|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Peyzaj Yönetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
P 264 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. KEMAL TULÜHAN YILMAZ Prof.Dr. HAKAN ALPHAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İnsan faktörü ve peyzajlar arasındaki ilişkileri ve çeşitli faaliyetler ile ortaya çıkarılan çevresel riskleri algılayabilmek Peyzajlar için herhangi bir kullanım bakımından potansiyel riskleri tanımlayabilmek ve ağırlıklandırabilmek, risk değerlendirmede kullanılan yöntemler konusunda bilgi sahibi olmak Peyzajların yönetiminde çevresel risklerin önlenmesi/azaltılması ve sürdürülebilirlik temelli kaynak koruma-kullanma dengesi açısından yaklaşma bilgi ve becerileri kazanmak. Kıyı peyzajlarının fiziksel ve biyolojik özellikleri, kıyı habitatları ve bitki toplulukları ile kıyılarda alan kullanımları konusunda temel bilgileri öğrenmek. Kıyılarda planlama sorunları, olanaklar ve çözüm alternatiflerini ilişkilendirerek mantıksal çerçeve kurabilmek, yönetim teknikleri ve araçları öğrenmek Kıyı yönetimi konusunda çalışmaları incelemek, örnek planlama yaklaşımları geliştirebilmek ve sunmak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsan ve peyzaj arasındaki ilişki ve etkileşimler ile insan müdahalelerinin peyzajlar üzerinde yarattığı çevresel risklerin neden-sonuç ilişkileri ile ortaya konması, sürdürülebilir kullanım için peyzajlar üzerinde yaratılan/yaratılacak etkilerin sayısal yöntemlerle analiz edilerek karşılaştırılması ve planlama kararları bakımından değerlendirilmesi
Peyzaj yönetimi çerçevesinde kıyı yönetiminin temel kavram ve örnek uygulamalarının öğrencilere aktarılması
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Peyzaj ve insan arasındaki ilişki ve etkileşimler, bu etkileşimlerden kaynaklanan çevresel bozunmalar ve riskler, bu risklerin ve bozunmaların tespit edilmesi, önlenmesi ve etkilerinin azaltılmasındaki geleneksel ve modern araç ve yöntemler, kaynaklardaki bozunmalar ve potansiyel riskler ile sektörel kullanım talepleri arasındaki ilişkiler ve bu ilişkilerin analizi
Kıyı peyzajlarının fiziksel özellikleri, kıyı ekosistemi
Kıyılarda alan kullanımları ve koruma gereksinimi
Ulusal ve bölgesel ölçekte kıyı koruma yönünden çelişkiler
Kıyı yönetiminde teknikler ve araçlar
Yönetim planlaması
Örnek çalışmalar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin Tanımı ve İçeriği: Peyzajın tanımlanması: Peyzaj yönetimi neden gereklidir? Mikro proje konuları, hazırlama ve sunum şartlarının belirtilmesi |
Yok |
Power Point Sunumu |
|
2 |
Peyzaj ile insan arasındaki bağlar; ilişki ve etkileşimler. Bir değiştirici güç olarak insanın ekosistem içindeki işlevi. |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
3 |
Peyzaj üzerindeki olumsuz insan etkileri ve bunun sonucunda ortaya çıkan çevresel riskler. Habitatların kullanımlara karşı hassasiyeti ile koruma arasındaki ilişkiler. |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
4 |
Yerel, bölgesel, küresel, ulusal ve uluslar arası ölçeklerdeki peyzaj yönetimi sorunları ile etkin mücadele yöntemleri. |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
5 |
Peyzajda bozunmaları en aza indirecek yaklaşımlar. Çevresel zararların kontrolü, çevresel risk değerlendirmesi |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
6 |
Sayısal risk tanımlama ve ağırlıklandırma, risk alanlarının haritalanması ve risklerin önceliklendirilmesi ve riskin gerçekleşmesi durumunda etkilerin azaltılmasına ilişkin yöntemler |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
7 |
Mikro Projelerin Sunumu |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
8 |
Ara sınav |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
- |
|
9 |
Peyzaj yönetimi çerçevesinde kıyı peyzajlarının içeriği ve gelişimi |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
10 |
Kıyının fiziksel özellikleri, kıyı ekosistemleri ve Akdeniz kıyı habitatları |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
11 |
Arazi çalışması: Yumurtalık Dalyan Çamlığı TKA |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
12 |
Kıyılarda alan kullanımları, ulusal ve bölgesel ölçekte kıyı koruma yönünden çelişkiler |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
13 |
Arazi çalışması: Mersin-Silifke kıyı şeridi |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
14 |
Kıyı yönetiminde teknikler ve araçlar |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
15 |
Sulak alan yönetimi ve örnek çalışma |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power Point Sunumu |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Alphan, H. (Doğal Kaynak Yönetimi, Basılmamış Ders notları)
2. Doğan, E., S. Burak, M. A. Akaya, 2005. Türkiye Kıyıları (Tanımlama-Planlama-Kullanım) Beta yayınları, No: 1611, İstanbul
3. Clark, J., 1977. Coastal Ecosystem. Ecological Considerations for Management of the Coastal Zone. NOAA, The Conservation Foundation, p.177.
4. Ranwell, D. S., 1972. Ecology of Salt Marshes and Sand Dunes. ISBN 0412 10500 4, Chapman&Hall, p.258.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Turner, T., Landscape Planning and Environmental Impact Design, UCL Pres, 426P, 1998
Seppelt, R., Computer-Based Environmental Mangement ieyWCH, 278P, 2003
Chiras, Daniel D., et al. Natural Resource Conservation: Management for a Sustainable Future. 2001. ISBN: 0130333980
Atchia, Michael. Environmental management :issues and solutions Wiley, Chichester, Wes, 1995
Lerche, I., Paleologos, E., Environmental Risk Analysis. McGraw-Hill Professional, 421 P , 2001
Türkiye Çevre Vakfı, 2000. Tuna Deltası. TÇV Yayın No: 145, ISBN 975–7250–58–9, Ankara
Yalova) Kıyı Alanları Bütünsel Planlama ve Yönetim Projesi Sentez Raporu. Belde Proje ve Danışmanlık Tic. Ltd. Şti, Ankara
Keleş, R., 1996. Trabzon İli Kıyı Yönetimi. Trabzon Vakfı, ISBN 975–7871–09–5, Ankara
Kıyı Alanları Yönetimi Türkiye Milli Komitesi, 2012
Bilimsel Dergiler
Landscape and Urban Planning
Environmental Monitoring and Assessment
Land degradation and development
Environmenrtal Managmement
Journal of Environmental Management
International Journal of Remote Sensing
Remote Sensing of Environment
Ekoloji
Türkiye’nin Kıyı ve Deniz Alanları Ulusal Konferansları Bildiri Kitapları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
0 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
2 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
0 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
0 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
0 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
2 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
2 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
0 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
4 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
4 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
4 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
0 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
1 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
3 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
0 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 135 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|