|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Tasavvuf Edebiyatına Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS443 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
öğrencilerde tasavvufun edebiyat üzerindeki etkisi hakkında farkındalık oluşur. Öğrenciler tarafından Tasavvufun nitelikleri, kaynakları ve tarihi hakkında bilgi elde edilir. Öğrenciler, tasavvufla edebiyat arasındaki ilişkisiyi kavrar. Öğrenciler, mutasavvıfların eserleri hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenciler, tasavvuf edebiyatının kavramlarını mutasavvıfların eserleri yoluyla bilir ve ayırt eder. Türk Tasavvuf edebiyatının öncülerini tanırlar. Öğrenciler Türk Tasavvuf edebiyatında Mevlana ve Yunus Emre etkisini fark eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
IL 213 Türk-islam Edebiyatı
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tasavvufi Türk Edebiyatını eserleri üzerinden değerlendirmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk Tasavvuf edebiyatının gelişimi ünlü sufilerin eserleri üzerinden incelenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tasavvuf nedir? Tanımı, kapsamı, sınırları ve kaynakları ve genel manada tema, hedef, nitelikleri |
Tasavvufun İslami kaynaklardan araştırılması |
soru cevap |
|
2 |
Tasavvufa kaynaklık teşkil eden ayet ve hadisler
Tasavvufta insan |
Tasavvufun İslami kaynaklardan araştırılması |
soru cevap |
|
3 |
Tasavvuf panteizm ve mistisizm kavramlarının karşılaştırması |
Tasavvuf ve edebiyat okumaları |
düz anlatım |
|
4 |
Tasavvuf ve Edebiyat İlişkisi/ örnek metinlerle |
Tasavvuf ve edebiyat okumaları |
soru cevap
düz anlatım |
|
5 |
Türk tasavvuf edebiyatının tarihi, türleri ve yapısal özellikleri hakkında genel malumat |
Tasavvuf ve edebiyat okumaları |
düz anlatım |
|
6 |
Türk Tasavvuf edebiyatında yüzyıllar boyunca mutasavvıflar ve eserleri |
Tasavvuf ve edebiyat okumaları |
düz anlatım |
|
7 |
Ahmed-i Yesevi´yle Başlayan Türk Tasavvuf geleneğinin özellikleri |
Türk Tasavvuf edebiyatı tarihi okumaları |
düz anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
Genel tekrar |
yazılı yoklama |
|
9 |
Mensur ve manzum eserlerde tasavvufi geleneğin incelenmesi |
Tasavvuf ve edebiyat okumaları |
düz anlatım |
|
10 |
Yunus Emre ve Mevlana eserlerinde tasavvuf geleneğinin değerlendirilmesi |
Derse konu olan mutasavvıf şairlerin hayatı ve eserleri hakkında bilgi toplama |
soru cevap
düz anlatım
tartışma |
|
11 |
Hacı Bayram-ı Veli |
Derse konu olan mutasavvıf şairlerin hayatı ve eserleri hakkında bilgi toplama |
düz anlatım |
|
12 |
Sinan Paşa ve Tazarruname |
Derse konu olan mutasavvıf şairlerin hayatı ve eserleri hakkında bilgi toplama |
düz anlatım
soru cevap
|
|
13 |
Naili, ve Neşati´nin birer Tasavvufi şiiri tahlil edilecek. |
Derse konu olan mutasavvıf şairlerin hayatı ve eserleri hakkında bilgi toplama |
soru cevap
düz anlatım |
|
14 |
Şeyh Galib, Hoca Neş´et birer Tasavvufi şiiri tahlil edilecek. |
Derse konu olan mutasavvıf şairlerin hayatı ve eserleri hakkında bilgi toplama |
düz anlatım
soru cevap
|
|
15 |
Sun´ullah Gaybi, Aziz Mahmud Hüdayi birer Tasavvufi şiiri tahlil edilecek. |
Derse konu olan mutasavvıf şairlerin hayatı ve eserleri hakkında bilgi toplama |
düz anlatım
soru cevap
|
|
16/17 |
final sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul 2002, Kabalcı yay.
Mevlana, Mesnevi-i Şerif (Tam metin), müt. Süleyman Nahifi, Sad. Amil Çelebioğlu, İstanbul 2007, Timaş Yay.
Ferudun Nafiz Uzluk-Ahmet Remzi Akyürek, Mevlana´nın Yedi Öğüdü, İstanbul 1937, Bozkurt Basımevi.
İsmail Hakkı Bursevi, Divan, Haz. Murat Yurtsever, Bursa 2000, Arasta Yay.
Şener Demirel, Dinle Neyden Mesnevi´nin İlk 18 Beytinin Türkçe Şerhleri, Elazığ 2009, Manas Yay.
Vicoria R. Holbrook, Aşkın Okunmaz Kıyıları, İstanbul 1998, iletişim yay.
Hacı Bektaş-ı Veli, Vilayetname, Haz. Abdulbaki Gölpınarlı, İstanbul 1995, İnkılap Yay.
Mahmut Erol Kılıç, Sufi ve Şiir Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası, İstanbul 2009, İnsan Yay.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
3 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
5 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
1 |
10 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 58 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|