|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB423 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çok değişkenli istatistikle ilgili temel kavramları bilir Çok değişkenli istatistiğin ne amaçla kullanıldığını bilir Çok değişkenli veri için ortalama vektörü, varyans-kovaryans matrisi, korelasyon matrisini hesaplar Çok değişkenli dağılımlar için olasılık yoğunluk fonksiyonu, marjinal olasılık yoğunluk fonksiyonu, koşullu dağılım ve istatistiksel bağımsızlığı kavrar Çok değişkenli normal dağılım için moment çıkaran fonksiyonunu, marjinal olasılık yoğunluk fonksiyonunu, koşullu olasılık yoğunluk fonksiyonunu ve parametre tahminlerini bulur. Çok değişkenli veri için hipotez testleri yapabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çok değişkenli istatistiksel yöntemlerin teorik alt yapısını oluşturmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çok değişkenli istatistikle ilgili temel kavramlar, çok değişkenli normal dağılım, çok değişkenli hipotez testleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Ek Bina Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çok değişkenli istatistikle ilgili temel kavramlar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
2 |
Çok değişkenli istatistiksel analizde kullanılan matris kuramı |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
3 |
Çok değişkenli istatistiksel analizde kullanılan matris kuramı |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
4 |
Ortalama vektörü, varyans-kovaryans matrisi, korelasyon matrisi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
5 |
Çok değişkenli olasılık yoğunluk fonksiyonu, marjinal olasılık yoğunluk fonksiyonu, koşullu dağılım, istatistiksel bağımsızlık |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
6 |
Olasılık yoğunluk fonksiyonu, karakteristik fonksiyonlar, momentler, moment çıkaran fonksiyonu ve parametrelerin tahmini |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
7 |
Kitle parametrelerinin en çok olabilirlik kestiricileri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
8 |
Ara Sınav |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Marjinal normal dağılım, koşullu normal dağılım |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
10 |
Doğrusal bağıntıların dağılımı, alt vektör değişkenlerinin bağımsızlığı |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
11 |
Yoğunluk fonksiyonu verilmişken parametrelerin bulunması, karesel formların dağılımı |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
12 |
Çok değişkenli test yöntemleri (olabilirlik oran testi) |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
13 |
Çok değişkenli test yöntemleri (bileşim kesişim testi) |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
14 |
Ortalamaya ilişkin testler |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap |
|
15 |
Kovaryans matrislerine ilişkin testler, Paket programlar yardımıyla hipotez testlerinin yapılması |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Problem çözme, Soru-cevap, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tatlıdil, Hüseyin (2002). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz, Ankara
Srivastava, M.S. (2002) Methods of Multivariate Statistics, John Wiley & Sons, Inc., Publication.
Rencher, A.C. (2002). Methods of Multivariate Analysis (2nd Edition), John Wiley & Sons, Inc., Publication.
Kalaycı, Şeref (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
2 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
5 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
5 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
5 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
4 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
4 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
4 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
4 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
0 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
0 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
5 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
5 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
4 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
3 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
3 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
7 |
21 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|