Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyoloji

Dersin Kodu : EAS109

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Toplumsal olayları ve olguları farklı değerlendirir.
Eleştirel yaklaşımın öğrenilmesi ve kullanılmasını sağlar.
Temel sosyolojik kavramları anlar.
Temel sosyolojik yaklaşımları toplumsal eylem ve olaylarda (sokak protestosu ve/veya hukuki boyutta) nasıl gerçekleştireceğini öğrenir.
Sosyoloji ve toplum ilişkisinin içeriğini kavrar.
Sosyoloji´nin metot ve anlayış sistemini genel hatlarıyla görür.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Temel sosyolojik kavramları öğrenmek ; Sosyolojinin ortaya çıkış gerekçelerini tarihsel olarak analiz edebilmek; Sosyolojik düşünme ve sosyolojik dünya ile ilgili temel kavramların öğrenilmesi, sosyal olaylara etkisine ait bilgi sağlayabilmek.

Dersin İçeriği : Sosyal Bilimler ve Sosyoloji´de yer alan temel ana terminoloji. Sosyoloji nedir´in tanımı, kavramsal çerçevede açıklanması; Birey ve toplum ilişkisi, Toplum, Toplumsal davranış ve Toplumsal ilişkiler, Sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle ilişkisi, Kültür ve Sosyal Yapı ile ilintisi´nden ve bunların arasındaki yakınlık-uzaklıkla açıklanmasından oluşmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sosyoloji nedir? Yok Derse katılım
2 Toplum, Toplumsal davranış ve Toplumsal ilişkiler Kaynak okuma Ders anlatma ve tartışma
3 Birey ve toplum ilişkisi Kaynak okuma Ders anlatma ve tartışma
4 Sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle ilişkisi Kaynak okuma Ders anlatma ve tartışma
5 Sosyolojinin ortaya çıkış sürecini hazırlayan etmenler Kaynak okuma Ders anlatma ve tartışma
6 Postmodernite ve sosyal teori Kaynak okuma Ders anlatma ve tartışma
7 ETNİK VE SOSYAL DEĞERLER Kaynak okuma Ders anlatma ve tartışma
8 Ara sınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 SOSYAL ARAŞTIRMA Kaynak okuma, Sunum hazırlama Dersi tartışma, sunum yapma
10 KÜLTÜR Kaynak okuma, Sunum hazırlama Dersi tartışma, sunum yapma
11 SOSYAL ETKİLEŞİM Kaynak okuma, Sunum hazırlama Dersi tartışma, sunum yapma
12 SOSYAL GRUPLAR VE ÖRGÜTLENME Kaynak okuma, Sunum hazırlama Dersi tartışma, sunum yapma
13 SOSYAL SAPMA VE SUÇ Kaynak okuma, Sunum hazırlama Dersi tartışma, sunum yapma
14 SOSYAL SAPMA VE SUÇ Kaynak okuma, Sunum hazırlama Dersi tartışma, sunum yapma
15 TOPLUMSAL YAPI´NIN ANALİZİ Kaynak okuma, Sunum hazırlama Dersi tartışma, sunum yapma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sami Şener. Sosyal Bilimlere Alternatif Yaklaşım, Sosyoloji, İnkılab Yayınları, İstanbul 2008
 Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları,İstanbul.2009
 Zygmunt Baumman, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000.
 Raymond Aron, Sosyolojik Düşüncenin Evreleri (Çev: Korkmaz Alemdar), Bilgi yayınevi, İstanbul, 1989.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel kurumsal kaynak planlama paket programlarını kullanır 1
2 İşletme ile ilgili kavramları listeler, tanımlar ve kavramların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar 1
3 İşletme yönetiminin temel kuramsal modellerini, sayısal ve istatistik yöntemlerini listeler, tanımlar ve kullanım amaçlarını açıklar; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtir. 1
4 Temel ekonomi kavramlarını listeleme ve açıklar; temel ekonomi kavramlarının işletme yönetimi kavramlarıyla ilişkisini açıklar; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtir 1
5 İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin nasıl oluşturulacağını, sayısal ve istatistik yöntemlerin nasıl uygulanacağını açıklar 1
6 İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin, sayısal ve istatistik yöntemlerin oluşturulması/uygulanması sonucu elde edilen sonuçların nasıl yorumlanacağını açıklar. 1
7 Karşılaştığı işletme sorunlarının çözümü için uygun yöntemleri belirler 1
8 İşletme yönetimi yöntemlerinin uygulanması sonucu elde edilen sonuçları değerlendirir 1
9 Temel sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanır 1
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 3
11 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 4
12 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 4
13 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 3
14 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 3
15 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 3
16 İşletmelerin sektörünü, büyüklüğünü, kaynaklarını, kültürünü, hedef ve amaçlarını göz önünde bulundurarak en uygun işletme yönetimi yaklaşım, uygulama ve yöntemlerini belirler 1
17 İşletmelerin faaliyetlerini etkileyen sektör yapısı, rekabet, teknoloji, ekonomi, siyaset, kültür gibi dış çevre unsurlarını izler ve bunların işletmeler üzerindeki etkisini yorumlar 1
18 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 3
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4