|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sağ Bilg Ve İlkyardım |
|
Dersin Kodu |
: |
AY 244 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HATİCE KURDAK GÜRBÜZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sağlıklı yaşam, bileşenleri ve sağlık eğitimi, bireysel hijyen, yeterli ve dengeli beslenmeyi açıklar Beden kütle indeksini hesaplar ve değerlendirir Yeme davranışı bozukluklarını sayar Alkol, madde, tütün kullanımının sağlığa etkilerini bilir Sağlıklı giyinme, sağlıklı çalışma ortamı, düzenli yaşam ve uyku, hastalıklardan korunmayı tanımlar Günlük yaşamda streslerle başa çıkma ve zaman yönetiminin önemini fark eder İlkyardımın öncelikli amaçlarını ve temel uygulamalarını sayar Temel yaşam desteğini açıklar ve uygular Hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesini yapar Bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalar, kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpması, havale, göğüs ağrısı, zehirlenmelerde ilk yardım uygulamalarını sayar. Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları bilir ve uygular
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sağlık bilgisi ve ilkyardım konularında temel düzeyde farkındalık, bilgi, beceri ve tutum sahibi olma. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sağlıklı yaşam, bileşenleri ve sağlık eğitimi, bireysel hijyen, yeterli ve dengeli beslenme, vücut ağırlığının değerlendirilmesi, yeme davranışı bozuklukları, alkol, madde, tütün kullanımı ve insan sağlığına etkileri, sağlık sorumluluğu, sağlıklı giyinme, düzenli yaşam ve uyku, günlük yaşamda streslerle başa çıkma, zaman yönetimi, sağlıklı çalışma ortamı, hastalıklardan korunma, ilkyardımın öncelikli amaçları, temel uygulamaları, temel yaşam desteği, hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalar, kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpması, havale, göğüs ağrısı, zehirlenmeler, hasta/yaralı taşınmasında genel kurallar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sağlıklı yaşam ve bileşenleri |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
2 |
Davranış oluşumu ve sağlık eğitimi |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
3 |
Bireysel Hijyen |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
4 |
Beslenme |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
5 |
Madde kullanımı ve sağlığa etkileri |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
6 |
Sağlık sorumluluğu |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
7 |
Hastalıklardan korunma |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
8 |
Vize sınavı |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Çoktan seçmeli ve yazılı sınav |
|
9 |
İlkyardımın öncelikli amaçlarını ve temel uygulamaları
|
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
10 |
Temel yaşam desteği |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
11 |
Bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalarda ilk yardım uygulamaları |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
12 |
Kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpmasında ilk yardım uygulamaları |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
13 |
Havale, göğüs ağrısı, zehirlenmelerde ilk yardım uygulamaları |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
14 |
Hasta/yaralı taşınmasında genel kurallar |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
15 |
Genel Tekrar |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
16/17 |
Final sınavı |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Çoktan seçmeli ve yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Adolesan Sağlığı ve Gelişimi. T.C. Sağlık Bakanlığı AÇSAP Genel Müdürlüğü, UNICEF, Aydoğdu Ofset.
İlkyardım Elkitabı. Türkiye Kızılay Derneği. Ankara 2001
Türk Toraks Derneği Resmi sitesi. Tütün Çalışma Grubu Çalışmaları, ppt sunular. link: http://www.toraks.org.tr/news.aspx?detail=901 (son ulaşım tarihi: 19 Ağustos 2013)
Temel İlk Yardım. Bikem Süzen. Bedray Basım
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
|
2 |
Spora ve antrenmana katılım stratejilerini aktif olarak kullanır |
0 |
|
3 |
Spor ile ilgili temel kavram ve kuramları açıklar |
1 |
|
4 |
Spor eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve spor eğitim programını açıklar |
0 |
|
5 |
Spor alanlarında bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
2 |
|
6 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
2 |
|
7 |
Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir |
2 |
|
8 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. |
2 |
|
9 |
Farklı eğitim kademesindeki sporculara yönelik antrenman uygulamaları yapar |
2 |
|
10 |
Sporculara ve takıma uygun antrenman ortamını tasarlar ve düzenler
|
2 |
|
11 |
Sporcuların kişisel ve kültürel farklılıklar konusunda duyarlı ve hoşgörülü davranır. |
2 |
|
12 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. |
3 |
|
13 |
Spor bilimlerinde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
1 |
|
14 |
Sporcuların gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük antrenman planları hazırlar |
1 |
|
15 |
Spor branşı ile ilgili bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar |
0 |
|
16 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun antrenman uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
2 |
|
17 |
Sporcuların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü antrenman metotları kullanır. |
2 |
|
18 |
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
3 |
|
19 |
Sporcuların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır.
|
4 |
|
20 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 65 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|