|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
EAS109 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toplumsal olayları ve olguları farklı değerlendirir. Eleştirel yaklaşımın öğrenilmesi ve kullanılmasını sağlar. Temel sosyolojik kavramları anlar. Temel sosyolojik yaklaşımları toplumsal eylem ve olaylarda (sokak protestosu ve/veya hukuki boyutta) nasıl gerçekleştireceğini öğrenir. Sosyoloji ve toplum ilişkisinin içeriğini kavrar. Sosyoloji´nin metot ve anlayış sistemini genel hatlarıyla görür.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Temel sosyolojik kavramları öğrenmek ; Sosyolojinin ortaya çıkış gerekçelerini tarihsel olarak analiz edebilmek; Sosyolojik düşünme ve sosyolojik dünya ile ilgili temel kavramların öğrenilmesi, sosyal olaylara etkisine ait bilgi sağlayabilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sosyal Bilimler ve Sosyoloji´de yer alan temel ana terminoloji. Sosyoloji nedir´in tanımı, kavramsal çerçevede açıklanması; Birey ve toplum ilişkisi, Toplum, Toplumsal davranış ve Toplumsal ilişkiler, Sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle ilişkisi, Kültür ve Sosyal Yapı ile ilintisi´nden ve bunların arasındaki yakınlık-uzaklıkla açıklanmasından oluşmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyoloji nedir? |
Yok |
Derse katılım |
|
2 |
Toplum, Toplumsal davranış ve Toplumsal ilişkiler |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
3 |
Birey ve toplum ilişkisi |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
4 |
Sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle ilişkisi |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
5 |
Sosyolojinin ortaya çıkış sürecini hazırlayan etmenler |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
6 |
Postmodernite ve sosyal teori |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
7 |
ETNİK VE SOSYAL DEĞERLER |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
SOSYAL ARAŞTIRMA |
Kaynak okuma, Sunum hazırlama |
Dersi tartışma, sunum yapma |
|
10 |
KÜLTÜR |
Kaynak okuma, Sunum hazırlama |
Dersi tartışma, sunum yapma |
|
11 |
SOSYAL ETKİLEŞİM |
Kaynak okuma, Sunum hazırlama |
Dersi tartışma, sunum yapma |
|
12 |
SOSYAL GRUPLAR VE ÖRGÜTLENME |
Kaynak okuma, Sunum hazırlama |
Dersi tartışma, sunum yapma |
|
13 |
SOSYAL SAPMA VE SUÇ |
Kaynak okuma, Sunum hazırlama |
Dersi tartışma, sunum yapma |
|
14 |
SOSYAL SAPMA VE SUÇ |
Kaynak okuma, Sunum hazırlama |
Dersi tartışma, sunum yapma |
|
15 |
TOPLUMSAL YAPI´NIN ANALİZİ |
Kaynak okuma, Sunum hazırlama |
Dersi tartışma, sunum yapma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Sami Şener. Sosyal Bilimlere Alternatif Yaklaşım, Sosyoloji, İnkılab Yayınları, İstanbul 2008
Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları,İstanbul.2009
Zygmunt Baumman, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000.
Raymond Aron, Sosyolojik Düşüncenin Evreleri (Çev: Korkmaz Alemdar), Bilgi yayınevi, İstanbul, 1989.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel kurumsal kaynak planlama paket programlarını kullanır |
1 |
|
2 |
İşletme ile ilgili kavramları listeler, tanımlar ve kavramların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar
|
1 |
|
3 |
İşletme yönetiminin temel kuramsal modellerini, sayısal ve istatistik yöntemlerini listeler, tanımlar ve kullanım amaçlarını açıklar; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtir. |
1 |
|
4 |
Temel ekonomi kavramlarını listeleme ve açıklar; temel ekonomi kavramlarının işletme yönetimi kavramlarıyla ilişkisini açıklar; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtir |
1 |
|
5 |
İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin nasıl oluşturulacağını, sayısal ve istatistik yöntemlerin nasıl uygulanacağını açıklar |
1 |
|
6 |
İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin, sayısal ve istatistik yöntemlerin oluşturulması/uygulanması sonucu elde edilen sonuçların nasıl yorumlanacağını açıklar. |
1 |
|
7 |
Karşılaştığı işletme sorunlarının çözümü için uygun yöntemleri belirler |
1 |
|
8 |
İşletme yönetimi yöntemlerinin uygulanması sonucu elde edilen sonuçları değerlendirir |
1 |
|
9 |
Temel sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanır |
1 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
3 |
|
11 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
4 |
|
12 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır
|
4 |
|
13 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
3 |
|
14 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
3 |
|
15 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
3 |
|
16 |
İşletmelerin sektörünü, büyüklüğünü, kaynaklarını, kültürünü, hedef ve amaçlarını göz önünde bulundurarak en uygun işletme yönetimi yaklaşım, uygulama ve yöntemlerini belirler |
1 |
|
17 |
İşletmelerin faaliyetlerini etkileyen sektör yapısı, rekabet, teknoloji, ekonomi, siyaset, kültür gibi dış çevre unsurlarını izler ve bunların işletmeler üzerindeki etkisini yorumlar |
1 |
|
18 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
3 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|