|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Müzikal Tiyatro Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
STY 719 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA BAYIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Müzikal tiyatro´nun doğuşu,gelişim evreleri ve önemli dönemlerle ilgili kapsamlı bilgi kazanır. Opera tarihi içinde yer alan belli başlı müzik akımları ve önemli kavramlar ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. Opera yapıtlarının belli başlı karakterleri, konusu ve müzikal yapısı ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. Bestecilerinin hayatları, müzikal kimlikleri ve eserleriyle ilgili kapsamlı bilgi kazanır. Opera literatüründe yer alan önemli opera eserleriyle ilgili gerekli kaynak,döküman ve arşiv sağlama becerisi geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarihsel süreç içerisinde Müzikal Tiyatro yapıtlarının doğuşu,gelişim evreleri ve önemli dönemlerle ilgili kapsamlı bilgi sunularak, sahne sanatlarına ne gibi katkısının olduğunun analiz edilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Müzikal tiyatro tarihinin gelişim sürecinin,önemli dönem ve akımların,bu akımların özelliklerinin,önemli bestecilerinin ve yapıtlarının tanınması ve incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma ve dersle ilgili ön bilgi verilmesi |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
2 |
İtalyan müzik rönesansında operanın başlangıcı ve gerçek operaya giriş |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
3 |
Aria,arioso ve duette kavramlarının anlatımı |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
4 |
Napoli ekolü ve Bel Canto üslubunun tanıtılması |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
5 |
Orta Avrupa´da ilk melodram sanatı |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
6 |
Orfeo ve Euridice operasının incelenmesi |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
7 |
Alceste operasının incelenmesi |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Opera buffa,Opera comique,ballad operanın incelenmesi |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
10 |
Viyana Klasikleri Döneminde opera sanatı ve Mannheim Okulu |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
11 |
XVIII. XIX.yüzyıllar arasında müzik ve müzik dışı alanlarda zirveler |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
12 |
XIX.yy.İtalyan Operası´nda Verdi |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
13 |
Verdi´de Wagner´e karşıt ortam |
Ödev
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
14 |
Macbeth Operası´nın incelenmesi |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
15 |
Aida ve Othello operaları´nın incelenmesi |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Gösterim - Düz Anlatım - Tartışma |
|
16/17 |
Final. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sahne sanatlarından yola çıkarak geçmişten geleceğe tiyatro ve Opera sanatının gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
5 |
|
2 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
3 |
Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. |
0 |
|
4 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro ve Opera literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
0 |
|
5 |
Tiyatro-Oyunculuk ve Opera - Şan Sanatları öznelinde sahne sanatlarının yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım tekniklerini ve onların davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile ilişkisini bilir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
5 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
0 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk ve opera -şan sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
0 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. |
3 |
|
9 |
Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. |
0 |
|
10 |
Sahne sanatları ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro - Oyunculuk / Opera - Şan öznelinde Sahne Sanatları alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazandırır. |
0 |
|
12 |
Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. |
0 |
|
13 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir, sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder |
0 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
0 |
|
16 |
Profesyonel Sahne Sanatçısı (Tiyatro - Oyunculuk / Opera -Şan) nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
0 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. |
3 |
|
18 |
Sahne teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
19 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
4 |
64 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 108 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|