Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Genel Mineraloji

Dersin Kodu : JZ 105

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. FİKRET İŞLER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kristal sistemlerini tanıyabilir
Minerallerin optik özelliklerini tanıyabilir
Kayaç yapıcı mineralleri ince kesitte tanıyabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilere kristallografi, mineraloji ve optik mineralloji hakkında bilgi vermek. Kristal sistemlerini tanıtmak, mineralleri ince kesitte tanıtmak ve diger derslere yardımcı olmak

Dersin İçeriği : Kristal ve kristal sistemleri, mineraller, optik mineraloji, bu minerallerin teorik ve uygulamalı öğrenimi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm derslikleri ve mineraloji laboratuarları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kristallografi, kristallerde simetri, simetri düzlemi, dönme, simetri ekseni, kristallografik eksenler Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
2 Kristal sistemleri, kübik sistem, tetragonal sistem, hekzagonal sistem Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
3 Trigonal sistem, ortorombik sistem, monoklinik, triklinik sistem Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
4 Parametreler, indisler, kristal ikizleri, polimorfizm, izomorfizm ve katı eriyik kavramı Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
5 Minerallerin fiziksel özellikleri, dilinim, kırılma yüzeyi, sertlik, renk, elektrik ve magnetik özellik Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
6 Optik mineraloji, Polarizan mikroskop tanımı, izotrop ve anizotrop mineraller, tek ve çift eksenli kristaller Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
7 Sönme açıları, Pleokroizma, çift kırılma değeri, ince kesitte mineral tayinleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
8 Arasınav Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Yazılı Sınav
9 Biyotit, muskovit, ve ortorombik piroksenler Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
10 Monoklinik piroksenler, hornblend, glokofan Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
11 Olivin, olivinlerin demirli ve serpantinli ayrışımları Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
12 Kalsit, kloritler ve epidotlar Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
13 Sfen, apatit turmalin, granatlar Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
14 Fluorit, magnetit, krom, analsim, prehnit Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
15 Kuvars, feldspat, plajiyoklas ve plajiyoklasların % anortit tayinlerinal Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım, Laboratuvar
16/17 Final Sınavı Okuma Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İşler Fikret, Jeoloji Mühendisligi Bölümü J 105 Genel mineraloji Ders Notları
 Nesse, W.D., 2004. Introduction to mineralogy. Oxford University Pres
 Gribble, C.D. and Hall,A.J., 1992. optical mineralogy: Principles and practice. UCL Pres, London.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 1
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 0
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 0
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 0
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 3
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 0
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 0
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 1
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 0
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 0
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 0
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 2
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 1
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 0
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 3
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 0
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 4
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 2
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 87
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.48
Dersin AKTS Kredisi: 3