Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eğitim Felsefesi

Dersin Kodu : ES 104

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : öğrenci eğitim felsefelerini tanımlar
Günümüz eğitimi üzerindeki felsefi etkileri analiz eder
Eğitim akımların eğitime etkisini fark eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eğitim felsefesi ile ilgili kavramlar, ilkeler bilgisi ve ilkeleri uygulayabilme, ilke ve genellemeleri yeni durumlarla kullanabilme.

Dersin İçeriği : Felsefenin belli başlı alanlarının ve ana sorunlarının gözden geçirilmesi; felsefî bilginin ve objesinin özelliklerinin belirtilmesi. Eğitim ve felsefenin alanları. Felsefi akımlar. Eğitim akımları. Eğitim akımlarına göre hedefler, davranışlar, içerik, eğitim ve sınama durumları. Türk eğitim sisteminin dayandığı felsefeler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Felsefe – Eğitim Yok Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
2 Eğitim Felsefesi Antik Yunan Felsefesi üzerine metinleri okumak Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
3 İdealizm ve Eğitim İdealizm felsefesi ile ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
4 Platon, Hegel, Emerson Yok Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
5 Realizm ve Eğitim Realizm felsefesi ile ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
6 Naturalizm ve Eğitim Naturalizm felsefesi ile ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
7 Pragmatizm ve Eğitim, John Dewey John Dewey ile ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
8 Arasınav Sınav Hazırlığı Yazılı sınav
9 Varoluşçuluk ve Eğitim Extantializm felsefesi ile ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
10 Analitik Felsefe ve Eğitim Analitik felsefesi ile ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
11 Daimicilik Daimicilikile ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
12 Esasicilik Essentialism ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
13 Eğitim Felsefeleri, İlericilik Eğitim felsefesi ile ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
14 Eğitim Felsefeleri, Faydacılık Faydacılık ile ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
15 Yeniden Yapılanma ve İnşacılık Yeniden Yapılanma ve İnşacılık Faydacılık ile ilgili bilgi edinmek Anlatım, münazara, soru-cevap, metin tahlili
16/17 Final Sınava Hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Tozlu N. (1997),Eğitim Felsefesi, MEB. İstanbul,
 Kneller, George F. (1976). Introdustion to the philosophy of education. New York
 Sönmez, V. (1994), Eğitim Felsefesi, Şafak Yayınları, Ankara
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 4
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 0
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 0
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 0
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 3
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 0
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 2
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 0
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 0
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 2
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 0
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 4
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 0
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 0
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 0
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 5
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 66
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.64
Dersin AKTS Kredisi: 3