|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ölçmeye Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
P 262 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SEVİLAY TOPÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Basit ölçme araçları ile ölçme işlemini kavrar.
Ölçek kavramını anlar ve birimleri arasındaki çevirme işlemlerini ayırt eder Alan, uzunluk ve açı ölçme tekniklerini tarıma uyarlayabilir ve uygulayabilir. Topoğrafik yüzeyleri ayırt eder; plan-profil kavramı gelişir. Öğrendiği teknikleri bir başka alana uygulayabilir ve sonuçları irdeleyebilir. Modern teknoloji ile tanışır. Yatay ve düşey gözleme yapan aletler arasında ayrım yapar, farklılıkları listeler ve kritik etme yetisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Basit ve gelişmiş ölçme aletlerini kullanarak yeryüzü üzerindeki arazi parçalarının biçim ve büyüklüklerini ölçmek; plan ve haritalarını çizmek; enine ve boyuna profil hatlarını çıkarmak, kazı ve dolgu hesaplamalarını yapmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Basit ölçme aletleri ile yapılan uzunluk ölçmeleri, dik inme-çıkma işlemleri, farklı ölçüm yöntemleriyle küçük arazi parçalarının alanlarının ölçülmesi ve hesaplanması, planların çizimi; plan ve harita üzerinde planimetre ile alan ölçümü, nivelman işlemleri (kullanılan aletler, yatay mesafe, yatay açı ve yükseklik okumaları, profil ve yüzey nivelmanı, ölçmelerin kağıt üzerine geçirilmesi ve tesviye projelerinin hazırlanması ve projelerin kağıt üzerine geçirilmesi, plan üzerinden alan ölçmeleri.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf ve arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ölçme bilgisinin tanımı, kapsamı, ölçme çeşitleri, ölçü birimleri, basit ölçme aletleri ve bunlarla yapılan işlemler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
2 |
Uzunluk ölçmeleri, uzunluk ölçmelerinin karşılaştırılması, ölçmelerde yapılan hatalar ve hata sınırları, arazi uygulamaları |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
3 |
Dik inme ve dik çıkma işlemleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
4 |
Basit araçlarla ve gönye ile prizmalarla yapılan işlemler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
5 |
Basit ölçme araçları ile yapılan işlemlerin arazide uygulaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
6 |
Alanların ölçülmesi ve hesaplanması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
7 |
Arazide alan ölçümünün uygulaması (uzunluk ölçümü, dik inme ve dik çıkma yöntemleri uygulanarak arazi ölçümü) |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
8 |
Alan ölçümü, birimler ve ölçekler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
9 |
Yükseklik ölçme yöntemleri, nivelman aletlerinin tanıtımı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
10 |
Ara Sınav |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Ara Sınav |
|
11 |
Nivelman çeşitleri, kontrolü ve düzeltilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
12 |
Arazide nokta nivelmanı ile boyuna profil nivelmanın uygulaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
13 |
Enine profil nivelmanı ve profillerin çizimi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
14 |
Yüzey nivelmanı ve arazi tesviyesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
15 |
Tesviye haritalarının çizimi, teodolitin tanıtımı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Yıl Sonu Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Ayyıldız, M., 1999. Surveying. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 550, Ders kitabı: 182. 2. Songu, C., Şerbetçi, M., 2009. Surveying. Volume 1, Birsen yayınevi, 297 s., ISBN: 9755113444. 3. İnal, C., Erdi, A., Yıldız, F., 2006. Topography: Surveying. Nobel Kitabevi, 266 s., ISBN: 9789944770354. 4. Russell C. Brinker and Roy Minnick, 1995.The surveying handbook. 2nd ed., Springer Science+Business Media Dordrecht.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
0 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
0 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
0 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
3 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
0 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
0 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
0 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
4 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
0 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
4 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
3 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
4 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
0 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
1 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
1 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
1 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
1 |
13 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
2 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 61 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|