|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eğitim Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
OSC104 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM KAF HASIRCI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Eğitimin sosyal temellerini tanır 2.Sosyal hayata şekil veren etmenlerin ve aralarındaki karşılıklı ilişkilerin farkına varma 3. Eğitimin sosyal değişimdeki rolünü açıklar 4. Toplumsal sorumluluğun gelişmesinde eğitim ve eğitimcilerin öneminin farkına varır 5.Kültür, okul kültürü ve okulun kültür aktarımındaki rollerini tartışır 6. Bir eğitimci olarak sosyal yaşamdaki ve bireyin sosyalleşmesindeki rollerinin farkına varır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı, öğretmen adaylarına, eğitim sürecinin sosyal yönünü ve dinamiklerini tanıtmak, toplumsal hayata yön veren etmenlerle eğitim kurumları arasındaki ilişkinin önemini hissettirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eğitim sosyolojisi ile ilgili temel kavramlar ; eğitim kültür, aile, politika, ekonomi ilişkileri ; toplumsal kurumlar, toplumsal hareketlilik, toplumsal değişme ve eğitim ilişkileri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyoloji ve eğitim sosyolojisi ile ilgili temel kavramlar (sosyal gerçeklik, sosyal olgu, sosyal olay, toplum, toplumsal grup, vb.) |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
2 |
Eğitim sosyolojisinde kuram ve araştırma yöntemleri |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
3 |
Eğitimin sosyal işlevleri |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
4 |
Eğitim ve kültür |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
5 |
Eğitim ve ekonomi |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
6 |
Eğitim ve politika |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
7 |
Toplumsal sınıflar ve eğitim |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
8 |
Ara sınav |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Toplumsal değişme ve eğitim |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
10 |
Toplumsal hareketlilik ve eğitim |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
11 |
Akran grupları ve eğitim |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
12 |
Aile ve eğitim |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
13 |
Toplumsal bir sistem olarak okul ve sınıf |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
14 |
Toplumsal bir sistem olarak okulda ve sınıfta öğretmen (statü ve roller) |
konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme |
düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay |
|
15 |
Dönemin değerlendirmesi |
yok |
soru-cevap |
|
16/17 |
Final |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hüseyin Öztürk “Eğitim Sosyolojisi”, Hatipoğlu Basım ve Yayım.
Mahmut Tezcan “ Eğitim Sosyolojisi”, Ankara: Feryal Matbaa.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
John Dewey, “Okul ve Toplum”, PegemA Yayıncılık.
Ozankaya, Ö. (1991). Toplumbilim (Genişletilmiş Yedinci Basım), İstanbul: Cem Yayınevi.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar |
0 |
|
2 |
Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular |
2 |
|
3 |
Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir |
5 |
|
4 |
Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar |
0 |
|
5 |
Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar |
0 |
|
6 |
Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır |
0 |
|
7 |
Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar |
3 |
|
8 |
Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular |
0 |
|
9 |
Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler. |
2 |
|
10 |
Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. |
2 |
|
11 |
Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır |
4 |
|
12 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
5 |
|
13 |
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
2 |
|
14 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
5 |
|
15 |
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar |
3 |
|
16 |
Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir |
0 |
|
17 |
Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir |
4 |
|
18 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
0 |
|
19 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefik ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir |
0 |
|
20 |
Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
10 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 93 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|