|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sünneti Anlamada Yöntem |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS343 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sünnetin dindeki yeri ve konumunu kavrar Sünneti doğru anlama yöntemlerini listeler Kur´an ve sünnet ilişkisini mukayese eder Hadisler arasındaki ihtilafları gidermede yeni çözüm önerileri sunar Hadisleri anlamada hakikat ile mecazı ayırt eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sünnetin İslam´daki konumunu, sünnete yönelik müslümanların görevini, sünneti anlama ve yorumlamada temel esasları ortaya koymak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sünnetin dindeki konumu,Sünneti ele almada temel esaslar, Hukuk ve yasama alanında sünnet, Sünnet-Kuran ilişkisi, Çelişkili hadisler ve çözüm yolları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sünnetin İslamdaki konumu |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
2 |
Sünnete yönelik müslümanların görevleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
3 |
Sünneti ele almada temel esaslar
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
4 |
Hukuk ve Yasama alanında sünnet |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
5 |
Davet ve rehberlik alanında sünnet |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
6 |
Sünnetin Kur´an-ı Kerim ışığında anlaşılması |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
7 |
Belirli bir konuda gelen bütün hadislerin toplanması |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
8 |
Ara sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Çelişkili gözüken hadisler arasında cem ve tercih
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
10 |
Hadislerin varid olduğu sebepler, şartlar ve maksadlar ışığında anlaşılması |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
11 |
Hadisteki değişken vasıta ile sabit hedefin birbirinden ayırt edilmesi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
12 |
Hadisleri anlamada hakikat ile mecazın ayırt edilmesi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
13 |
Gaybi olan ile olmayan hususları birbirinden ayırt etmek |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
14 |
Hadis lafızlarının delalet ettikleri şeylerin iyi tespit edilmesi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
15 |
Sahabenin sünneti anlamada takındıkları tavır |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, Müzakere |
|
16/17 |
Final |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yusuf el-Karadavi, Sünneti Anlamada Yöntem
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Diyanet İşleri Başkanlığı, Hadislerle İslam
Sünnetin Dindeki Yeri (Sempozyum Bildirileri)
Mustafa Sıbâi, es-Sünne ve Mekânetüha fi teşrii´l-İslami
Abdulğani Abdulhalık, Hücciyyetü´s-Sünne
Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, "Hadis", "Sünnet" md.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
5 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
0 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
0 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
0 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
2 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
2 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 57 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|