|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hadis Usulü |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS207 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hz. Peygamber´e ait bilgilerin aslına uygun olarak naklini kavrar Hadis usulünün temel kavramlarını ayırt eder Rivayetin keyfiyetini, hadis öğrenim ve öğretim metodlarını listeler Ravide aranan şartları, cerh ve tadil lafızlarını anlayıp yorumlar Kabul veya red açısından hadis çeşitlerini analiz eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
IL 121 Hadis Tarihi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hz. Peygamber´e ait bilgilerin aslına uygun nakli ile ona ait olanla olmayanı ayırt etmek amacıyla konulan prensipleri belirleyip bunlarla ilgili terimleri öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hadisin önemi ve temel kavramları (sünnet, haber, eser, hadis), sahabe dönemi hadis faaliyetleri, isnad faaliyetinin başlaması, cerh ve tadil faaliyetlerinin başlaması, yazılı rivayete geçiş, hadis usulü kaynakları, rivayetin keyfiyeti, ravi, ravide aranan şartlar, mervi, hadis çeşitleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hadisin önemi ve temel kavramları, sünnet, haber ve eser, hadis |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
2 |
Hadis Usülünün kaynakları, mütekaddimun dönemi eserleri, müteahhirun dönemi eserleri, son dönem eserleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
3 |
Rivayet, rivayetin keyfiyeti, hadis öğrenim ve öğretim metodları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
4 |
Rivayet lafızları, hadis okuma usülleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
5 |
Rivayetin sıfatı, lafzen rivayet, manen rivayet |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
6 |
Ravi, tanımı ve önemi, vasıfları, adalet ve zabt |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
7 |
Metain-i aşere, Adalet sıfatıyla ilgili kusurlar, zabt sıfatıyla ilgili kusurlar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
8 |
Ara sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Ravi tenkidi, güvenilir raviler, zayıf raviler, metruk raviler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
10 |
Tenkit lafızları, güvenillir ravilere delalet edenler, zayıf ravilere delalet edenler, metruk ravilere delalet edenler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
11 |
Ravi tabakaları, Sahabe, sahabeyi tanıma yolları, sahabe tabakat kitapları, Tabiun, tebeu tabiin |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
12 |
Mervi, Kaynağı açısından hadis çeşitleri: Kutsi hadis, merfu hadis, mevkuf hadis, maktu hadis |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
13 |
Ravi sayısı açısından hadis çeşitleri: Mütevatir hadis, ahad hadis |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
14 |
Sıhhat açısından hadis çeşitleri: Sahih hadis, hasen hadis, zayıf hadis, mevzu hadis |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
15 |
Hadis ilimleri: cerh ve tadil, ilelül hadis, garibul hadis, muhteliful hadis, nasih ve mensuh, esbabu vurudil hadis |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
16/17 |
Final |
Konu tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İbnü´s-Salah, Ulumu´l-hadis
İsmail Lütfi Çakan, Hadis Usulü
Hatib-i Bağdadî, el-Kifaye
Talat Koçyiğit, Hadis Usulü
Abdullah Aydınlı, Hadis Istılahları Sözlüğü
Ramehurmuzi, el-Muhaddisu´l-fasıl
Ahmet Yücel, Hadis Tarihi ve Usülü
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
1 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
5 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
5 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
2 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
3 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|