|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Genel Jeoloji 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
JZ 103 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ATİKE NAZİK Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Jeoloji bilimi ve Jeoloji Mühendisi kavramını anlar. Yerkürenin iç yapısını ve özelliğini öğrenir. Kristal, Minerali, Kayaç çevrimini ve kayaç sınıflamasını öğrenir. Mineral ve kayaç arasındaki farkı öğrenir.,
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Jeoloji bilimi ile ilgili öğrenciye genel bilgi öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
(Teorik) Jeolojinin tanıtılması, Yerkürenin oluşumu ve Güneş Sistemi içindeki yeri, Yerkürenin bölümlerinin tanıtılması, kristal ve mineraller hakkında genel bilgi, kayaçların temeli, sınıflandırılması, kayaç döngüsü ve kayaç gruplarının tanıtılması.
(Uygulama) Kristal ve kristal şekilleri, Minerallerin özellikleri ve örneklerin incelenmesi, magmatik, metamorfik ve sedimanter kayaç örneklerinin incelenmesi.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Jeoloji Mühendisliği Bölümü Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Jeoloji hakkında temel bilgiler, dalları, tarihçe, jeoloji mühendisinin uğraş alanları, jeoloji mühendisinin görev, yetki ve sorumlulukları.
Lab 1. Kristal şekilleri. |
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
2 |
Yerkürenin iç yapısı ve özellikleri.
Lab 2. Kristal şekilleri.
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
3 |
Yer kabuğunu oluşturan maddeler: element, kristal, mineral, metal, maden vb. tanımlamalar,
yer kabuğunda bulunan başlıca elementler.
Lab 3. Minerallerin Özellikleri.
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
4 |
Minerallerin özellikleri ve minerallerin kristal şekilleri.
Lab 4. Minerallerin Özellikleri.
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
5 |
Minerallerin fiziksel, kimyasal, optik ve fizyolojik özellikleri.
Lab 5. Mineraller.
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
6 |
Kayaç oluşturan başlıca mineraller ve cevher mineralleri.
Lab 6. Mineraller.
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
7 |
Kayaç çevrimi, Mağma, mağmatizma, plütonizma, volkanizma
Lab 7. Kayaç örnekleri
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Kaynakların incelenmesi |
Yazılı |
|
9 |
Magmatik kayaçlar, magmatik kayaçların oluş, bulunuş ve sınıflandırılması.
Lab 8. Mağmatik Kayaçlar
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
10 |
Başlıca Magmatik kayaçlar: Derinlik kayaçları, damar kayaçları, yüzey kayaçları.
Lab 9. Magmatik Kayaçlar.
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
11 |
Metamorfizma, metamorfizma çeşitleri.
Lab 10. Metamorfik Kayaçlar. |
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
12 |
Başlıca metamorfik kayaçlar.
Lab 11. Metamorfik Kayaçlar.
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
13 |
Stratigrafi, sedimanter kayaçlar: sedimanter kayaçların oluş, bulunuş ve sınıflandırılması.
Lab 12. Sedimanter Kayaçlar.
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
14 |
Sedimantoloji, başlıca sedimanter kayaçlar: kırıntılı, kimyasal, organik.
Lab 13. Sedimanter Kayaçlar.
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
15 |
Mağmatik, Metamorfik ve Sedimanter kayaçların karşılaştırılması.
Lab 14. Mağmatik, Metamorfik ve Sedimanter kayaç örneklerinin karşılaştırılması
|
Kaynakların incelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Kaynakların incelenmesi |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Temel Jeoloji Prensipleri: M. Erkan Karaman, Yaşar Kibici, 2008, Ankara.
Dinamik Yeryuvarı (Fiziksel Jeolojiye giriş): B.J. Skinner, S.C.Porter, Çeviri: İ.Enver Altınlı, 1995, İstanbul
Fiziksel Jeoloji, 2007. James S. Monroe ve Reed Wicander, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Çeviri no: 1, Çevirenler:Kadir Dirik ve Mehmet Şener.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
0 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
0 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
0 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
0 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
0 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
0 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
0 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
5 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
0 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
0 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
0 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
1 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
0 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
0 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
0 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
0 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
3 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
2 |
28 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|