|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Genel Mineraloji |
|
Dersin Kodu |
: |
JZ 105 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FİKRET İŞLER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kristal sistemlerini tanıyabilir Minerallerin optik özelliklerini tanıyabilir Kayaç yapıcı mineralleri ince kesitte tanıyabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere kristallografi, mineraloji ve optik mineralloji hakkında bilgi vermek. Kristal sistemlerini tanıtmak, mineralleri ince kesitte tanıtmak ve diger derslere yardımcı olmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kristal ve kristal sistemleri, mineraller, optik mineraloji, bu minerallerin teorik ve uygulamalı öğrenimi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm derslikleri ve mineraloji laboratuarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kristallografi, kristallerde simetri, simetri düzlemi, dönme, simetri ekseni, kristallografik eksenler |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
2 |
Kristal sistemleri, kübik sistem, tetragonal sistem, hekzagonal sistem |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
3 |
Trigonal sistem, ortorombik sistem, monoklinik, triklinik sistem |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
4 |
Parametreler, indisler, kristal ikizleri, polimorfizm, izomorfizm ve katı eriyik kavramı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
5 |
Minerallerin fiziksel özellikleri, dilinim, kırılma yüzeyi, sertlik, renk, elektrik ve magnetik özellik |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
6 |
Optik mineraloji, Polarizan mikroskop tanımı, izotrop ve anizotrop mineraller, tek ve çift eksenli kristaller |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
7 |
Sönme açıları, Pleokroizma, çift kırılma değeri, ince kesitte mineral tayinleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
8 |
Arasınav |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Biyotit, muskovit, ve ortorombik piroksenler |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
10 |
Monoklinik piroksenler, hornblend, glokofan |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
11 |
Olivin, olivinlerin demirli ve serpantinli ayrışımları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
12 |
Kalsit, kloritler ve epidotlar |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
13 |
Sfen, apatit turmalin, granatlar |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
14 |
Fluorit, magnetit, krom, analsim, prehnit |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
15 |
Kuvars, feldspat, plajiyoklas ve plajiyoklasların % anortit tayinlerinal |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım, Laboratuvar |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Okuma |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İşler Fikret, Jeoloji Mühendisligi Bölümü J 105 Genel mineraloji Ders Notları
Nesse, W.D., 2004. Introduction to mineralogy. Oxford University Pres
Gribble, C.D. and Hall,A.J., 1992. optical mineralogy: Principles and practice. UCL Pres, London.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
1 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
0 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
0 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
0 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
3 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
0 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
0 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
1 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
0 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
0 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
0 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
2 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
1 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
0 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
3 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
0 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
4 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
2 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 87 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|