Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tefsir Metinleri

Dersin Kodu : ILS333

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Klasik tefsir kaynaklarının özelliklerini kavrar.
Müfessirin yaşadığı dönemin toplumunun Ku´ran anlayışı hakkında tahminde bulunur.
Kuran´la ilgili alt yapısını oluşturmaya yardımcı olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin Tefsirle ilgili bilmeleri gerekli konulardan biri de özellikle ilk dönem müfessirlerinin eserleridir. Zira bu tefsirler Kur´ân´ı doğru anlamamıza yardımcı olacak önemli bir yere sahiptirler. Aynı zamanda tefsir metinlerinin doğru anlaşılması da son derece önemlidir.

Dersin İçeriği : Farklı tefsir metinleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Taberi´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
2 Taberi´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
3 Fahreddîn er-Râzî´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
4 Fahreddîn er-Râzî´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
5 İbn Kesir´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
6 İbn Kesir´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
7 Kurtubi´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
8 Vize Konu Tekrarı Yazılı
9 Kurtubi´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
10 Suyuti´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
11 Suyuti´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
12 Ebû Hayyân´dan Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
13 Ebû Hayyân´dan Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
14 Zemahşerî´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
15 Zemahşerî´den Seçme Metinler Önerilen Kaynaklar Anlatım
16/17 Final Konu Tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Taberî, Câmi´ul-Beyân, Beyrut 1999; Fahreddîn er-Râzî, et-Tefsîru´l-Kebîr, Beyrut 2004; Zemahşerî, el-Keşşâf, Beyrut 1977; İbn Kesîr, Tefsîru´l-Kur´âni´l-Azim, Beyrut 1983; Kurtubî, el-Câmi´ li Ahk´ami´l-Kur´an, Beyrut 1988; Suyûti, ed-Dürrü´l-Mensûr, Beyrut 1983; Ebû Hayyân, el-Bahru´l-Muhît, Beyrut 2005.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 0
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 1
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 5
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 0
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 0
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 0
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 56
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.24
Dersin AKTS Kredisi: 2