|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Genel Jeoloji 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
JZ 102 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ATİKE NAZİK Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Topoğrafik ve jeolojik harita kavramını öğrenir. Kayaç yapılarını (tabaka, kıvrımlı ve kırıklı yapılar vb) öğrenir. Jeolojik zaman ve fosili hakkında bilgi edinir. Levha Tektoniğinin temel bileşenlerini anlar. Deprem hakkında bilgi edinir. Mühendislik Jeolojisi, meslek hukuku ve malzeme jeolojisi hakkında genel bilgi edinir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Jeoloji bilimi ile ilgili öğrenciye genel bilgi öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Topoğrafik-jeolojik haritalar, yapısal jeoloji, jeolojik zamanlar ve fosiller, levha tektoniği, depremler, kayaçların ayrışması, mühendislik jeolojisi, meslek hukuku ve malzeme jeolojisi alanlarında öğrenciye ön bilgilerin aktarılması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Jeoloji Mühendisliği Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Haritalar: Topografik - jeolojik haritalar, çeşitleri, Jeolojik harita yapımı, Jeoloji haritalarında kullanılan renk ve işaretler, fotojeoloji, jeoloji enine kesitleri.
Lab 1. Topografik kesitlerin hazırlanması, kayaç sembolleri.
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
2 |
Kayaçların yapısı: tabaka, tabakalı yapılar, esas-tali yapılar.
Lab 2. Jeoloji enine kesitlerin hazırlanması
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
3 |
Kayaçların yapısı: Kıvrımlı yapılar.
Lab 3. Jeoloji enine kesitlerin hazırlanması, Tabaka doğrultu ve eğiminin bulunması.
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
4 |
Kayaçların yapısı: kırıklı yapılar, fissür, çatlaklar.
Lab 4. Jeoloji enine kesitlerin hazırlanması, tabaka kalınlığının hesaplanması.
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
5 |
Kayaçların yapısı: kırıklı yapılar, faylar.
Lab 5. Jeoloji enine kesitlerin hazırlanması, tabaka kalınlığının hesaplanması.
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
6 |
Kayaçların yapısı: Çizgisel yapılar (lineasyon), budinaj, akıntı izleri. Düzlemsel yapılar (foliasyon), klivaj.
Lab 6. Jeoloji Enine kesitlerin hazırlanması, faylar. |
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
7 |
Konkordans, diskordans ve çeşitleri, Jeolojik zaman kavramı ve fosiller
Lab 7. Jeoloji enine kesitlerin hazırlanması, diskordans. |
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Kaynakların İncelenmesi |
Yazılı |
|
9 |
Levha tektoniği.
Lab 8. Fosiller, Karakteristik fosiller.
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
10 |
Depremler: deprem oluşu, çeşitleri, deprem dalgaları, şiddeti.
Lab 9. Karakteristik fosiller.
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
11 |
Kayaçların ayrışması: ayrışma çeşitleri, yapı taşlarının ayrışması, aşınması.
Lab 10. Yapı gereçleri.
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
12 |
Mühendislik jeolojisi: Kitle hareketleri – heyelanlar, baraj – tünel – temel jeolojisi, hidrojeoloji, şehir ve bölge planlamasında jeoloji mühendisinin rolü.
Lab. 11. Baraj yeri uygulaması.
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
13 |
Meslek hukuku: Maden, Kıyı, Çevre kanun ve yönetmelikleri, imar mevzuatı.
Lab 12. Yer seçiminde mühendislik jeolojisi.
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
14 |
Malzeme jeolojisi: mermer, kırmataş, kil, alçıtaşı, marn, perlit, pomza, diyatomit vb.
Lab.13. Fotojeoloji, jeolojide uzaktan algılama.
|
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
15 |
Değişik Alanlarda Jeoloji
Lab.14. Genel Jeoloji Uygulama Alanları |
Kaynakların İncelenmesi |
Sunum, Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Kaynakların İncelenmesi |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Temel Jeoloji Prensipleri: M. Erkan Karaman, Yaşar Kibici, 2008, Ankara.
Dinamik Yeryuvarı (Fiziksel Jeolojiye giriş): B.J. Skinner, S.C.Porter, Çeviri: İ.Enver Altınlı, 1995, İstanbul
Fiziksel Jeoloji, 2007. James S. Monroe ve Reed Wicander, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Çeviri no: 1, Çevirenler:Kadir Dirik ve Mehmet Şener.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
0 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
0 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
0 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
0 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
0 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
0 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
0 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
5 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
0 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
0 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
0 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
0 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
0 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
0 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
0 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
0 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
0 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
2 |
28 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 96 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|