|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Karşılaştırmalı Dinler |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS455 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Karşılaştırmalı dinler tarihinin tarihî gelişimini ve metodolojisini kavrar. Karşılaştırmalı dinler tarihindeki öncü şahısları, bunların alana katkılarını ve yaklaşımlarını özümser. Dinlerde benzer, farklı ve aynı olan özellikleri karşılaştırır. Dinlerin inanç ve uygulamalarını teorik, pratik ve toplumsal şeklinde sınıflandırır. Dinlerin ortak ahlâkî ilkelerinden hareketle, dinin toplumda birleştirici ve barışı tesis edici yönünü kavrar. Başka dinî gelenekleri öğrendiği için, toplumsal ve bilimsel meselelere daha bütünlükçü ve objektif yaklaşabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tanrı, vahiy, kutsal kitap, ahiret, çevre ve kadın anlayışı gibi ana konuları farklı dinlerde karşılaştırmalı olarak göstererek dinin anlamı ve fonksiyonu hakkında daha güvenilir bilgiler elde etmek ve böylece dini toplum içinde ve toplumlar arasında barışa katkı yapan bir etken olarak algılamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dinlerde (Yahudilik, Hıristiyanlık, İslam; Hinduizm, Budizm, Cayanizm) tanrı, kutsal kitap, peygamberlik ve ahlak gibi inanışlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Karşılaştırmalı dinler tarihinin tarihçesi, yöntemi, konusu; İslam dünyasında ve batıda öncüleri |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Dinlerde görünmeyen varlıklar (Tanrı, melek ve cin anlayışları) |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Dinlerde peygamberlik, vahiy ve kutsal kitap anlayışı |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Dinlerin ahiret tasavvurları (cennet, cehennem ve araf) |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Dinlerde mabed ve ibadet |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
Dinlerde oruç ve hac |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
Dini giriş törenleri |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Konuların Tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Dinlerde kutsal metinler ve örnek pasajlar |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
Dinlerde Evlilik törenleri |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Dinlerin ölüme bakışı |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Dinlerdeki mesih inançları |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Dinlerin ahlakî öğretileri ve mukayeseleri |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Dinlerde çevre algısı |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Dinlerde savaş ve barış |
İlgili kaynakları okumak |
anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Konuların Tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Karen Armstrong, Tanrının Tarihi, Ayraç Yayınevi, Ankara 1998.
J. Runzo - N. M. Martin, Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı, İstanbul: Say Yayınları, 2002.
Mehmet Paçacı,Kutsal Kitaplarda Ölüm ve Ötesi, Ankara Okulu Yayınları.
Albrecht Noth, Müslümanlıkta ve Hıristiyanlıkta Kutsal Savaş ve Mücadele, İstanbul: Özne Yayınları, 1999.
Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, Bursa: Düşünce Kitabevi Yayınları, 2011.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
0 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
0 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
5 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|