|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uluslararası İlişkilere Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
EAS110 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN Prof.Dr. HARUN ARIKAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA MEMİŞOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uluslarası İlişkiler disiplininin temel kavramlarını, konularını ve tartışmalarını açıklar. Uluslararası ortamdaki temel aktörleri tanımlar ve bu aktörlerin uluslararası ilişkilerdeki etkilerini açıklar. Uluslararası İlişkilerdeki temel kavramları ve düşünce okullarını tanımlar. Uluslararası sistemi ve bu sistemdeki güç dağılımını açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders Uluslarası İlişkiler disiplinine bir giriş dersi olarak düşünülmüştür. Dersin temel amacı, öğrenciye, uluslarası ilişkilerin karmaşık yapısını anlayıp açıklamalarını sağlayacak ana kavramları ve düşünce ekollerini kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste Uluslararası İlişkiler teorileri başlangıç seviyesinde ele alınacak ve temel kavramlar tanımlanacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İ.İ.B.F. DERSLİKLERİ |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Akademik bir disiplin olarak Uluslararası İlişkilere giriş: Temel kavramlar
|
A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s.15-28.
|
Ders anlatma |
|
2 |
Liberalizm ve Realizm
|
"A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 57-88.
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 163-192.
"
|
Ders anlatma ve tartışma |
|
3 |
Neo-liberalizm ve Neo-realizm
|
" Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 343-353, 406-445, 192-213.
A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 149-164.
"
|
Ders anlatma ve tartışma |
|
4 |
Uluslararası İlişkilerin Marksist Teorileri
|
A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 169-174.
|
Ders anlatma ve tartışma |
|
5 |
Alternatif Yaklaşımlar: Konstrüktivizm ve Feminizm
|
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
6 |
Soğuk Savaş Dönemi
|
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
7 |
Ulusal ve Küresel Güvenlik
|
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, 6.bölüm.
|
Ders anlatma ve tartışma |
|
8 |
Arasınav
|
Sinava hazirlik |
Yazılı sınav |
|
9 |
Dış Politikayı Anlamak: Diplomasi
|
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, 4. bölüm.
|
Ders anlatma ve tartışma |
|
10 |
Anarşiyi Dizginleme: Uluslararası Örgütler
|
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, s. 81-102.
|
Ders anlatma ve tartışma |
|
11 |
İnsani müdahale
|
"Richard Caplan, “Humanitarian Intervention: Which Way Forward”, Ethics & International Affairs 14 (2000), 23-38.
"
|
Ders anlatma ve tartışma |
|
12 |
Küreselleşme ve Devlet
|
"D. Held, A. McGrew, D. Goldblatt, D. and J. Perraton, “Küreselleşmeyi Yeniden Düşünmek”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 88-96.
Michael Mann, “Küreselleşme Ulus-Devletin Yükselişine Son mu Verdi?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 164-177.
"
|
Ders anlatma ve tartışma |
|
13 |
Kimlik Siyaseti ve Çatışma
|
"John Tomlinson, “Küreselleşme ve Kültürel Kimlik”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 320-329.
Anthony D. Smith, “Küresel bir Kültüre Doğru mu?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 330-339
"
|
Ders anlatma ve tartışma |
|
14 |
Güvenliği Yeniden Düşünmek: 11 Eylül, Uluslararası Terörizm, Dünya Düzeninin Geleceği
|
"Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması mı?”, Doğu Batı, Mayıs-Haziran-Temmuz 2007.• Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması”.
E. Fuat Keyman, “Küreselleşme, Uluslararası İlişkiler ve Hegemonya”, Uluslararası İlişkiler, cilt 3, sayı 9, Bahar 2006, s. 1-20.
"
|
Ders anlatma ve tartışma |
|
15 |
Genel Değerlendirme
|
- |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı
|
Sinava hazirlik |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, İstanbul: Alfa, 2008 (5. baskı).
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, İstanbul: Alfa, 2006.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. |
4 |
|
2 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. |
2 |
|
3 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. |
5 |
|
4 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. |
3 |
|
5 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. |
3 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
2 |
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. |
4 |
|
8 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
0 |
|
9 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. |
1 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
2 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|