|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seramik Fırınteknolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
SRS203 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MUSTAFA YILDIZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İlkel pişirme yöntemlerini ve Anadolu’da kullanılan ilk fırın tiplerini bilir. Avrupa ve Uzakdoğu’da kullanılan ilkel fırınların örgü ve atmosferik yapılarını bilir. Kütahya İlkel Çini Fırın Tiplerini, ilk kontinü fırınların örgü yapılarını, çalışma sistemlerini, atmosferik yapılarını ve kullandıkları enerji kaynaklarını bilir. Günümüz seramik sanayisinde kullanılan fırın tiplerinin teknik özelliklerini bilir. Günümüz seramik sanayinde kullanılan elektrikli tünel fırınlarının örgü yapılarını, çalışma sistemlerini, atmosferik yapılarını ve kullandıkları enerji kaynaklarını bilir. Günümüz seramik sanayinde kullanılan elektrikli kamara fırınların örgü yapılarını, çalışma sistemlerini, atmosferik yapılarını ve kullandıkları enerjinin özelliklerini bilir. Okullarda atölyelerde ve laboratuarlarda kullanılmakta olan elektrikli fırınların örgü yapılarını, kapasite hesaplarını, atmosferik yapılarını ve çalışma sistemlerini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Seramiğin tarihi ile birlikte başlayan pişirme eylemlerinin ve İlkel fırın teknolojilerinin irdelenmesi, süreç içinde ilk devamlı ateşlenen seramik fırınları (kontinü fırınlar) ve günümüz sıvı, gaz ve elektrik enerjileri ile pişirim yapan seramik fırınlarının, gelişim teknolojilerini ve özelliklerinin incelenmesi, ve araştırılmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İlkel Pişirme Yöntemleri ve İlk Fırın Tipleri.
Avrupa ve Uzakdoğu İlkel Fırınlar, Anadolu İlkel Çini Fırınları.
İlk kontinü fırınlar, Günümüz Seramik Sanayisinde Kullanılan Fırınlar.
Günümüz Seramik Sanayinde Kullanılan Elektrikli Tünel Fırınlar.
Günümüz Seramik Sanayinde Kullanılan Elektrikli Kamara Fırınlar.
Laboratuvar Fırınları.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Açık alan pişirimleri: Paralel sıralama veya Öbekleme ile pişirimler
Çukurda pişirim tekniği, Sahra pişirim teknikleri.
|
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
2 |
İlkel Pişirme Yöntemleri ve İlk Fırın Tipleri.
Tandır Fırın. Kubbe Biçimli Bacasız Fırınlar. Taş Fırınlar
|
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
3 |
Avrupa ilkel fırınları: Silindirik Fırınlar.
Uzakdoğu İlkel Fırınları: Uzakdoğu Yamaç Fırınları
Anadolu ilkel fırınları: Çini Fırınları.
|
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
4 |
Kütahya Kubbeli Çini Fırınları. Kütahya Termos Yapılı Çini Fırınları. |
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
5 |
Sanayide Kullanılan İlk Seramik Fırınları: Oval Hoffman Fırınları, Ring Hoffman Fırınları, Zikzak Hoffman Fırınları. |
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
6 |
Tünel Fırınlar:
Açık Alevli Tünel Fırınlar,
Mufl Tünel Fırınlar. |
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
7 |
Vize Değerlendirme |
Test hazırlık |
Test uygulama |
|
8 |
Pasaj Fırınlar. |
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
9 |
Kamara Fırınlar. |
Kaynakçalar
Araştırma gezisi duyurusu.
|
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
10 |
Yuvarlak Fırınlar. |
Kaynakçalar |
Yerinde gözlem, araştırma ve inceleme |
|
11 |
Mekik Fırınlar |
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
12 |
Elektrikli Kontinü Fırınlar: Arabalı Kontinü Fırınlar, Roller Fırınlar. |
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
13 |
Periyodik Seramik Fırınlarında Kullanılan Elektrik Enerjisinin Genel Özellikleri |
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
14 |
Elektrikli Periyodik Fırınları: Arabasız Periyodik Fırınlar, Arabalı Periyodik Fırınlar. |
Kaynakçalar |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
15 |
Final Değerlendirme |
Final Test Sınav Soruları |
Sözlü anlatım.
Görsel sunumlar. Soru-Yanıt
|
|
16/17 |
Final Değerlendirme |
Final Test Sınav Soruları |
Test uygulama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ARCASOY, Ateş. Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları. İstanbul: 1983
GÜNER, Güngör. Anadolu’da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik, Akbank Kültür Yayınları. İstanbul: 1982
SÜMER, Güner. Endüstriyel Seramikler-Cilt II, Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir: 1992
Anonim. Seramik, TMMOB Kimya Mühendisleri Odası Yayınları. Ankara: 1980
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir |
4 |
|
2 |
Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir
|
5 |
|
3 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir |
5 |
|
4 |
Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular |
5 |
|
5 |
El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir
|
4 |
|
6 |
Zamanı verimli ve planlı kullanır |
5 |
|
7 |
Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir |
1 |
|
8 |
Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür |
1 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
|
2 |
|
10 |
Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur
|
4 |
|
11 |
Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır
|
5 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır |
5 |
|
13 |
Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır |
5 |
|
14 |
Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder
|
2 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir |
5 |
|
16 |
Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir |
2 |
|
17 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir
|
5 |
|
18 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder |
2 |
|
19 |
Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
3 |
15 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
20 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 67 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|