Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Genel Jeoloji 1

Dersin Kodu : JZ 103

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ATİKE NAZİK
Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Jeoloji bilimi ve Jeoloji Mühendisi kavramını anlar.
Yerkürenin iç yapısını ve özelliğini öğrenir.
Kristal, Minerali, Kayaç çevrimini ve kayaç sınıflamasını öğrenir.
Mineral ve kayaç arasındaki farkı öğrenir.,

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Jeoloji bilimi ile ilgili öğrenciye genel bilgi öğretmek.

Dersin İçeriği : (Teorik) Jeolojinin tanıtılması, Yerkürenin oluşumu ve Güneş Sistemi içindeki yeri, Yerkürenin bölümlerinin tanıtılması, kristal ve mineraller hakkında genel bilgi, kayaçların temeli, sınıflandırılması, kayaç döngüsü ve kayaç gruplarının tanıtılması. (Uygulama) Kristal ve kristal şekilleri, Minerallerin özellikleri ve örneklerin incelenmesi, magmatik, metamorfik ve sedimanter kayaç örneklerinin incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Jeoloji Mühendisliği Bölümü Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Jeoloji hakkında temel bilgiler, dalları, tarihçe, jeoloji mühendisinin uğraş alanları, jeoloji mühendisinin görev, yetki ve sorumlulukları. Lab 1. Kristal şekilleri. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
2 Yerkürenin iç yapısı ve özellikleri. Lab 2. Kristal şekilleri. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
3 Yer kabuğunu oluşturan maddeler: element, kristal, mineral, metal, maden vb. tanımlamalar, yer kabuğunda bulunan başlıca elementler. Lab 3. Minerallerin Özellikleri. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
4 Minerallerin özellikleri ve minerallerin kristal şekilleri. Lab 4. Minerallerin Özellikleri. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
5 Minerallerin fiziksel, kimyasal, optik ve fizyolojik özellikleri. Lab 5. Mineraller. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
6 Kayaç oluşturan başlıca mineraller ve cevher mineralleri. Lab 6. Mineraller. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
7 Kayaç çevrimi, Mağma, mağmatizma, plütonizma, volkanizma Lab 7. Kayaç örnekleri Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
8 Arasınav Kaynakların incelenmesi Yazılı
9 Magmatik kayaçlar, magmatik kayaçların oluş, bulunuş ve sınıflandırılması. Lab 8. Mağmatik Kayaçlar Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
10 Başlıca Magmatik kayaçlar: Derinlik kayaçları, damar kayaçları, yüzey kayaçları. Lab 9. Magmatik Kayaçlar. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
11 Metamorfizma, metamorfizma çeşitleri. Lab 10. Metamorfik Kayaçlar. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
12 Başlıca metamorfik kayaçlar. Lab 11. Metamorfik Kayaçlar. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
13 Stratigrafi, sedimanter kayaçlar: sedimanter kayaçların oluş, bulunuş ve sınıflandırılması. Lab 12. Sedimanter Kayaçlar. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
14 Sedimantoloji, başlıca sedimanter kayaçlar: kırıntılı, kimyasal, organik. Lab 13. Sedimanter Kayaçlar. Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
15 Mağmatik, Metamorfik ve Sedimanter kayaçların karşılaştırılması. Lab 14. Mağmatik, Metamorfik ve Sedimanter kayaç örneklerinin karşılaştırılması Kaynakların incelenmesi Sunum, Tartışma
16/17 Final sınavı Kaynakların incelenmesi Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Temel Jeoloji Prensipleri: M. Erkan Karaman, Yaşar Kibici, 2008, Ankara.
 Dinamik Yeryuvarı (Fiziksel Jeolojiye giriş): B.J. Skinner, S.C.Porter, Çeviri: İ.Enver Altınlı, 1995, İstanbul
 Fiziksel Jeoloji, 2007. James S. Monroe ve Reed Wicander, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Çeviri no: 1, Çevirenler:Kadir Dirik ve Mehmet Şener.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 14 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 0
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 0
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 0
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 0
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 0
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 0
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 0
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 5
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 0
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 0
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 0
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 1
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 0
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 0
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 0
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 0
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 3
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 0
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 14 2 28
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 94
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.76
Dersin AKTS Kredisi: 4