Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Seramik Fırınteknolojisi

Dersin Kodu : SRS203

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MUSTAFA YILDIZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : İlkel pişirme yöntemlerini ve Anadolu’da kullanılan ilk fırın tiplerini bilir.
Avrupa ve Uzakdoğu’da kullanılan ilkel fırınların örgü ve atmosferik yapılarını bilir.
Kütahya İlkel Çini Fırın Tiplerini, ilk kontinü fırınların örgü yapılarını, çalışma sistemlerini, atmosferik yapılarını ve kullandıkları enerji kaynaklarını bilir.
Günümüz seramik sanayisinde kullanılan fırın tiplerinin teknik özelliklerini bilir.
Günümüz seramik sanayinde kullanılan elektrikli tünel fırınlarının örgü yapılarını, çalışma sistemlerini, atmosferik yapılarını ve kullandıkları enerji kaynaklarını bilir.
Günümüz seramik sanayinde kullanılan elektrikli kamara fırınların örgü yapılarını, çalışma sistemlerini, atmosferik yapılarını ve kullandıkları enerjinin özelliklerini bilir.
Okullarda atölyelerde ve laboratuarlarda kullanılmakta olan elektrikli fırınların örgü yapılarını, kapasite hesaplarını, atmosferik yapılarını ve çalışma sistemlerini bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Seramiğin tarihi ile birlikte başlayan pişirme eylemlerinin ve İlkel fırın teknolojilerinin irdelenmesi, süreç içinde ilk devamlı ateşlenen seramik fırınları (kontinü fırınlar) ve günümüz sıvı, gaz ve elektrik enerjileri ile pişirim yapan seramik fırınlarının, gelişim teknolojilerini ve özelliklerinin incelenmesi, ve araştırılmasıdır.

Dersin İçeriği : İlkel Pişirme Yöntemleri ve İlk Fırın Tipleri. Avrupa ve Uzakdoğu İlkel Fırınlar, Anadolu İlkel Çini Fırınları. İlk kontinü fırınlar, Günümüz Seramik Sanayisinde Kullanılan Fırınlar. Günümüz Seramik Sanayinde Kullanılan Elektrikli Tünel Fırınlar. Günümüz Seramik Sanayinde Kullanılan Elektrikli Kamara Fırınlar. Laboratuvar Fırınları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Açık alan pişirimleri: Paralel sıralama veya Öbekleme ile pişirimler Çukurda pişirim tekniği, Sahra pişirim teknikleri. Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
2 İlkel Pişirme Yöntemleri ve İlk Fırın Tipleri. Tandır Fırın. Kubbe Biçimli Bacasız Fırınlar. Taş Fırınlar Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
3 Avrupa ilkel fırınları: Silindirik Fırınlar. Uzakdoğu İlkel Fırınları: Uzakdoğu Yamaç Fırınları Anadolu ilkel fırınları: Çini Fırınları. Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
4 Kütahya Kubbeli Çini Fırınları. Kütahya Termos Yapılı Çini Fırınları. Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
5 Sanayide Kullanılan İlk Seramik Fırınları: Oval Hoffman Fırınları, Ring Hoffman Fırınları, Zikzak Hoffman Fırınları. Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
6 Tünel Fırınlar: Açık Alevli Tünel Fırınlar, Mufl Tünel Fırınlar. Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
7 Vize Değerlendirme Test hazırlık Test uygulama
8 Pasaj Fırınlar. Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
9 Kamara Fırınlar. Kaynakçalar Araştırma gezisi duyurusu. Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
10 Yuvarlak Fırınlar. Kaynakçalar Yerinde gözlem, araştırma ve inceleme
11 Mekik Fırınlar Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
12 Elektrikli Kontinü Fırınlar: Arabalı Kontinü Fırınlar, Roller Fırınlar. Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
13 Periyodik Seramik Fırınlarında Kullanılan Elektrik Enerjisinin Genel Özellikleri Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
14 Elektrikli Periyodik Fırınları: Arabasız Periyodik Fırınlar, Arabalı Periyodik Fırınlar. Kaynakçalar Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
15 Final Değerlendirme Final Test Sınav Soruları Sözlü anlatım. Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
16/17 Final Değerlendirme Final Test Sınav Soruları Test uygulama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ARCASOY, Ateş. Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları. İstanbul: 1983
 GÜNER, Güngör. Anadolu’da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik, Akbank Kültür Yayınları. İstanbul: 1982
 SÜMER, Güner. Endüstriyel Seramikler-Cilt II, Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir: 1992
 Anonim. Seramik, TMMOB Kimya Mühendisleri Odası Yayınları. Ankara: 1980
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir 4
2 Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir 5
3 Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir 5
4 Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular 5
5 El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir 4
6 Zamanı verimli ve planlı kullanır 5
7 Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir 1
8 Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür 1
9 Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 2
10 Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur 4
11 Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır 5
12 Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır 5
13 Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır 5
14 Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder 2
15 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir 5
16 Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir 2
17 Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir 5
18 Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder 2
19 Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir 5
20 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 5 3 15
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 20 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 67
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.68
Dersin AKTS Kredisi: 3