|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fotosentez-Yaşam İlişkisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-606 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yeryüzündeki yaşamın temeli olan fotosentez ve onun süreçleri hakkında detaylı bilgi sahibi olur Fotosentez-besin zinciri ilişkilerini, zincirin kırılgan noktalarını ve bu kırılganlıkları küresel bakış açısıyla gidermek için uygun olan farklı çözüm yollarını tanır Bitkisel üretim ve verimlilikte fotosentezin önemini kavrar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ders, doğa bilimlerinde uzmanlık düzeyinde eğitim almak isteyen öğrencilere, yeryüzündeki yaşamın temeli olan fotosentez ve süreçleri, fotosentez-besin zinciri ilişkileri, bitkisel üretim ve verimlilikte fotosentezin önemi gibi konularda detaylı bilgi verilmesini amaçlamaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Derste karşılıklı tartışma şeklinde, yaşam için fotosentezin önemi, yeryüzü yaşamının temeli anlamında güneş enerjisinin fotosentezde kullanımı, bir elektron transport süreci olarak fotosentez, ATP´nin fotosentez tarafından üretimi, hücrelerin enerji istasyonları olarak mitokondriler, fotosentetik CO2 asimilasyonunu katalazlayan Calvin döngüsü, su tüketimi ve fotosentez, fotosentezde karbonhidratların depolama ve taşınım formları olan polisakkaritler gibi konularda bilgiler verilecektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Fotosentez ve Temel Kavramlar |
İnternet okuması |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Yeryüzünde Yaşam ve Fotosentez |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Yeryüzünde Yaşam ve Fotosentez |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Yeryüzü yaşamının temeli anlamında güneş enerjisinin fotosentezde kullanımı |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma, ödev |
|
5 |
Bir elektron transport süreci olarak fotosentez |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
ATP´nin fotosentez tarafından üretimi |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
ATP´nin fotosentez tarafından üretimi |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma, ödev |
|
8 |
ARA SINAV |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
SÖZLÜ SINAV |
|
9 |
Hücrelerin enerji istasyonları; mitokondriler |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Hücrelerin enerji istasyonları; mitokondriler |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Fotosentetik CO2 asimilasyonunu katalazlayan Calvin döngüsü |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Su tüketimi ve fotosentez |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma, ödev |
|
13 |
Su tüketimi ve fotosentez |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Fotosentezde karbonhidratların depolama ve taşınım formları olan polisakkaritler |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Fotosentezde karbonhidratların depolama ve taşınım formları olan polisakkaritler |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
Düz anlatım, tartışma, ödev |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Ders notları, kaynak kitap ve internet okuması |
SÖZLÜ SINAV |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İsmail Türkan - Çeviri Editörü (2008): Bitki Fizyolojisi. Palme Yayıncılık.
Hans Lambers, F. Stuart Chapin III, & Thijs L. Pons (2000): Plant Physiological Ecology. Springer.
Hans-Walter Heldt & Birgit Piechulla (2011): Plant Biochemistry. Academic Press.
Peter J. Lea & Richard C. Leegood - Eds (1999): Plant Biochemistry and Molecular Biology. Wiley.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
1 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
3 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
3 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
0 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
0 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
0 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
0 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
0 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
2 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
0 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
0 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
1 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
0 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
0 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
0 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
1 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
0 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
0 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
1 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
8 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 120 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|