|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Din Felsefe Bilim İlişkisi |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS447 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1- Öğrenciler din, felsefe ve bilim terimleri arasındaki farkları kavrar. 2- Bunlar arasındaki metot farklılıklarını ve her birinin farklı hakikatlere ulaştırdığını öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Din, felsefe ve bilim´in metotlarını, amaçlarını, genel kavramlarını öğretmek ve aralarındaki ilişki ve farklıkları ortaya koymak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dinin tanımı ve metodu; felsefenin tanımı ve metotları; bilimin tanımı ve metotları. Aralarındaki temel farklar ve benzerlikler. Dinin temel kavramları olarak Tanrı, yaratma, kitap, peygamber. Felsefenin temel kavramları olarak felsefe, düşünme, akıl, ontoloji, epistemoloji, değer. Bilimin temel kavramları olarak gözlem, deney, tümevarım, bilim adamı ve buluşlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Din, Felsefe ve Bilim Hakkında Genel Bilgiler |
Din-Felsefe Münasebeti (1-33) |
Yüzyüze anlatım |
|
2 |
Dinin mahiyeti ve temel kavramları |
Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) |
Yüzyüze anlatım |
|
3 |
Dinin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri |
Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) |
Yüzyüze anlatım |
|
4 |
Felsefenin mahiyeti ve temel kavramları |
Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) |
Yüzyüze anlatım |
|
5 |
Felsefenin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri |
Din-Felsefe Münasebeti (s.34-1167) |
Yüzyüze anlatım |
|
6 |
Bilimin mahiyeti ve temel kavramları |
Bilim Kuramına Giriş (s.22-50); Bilim İdesi Üzerine (s.22-41) |
Yüzyüze anlatım |
|
7 |
Bilimin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri |
Bilim İdesi Üzerine (s.42-89) |
Yüzyüze anlatım |
|
8 |
Arasınav |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
9 |
Din felsefe ilişkisi |
Din Felsefe Münasebeti (136-170) |
Yüzyüze anlatım |
|
10 |
Din bilim ilişkisi |
Fizik ve Metafizik (s.7-60) |
Yüzyüze anlatım |
|
11 |
felsefe bilim ilişkisi |
Bilim Felsefesi (s.10-50) |
Yüzyüze anlatım |
|
12 |
Din Felsefesi |
Felsefeye Giriş (s.218-241) |
Yüzyüze anlatım |
|
13 |
Bilim felsefesi |
Felsefeye Giriş (s.57-80) |
Yüzyüze anlatım |
|
14 |
Fizik, Metafizik ve İlahiyat |
Fizik ve Metafizik (s.217-287) |
Yüzyüze anlatım |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Önceki bilgilerden çıkarımlama |
Yüzyüze anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hüsameddin Erdem: Problematik Olarak Din Felsefe Münasebeti
Ted Benton: Sosyal Bilim Felsefesi
Caner Taslaman: Big Bang ve Tanrı
Ferit Uslu: Tanrı ve Fizik
Steve Woolgar: Bilim İdesi Üzerine Sosyolojik Bir Deneme
Ahmet Arslan: Felsefeye Giriş
Dominique Lecourt: Bilim Felsefesi
Jennifer Trusted: Fizik ve Metafizik
Elisabeth Ströker: Bilim Kuramına Giriş
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
0 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
5 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 60 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|