Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Felsefe Bilim İlişkisi

Dersin Kodu : ILS447

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1- Öğrenciler din, felsefe ve bilim terimleri arasındaki farkları kavrar.
2- Bunlar arasındaki metot farklılıklarını ve her birinin farklı hakikatlere ulaştırdığını öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Din, felsefe ve bilim´in metotlarını, amaçlarını, genel kavramlarını öğretmek ve aralarındaki ilişki ve farklıkları ortaya koymak.

Dersin İçeriği : Dinin tanımı ve metodu; felsefenin tanımı ve metotları; bilimin tanımı ve metotları. Aralarındaki temel farklar ve benzerlikler. Dinin temel kavramları olarak Tanrı, yaratma, kitap, peygamber. Felsefenin temel kavramları olarak felsefe, düşünme, akıl, ontoloji, epistemoloji, değer. Bilimin temel kavramları olarak gözlem, deney, tümevarım, bilim adamı ve buluşlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Din, Felsefe ve Bilim Hakkında Genel Bilgiler Din-Felsefe Münasebeti (1-33) Yüzyüze anlatım
2 Dinin mahiyeti ve temel kavramları Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) Yüzyüze anlatım
3 Dinin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) Yüzyüze anlatım
4 Felsefenin mahiyeti ve temel kavramları Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) Yüzyüze anlatım
5 Felsefenin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri Din-Felsefe Münasebeti (s.34-1167) Yüzyüze anlatım
6 Bilimin mahiyeti ve temel kavramları Bilim Kuramına Giriş (s.22-50); Bilim İdesi Üzerine (s.22-41) Yüzyüze anlatım
7 Bilimin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri Bilim İdesi Üzerine (s.42-89) Yüzyüze anlatım
8 Arasınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 Din felsefe ilişkisi Din Felsefe Münasebeti (136-170) Yüzyüze anlatım
10 Din bilim ilişkisi Fizik ve Metafizik (s.7-60) Yüzyüze anlatım
11 felsefe bilim ilişkisi Bilim Felsefesi (s.10-50) Yüzyüze anlatım
12 Din Felsefesi Felsefeye Giriş (s.218-241) Yüzyüze anlatım
13 Bilim felsefesi Felsefeye Giriş (s.57-80) Yüzyüze anlatım
14 Fizik, Metafizik ve İlahiyat Fizik ve Metafizik (s.217-287) Yüzyüze anlatım
15 Genel Değerlendirme Önceki bilgilerden çıkarımlama Yüzyüze anlatım
16/17 Final sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hüsameddin Erdem: Problematik Olarak Din Felsefe Münasebeti
 Ted Benton: Sosyal Bilim Felsefesi
 Caner Taslaman: Big Bang ve Tanrı
 Ferit Uslu: Tanrı ve Fizik
 Steve Woolgar: Bilim İdesi Üzerine Sosyolojik Bir Deneme
 Ahmet Arslan: Felsefeye Giriş
 Dominique Lecourt: Bilim Felsefesi
 Jennifer Trusted: Fizik ve Metafizik
 Elisabeth Ströker: Bilim Kuramına Giriş
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 4
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 2
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 0
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 5
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 60
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.4
Dersin AKTS Kredisi: 2