsel gelişim içinde incelenecek, kitle iletişim çalışmalarındaki yeni yaklaşımlar öğrencilere tanıtılacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İletişim Teorilerine Giriş İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara: Toplumsal İletişim, 2. bölüm Literatür, yorum ve tartışma
2 İlk dönem: güçlü etkiler Ünsal Oskay, Nurçay Türkoğlu, notlar (ÜO, NT) Literatür, yorum ve tartışma
3 Deneysel çalışmalar; sınırlı etkiler (ödev1) Ünsal Oskay, Nurçay Türkoğlu, notlar Literatür, yorum ve tartışma
4 seçici algılama, pekiştirici etkiler, iki aşamalı akış, kaçış, vd. Ünsal Oskay, Nurçay Türkoğlu, notlar Literatür, yorum ve tartışma
5 medyanın etkileri hakkında doğrular ve yanlışlar (ödev2) Denis McQuail, Stanley Baran, ÜO, NT, Literatür, yorum ve tartışma
6 bilişsel çelişki Denis McQuail, Stanley Baran, ÜO, NT Literatür, yorum ve tartışma
7 medya sistemleri ve gündem düzenleme (ödev3) Denis McQuail, Stanley Baran, ÜO, NT Literatür, yorum ve tartışma
8 McLuhan; global köy ve diğer teoriler Medya kültürleri, Nick Stevenson, Literatür, yorum ve tartışma
9 ara sınav dosyadaki tüm notlar yazılı sınavda bilgi ve yorum
10 kullanım ve doyum Denis McQuail, Stanley Baran, ÜO, NT Literatür, yorum ve tartışma
11 modernleşme ve teknolojinin kullanımı Denis McQuail, Stanley Baran, ÜO, NT Literatür, yorum ve tartışma
12 kitle toplumu, kitle kültürü, Frankfurt Okulu Denis McQuail, Stanley Baran, ÜO, NT Literatür, yorum ve tartışma
13 postmodernizm ve medya (ödev4) Denis McQuail, Stanley Baran, ÜO, NT, Nick Stevenson Literatür, yorum ve tartışma
14 globalleşme ve kültürel akış Denis McQuail, Stanley Baran, ÜO, NT, Nick Stevenson Literatür, yorum ve tartışma
15 genel değerlendirme dosyadaki tüm notlar Literatür, yorum ve tartışma
16/17 final sınavı dosyadaki tüm notlar yazılı sınavda bilgi ve yorum


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  19. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, Ünsal Oskay, Der yay., 1995.
 Konca Yumlu, İletişim Teorileri, Denis McQuail, Mass Communication Theory
 Medya kültürleri, Nick Stevenson, çev. Göze Orhon, Barış Engin Aksoy, Ütopya yay., Ankara, 2008
 Williams, Raymond, Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçim, Dost yay., 2003
 İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara: Toplumsal İletişim, Nurçay Türkoğlu, Urban Yayınları, İstanbul, 2010.
 Stanley Baran, Introduction to Communication
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 4 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 5
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 5
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 5
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 5
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 2
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 5
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 5
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 5
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 2
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 3
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 3
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 3
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 0
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 0
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 2
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 5
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 16 64
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 3 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 157
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.28
Dersin AKTS Kredisi: 6