|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sporda Beslanme |
|
Dersin Kodu |
: |
AY 483 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. CAHİDE YAĞMUR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
BİLGİ Beslenmenin sağlık ve performans açısından önemini bilir Besinlerin enerji değerlerinin saptanmasını; vücuttaki enerji harcamasını ve ölçüm yöntemlerini öğrenir; enerji dengesinin sağlanarak vücut ağırlığının dengede tutulmasını bilir. Müsabaka öncesi,sırası,sonrası beslenme özelliklerini bilir. Besinsel ergojenik yardımcıları ve etkilerini bilir. BECERİ Beslenme ,sağlık ,performans etkileşimini bilir ve bu bilgilerini pratiğe aktarır. Beslenmenin sağlık ve performans açısından önemini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Beslenmenin temel bilgi ve ilkelerini öğreterek sporda beslenme ,sağlık ,performans etkileşimini bilen ve bu bilgilerini pratiğe aktaran sporcular yetiştirmektir.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Beslenmenin temel bilgisi
sporda beslenme
sağlık ,performans etkileşimi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
sınıf dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
BESLENMENİN ÖNEMİ; BESLENME ,SAĞLIK VE PERFORMANS İLİŞKİSİ |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
KARBONHİDRATLAR |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
YAĞLAR |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
PROTEİNLER |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
BESİNLERİN ENERJİ DEĞERİ |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
ENERJİ HARCANMASININ SAPTANMASI VE BİREYLERİN ENERJİ GEREKSİNİMLERİNİN HESAPLANMASI |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
SUYUN BESLENMEDEKİ ÖNEMİ |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
ARA SINAV |
Tekrar |
Yazılı sınav |
|
9 |
ELEKTROLİT MİNERALLER(SODYUM, POTASYUM, KLOR) VE KALSİYUM, FOSFOR |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
MAGNEZYUM, DEMİR, BAKIR, İYOT, FLORİD, ÇİNKO, MANGANEZ, KROM, MOLİBDEN, KÜKÜRT, KOBALT, SELENYUM;AĞIR METALLER VE TOKSİK ETKİLERİ |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
A,D,E,K VİTAMİNLERİ |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
TİAMİN, RİBOFLAVİN, NİASİN, RİBOFLAVİN VİTAMİN B6, FOLİK ASİT, VİTAMİN B12, PANTOTENİK ASİT, BİOTİN |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
MÜSABAKA ÖNCESİ,SIRASI,SONRASI BESLENME ÖZELLİKLERİ |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
DEĞİŞİK YAŞ GRUBU SPORCULARIN BESİN ÖĞESİ GEREKSİNİMLERİ VE BUNLARI KARŞILAYABİLECEKLERİ ÖRNEK MENÜLER |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
BESİNSEL ERGOJENİK YARDIMCILAR VE ETKİLERİ |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Tekrar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
- Ersoy, Gülgün: Egzersiz ve Spor Yapanlar İçin Beslenme. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004;
- Güneş, Ziyanur: Spor ve Beslenme: Antrenör ve Sporcu El Kitabı. Bağırgan Yayımevi, Ankara,1998
- Ersoy, Gülgün: Çocuk ve Genç Sporcular İçin Beslenme. Ata Ofset Matbaacılık, Ankara 2007.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Maughan R.,Burke L.M.:Sports Nutrition.Blackwell publishing,USA,2002.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
2 |
Spora ve antrenmana katılım stratejilerini aktif olarak kullanır |
3 |
|
3 |
Spor ile ilgili temel kavram ve kuramları açıklar |
5 |
|
4 |
Spor eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve spor eğitim programını açıklar |
0 |
|
5 |
Spor alanlarında bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
0 |
|
6 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
0 |
|
7 |
Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir |
0 |
|
8 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. |
0 |
|
9 |
Farklı eğitim kademesindeki sporculara yönelik antrenman uygulamaları yapar |
2 |
|
10 |
Sporculara ve takıma uygun antrenman ortamını tasarlar ve düzenler
|
5 |
|
11 |
Sporcuların kişisel ve kültürel farklılıklar konusunda duyarlı ve hoşgörülü davranır. |
2 |
|
12 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. |
1 |
|
13 |
Spor bilimlerinde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
3 |
|
14 |
Sporcuların gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük antrenman planları hazırlar |
2 |
|
15 |
Spor branşı ile ilgili bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar |
2 |
|
16 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun antrenman uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
2 |
|
17 |
Sporcuların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü antrenman metotları kullanır. |
2 |
|
18 |
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
2 |
|
19 |
Sporcuların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır.
|
2 |
|
20 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|