Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tasavvuf 2

Dersin Kodu : IL 421

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN
Öğr.Gör. M.MANSUR GÖKCAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tasavvufa dair yapılmış olan tanımları tartışır.
Tasavvufun dönemleri hakkında malumat edinir.
Tasavvufi kavramların gelişim seyrini takip eder.
Tasavvuf ekolleri hakkında bilgi edinilir.
Tarikatların ortaya çıkış sürecini takip eder.
Tarikatların ritüelleri hakkında bilgi edenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tasavvuf tarihi, tasavvufun temel prensipleri ve müesseleri hakkında bilgi vermek.

Dersin İçeriği : Tasavvufun ana konuları ve tarikatler. Tarikatlar Dönemi, Bayramiyye, Bedeviyye, Bektaşiyye, Çiştiyye, Halvetiyye, Kâdiriyye, Nakşbendiyye, Rifâiyye.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarikatlar Dönemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
2 Bayramiyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
3 Bedeviyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
4 Bektaşiyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
5 Çiştiyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
6 Halvetiyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
7 Kâdiriyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
8 vize sınavı Konu tekrarı vize sınavı
9 Mevleviyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
10 Nakşbendiyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
11 Rifâiyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
12 Sâdiyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
13 Şâziliyye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
14 Genel Değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
15 Genel Değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
16/17 Final Konu tekrarı Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Osman Türer, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. Hasan Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar.
Diğer Kaynaklar  Abdullah b. Mübarek (ö. 181/797), Kitâbü’z-Zühd ve’r-rekaik. Muhâsibî (ö. 243/857), er-Riaye li-hukukillah. Serrâc (ö. 378/988), el-Lüma’. Kelabazi (ö. 380/990), et-Taarruf li-mezhebi ehli´t-tasavvuf. Ebû Tâlib el-Mekk (ö. 386/996), Kutü´l-kulub. Sülemi, (ö. 412/1021), Tabakatü’s-sufiyye. Ebû Nuaym İsfahânî (ö. 430/1038), Hilyetü’l-evliyâ. Kuşeyrî (ö. 465/1072), er-Risâletü´l-Kuşeyriyye. Hücviri (ö. 465/1072), Keşfü’l-mahcûb. Herevî (ö. 481/1089), Kitâbü menâzili’s-sâirîn. Gazzâlî (ö. 505/1111), İhyâu ulûmi’d-dîn. Ruzbihan Baklî (ö. 606/1209), Meşrebü’l-ervâh. Sühreverdî, (ö. 632/1234), Avârifü’l-maarif. İbnü’l-Arabi (ö. 638/1240), el-Fütuhatü´l-Mekkiyye. İsmail Hakkı Bursevi (ö. 1137/1725), Rûhu’l-beyân. Gümüşhanevi (ö. 1311/1893), Câmiü’l-usul. Hakîm, Suâd, el-Mu’cemü’s-sufi.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 5
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 5 20
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 51
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.04
Dersin AKTS Kredisi: 2